سرمازدگی درختان میوه در مشهد

سرمای اخیر در مشهد، به محصولات باغی آسیب وارد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد جعفری مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد گفت: وقوع سرمای اخیر در مشهد باعث شد درختان زردآلو و بادام بیش از ۷۰ درصد، انگور حدود ۳۰ درصد و سایر درختان میوه بین ۵ تا ۲۵ درصد دچار سرمازدگی شوند.

او افزود: عمدتاً دو نوع روش برای مقابله یا پیشگیری از سرمازدگی توصیه می‌شود که روش اول شامل روش‌های طولانی مدت است که قبل از ورود سامانه یخبندان اعمال می شود و روش دوم روش‌های فعال کوتاه مدت است که در زمان نزدیک به بروز یخ زدگی انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید




مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: سرمازدگی از جمله تنش‌های غیرزیستی است و به شرایطی اطلاق می‌شود که گیاه در نتیجه بروز درجه حرارت‌های بین صفر تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد خسارت می‌بیند. آثار اولیه این تنش عبارتند از کاهش عمومی رشد، تغییر رنگ، کلروز، تخریب بافت‌های سلولی، جوانه‌ نزدن بذر،  منتقل نشدن مواد فتوسنتزی، جذب نشدن عناصر غذایی و ... که برخی از آثار این تنش برگشت‌پذیر و برخی از آثار دیگر این تنش مانند فتوسنتز در اثر تخریب کلروپلاست‌ها و پیری زودرس گیاه غیرقابل برگشت است.

جعفری بیان کرد: مهم‌ترین راه‌کار‌ها استفاده از دستگاه‌های مه ساز، استفاده از دود و هدایت آن روی مزارع (در مناطق غیرمسکونی)، آبیاری بارانی یا غرقابی یا قطره ای، استفاده از ماشین‌های ایجاد باد در مزارع، عایق‌سازی مزارع به وسیله پلاستیک یا پوشش‌های مختلف، استفاده از ضدیخ طبیعی «کراپ اید» (جدیدترین روش ارائه شده) هستند.

او تصریح کرد: دستگاه مه ساز باعث کاهش از دست رفتن گرما از سطح خاک و گیاه می‌شود و ایجاد مه مصنوعی به‌عنوان سدی در برابر هدر رفتن گرما از سطح خاک و گیاه می‌شود. مه می‌تواند تا ۴ درجه سانتی‌گراد گرما تأمین کند.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
ما کشاورزان خیلی مظلوم واقع شدیم. باید جهاد کشاورزی تسهیلاتی برای ما در نظر بگیره
آخرین اخبار