فیروزآبادی با اشاره به کارکرد فضای مجازی در شرایط کنونی گفت: در نظام شبکه‌ای کاربران هم به عنوان رسانه و هم به عنوان خبرنگار هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ابولحسن فیروزآبادی دبیرشورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در چهارمین همایش ملی جامعه و تعلیم وتربیت با محوریت هویت در فضای مجازی که امروز ۱۴ اسفند در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، بیان کرد:  در این همایش موضوع فضای مجازی در دانشگاه‌ها،  در حوزه تربیتی و روانشناسی، امور اجتماعی، امور اقتصادی و مباحث فرا رشته‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: جای خالی این موضوعات در فضای دانشگاهی کشور به طور محسوسی وجود دارد و امیدوار هستیم که دریایی از مطالب در رابطه با بحث فضای مجازی که در نظام دانشگاهی و نظام تحقیقاتی کشور قابل بررسی و پیگیری  با شروع این همایش‌ها  آغاز شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با اشاره به اینکه در حوزه روانشناسی و در حوزه تربیتی مباحث بسیار مهمی داریم، گفت:  با پدیده بازنمایی خود در فضای مجازی مواجه هستیم که با نوعی خودشیفتگی هم همراه است، همچنین ما در حوزه تعلیم و تربیت با بحث‌های آموزش تعاملی که در اوایل سال‌های ۲۰۰۰ در دنیا شروع شد مواجه هستیم.

فیروزآبادی بیان کرد: در حوزه تعلیم و تربیت نیز فراتر از مباحث آموزش تعاملی که در اوایل سال‌های ۲۰۰۰ مطرح بود امروز با مباحث کلاس‌های درس سکویی (platform) مواجهیم که به فردیت‌گرایی حوزه آموزشی تاکید دارد. افراد در حقیقت به صورت انفرادی به طراحی آموزش و یادگیری می‌پردازند و در نهایت در کنار مزیت فضای مجازی که شخصی‌سازی اطلاعات بر روی سکوهاست این نگرانی ایجاد می‌شود که ما شاهد نوعی فرا فردیت‌گرایی در نظام آموزشی باشیم.

او اظهار کرد: نظام‌های آموزشی کلاسیک مبتنی بر حضور و رقابت بودند، اما امروز اشکال جدیدی ایجاد شده که درحوزه اجتماعی مباحث جدی و عمیقی مطرح می‌کند. در واقع بر روی نظام‌های سکویی، رسانه‌های اجتماعی شاهد شکل‌گیری حباب هستیم که این حباب‌ها بحث قطبی شدن اجتماعی و عواقب سیاسی و اجتماعی را در همه کشور‌ها در پی دارد. همچنین شخصی سازی اطلاعات در این گونه سکو‌ها می‌تواند انسان‌ها را به اهداف اقتصادی، تبلیغاتی و رسانه‌ای برای سوء استفاده‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تبدیل کند.

فیروزآبادی در خصوص مزایای شکل گیری این فضا در حوزه دانشگاه گفت: مزیت شکل گرفتن فضا خودآموزی در دانشگاه‌ها باعث می‌شود افراد در عین حال هم معلم و آموزگار و هم دانشجو باشند. در واقع در نظام شبکه‌ای کاربران هم رسانه و هم خبرنگار هستند که از آن به کاربران محتوا ساز (user generated content) تعبیر می‌شود یعنی کاربران می‌توانند در کنار تولید محتوا، رسانه با پوشش جهانی، گستردگی و ماندگاری دیجیتالی نیز باشند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به مباحث اقتصادی فضای مجازی افزود: با توسعه فضای مجازی و توسعه فعالیت کاربران، افراد می‌توانند همزمان بنگاه، موسسه آموزشی و رسانه باشند و این بدان معناست که هویت‌های حقوقی متکثر با کارکرد‌های متنوع در حال شکل‌گیری است که با ظهور اقتصاد سکویی، خدماتی و اشتراکی و گیگ دنیا با ابزار‌های پولی و مالی و قرارداد‌های هوشمند بسیاری مواجه خواهد شد.

فیروزآبادی با اعتقاد بر این که این تحولات سریع و تکثر‌ها می‌تواند باعث بروز تلاطم‌ها و بحران‌هایی شود، افزود: هر گونه تحول تاریخی با تلاطم‌های اجتماعی و اقتصادی همراه بوده که این دوره نیز اینچنین خواهد بود بنابراین باید مباحث بسیار مهمی همچون رمز ارزها، توکن‌ها، فین تک‌ها و سایر مواردی نو در این حوزه با پوشش جهانی مورد توجه قرار گیرد.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار