گروسی: ایران با برگزاری نشست فنی با آژانس در ماه آوریل موافقت کرد

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از همراهی ایران با ابتکار عمل آژانس در خصوص شفاف سازی مسائل مهم خبر داد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران با ابتکار عملی برای شفاف سازی در خصوص موضوعات مهم موافقت کرده است.

گروسی روز پنج شنبه در کنفرانس خبری اعلام کرد: ایران موافقت کرده که با تلاش برای رفع نگرانی در مورد فعالیت‌های خود همراهی کند. ایران ابتکار عملی را پذیرفته که تلاش می‌کند به شکل سازمان یافته و متمرکز در جهت شفاف سازی مسائل مهم از جمله غنی سازی اورانیوم عمل کند.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه ماه آینده میلادی به تهران سفر می‌کند، افزود: ایران از برگزاری نشست فنی در اوایل آوریل آینده استقبال کرد. ما امیدواریم که جلسه بعدی با ایران یک روند فنی یا سیاسی را دنبال کند. اوایل آوریل یک نشست فنی در ایران برگزار خواهیم کرد.

گروسی توافق فعلی را دلگرم کننده توصیف، اما تاکید کرد این موضوع ارتباطی با پروتکل الحاقی و بازرسی‌های سرزده بازرسان آژانس ندارد.

مدیر کل آژانس انرژی اتمی افزود: ما به ایرانیان اعلام کردیم که برای یافتن راه حل مجبوریم پشت میز بنشینیم و در مورد مسائل فنی بحث کنیم. من ترجیح می‌دهم یک جدول زمانی تعیین کنم تا با توجه به درک موضوع تا تابستان یا زودتر از آن، تاریخی را (برای برگزاری نشست) تعیین کنیم.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد: ما در جلسه بعدی در ماه ژوئن به دنبال ارائه گزارش پیشرفت کار خود به شورای حکام آژانس هستیم. این امکان وجود دارد که با گفت‌وگو درباره موضوعات مهم به شرایط بهتری با ایران دست یابیم.

گروسی تاکید کرد: هیچ تغییری در پروتکل الحاقی در خصوص بازرسی‌های سرزده وجود ندارد. ما به شورای حکام اطلاع دادیم که ایران مقدار کمی فلز اورانیوم تولید کرده است و ما اطلاعات بیشتری در این زمینه نداریم. 

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پایان یادآور شد: ما تمام سوالات خود را برای ایرانیان مطرح خواهیم کرد و سپس خواهیم دید که همکاری با آژانس چگونه خواهد بود.

گروسی تاکید کرد: شروع مباحث بر محور نکات فنی خواهد بود، اما جزئیات مسائل مطرح نیز در ادامه پیگیری خواهد شد. بنابر آن شده تا با ایران نشستی فنی برگزار کنیم تا موضوعات مربوط به پرونده هسته‌ای این کشور شفاف سازی شود.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از ۱۱ اسفند به منظور بررسی موضوعاتی از جمله ایمنی و فناوری هسته‌ای ۲۰۲۱، راستی‌آزمایی و نظارت بر جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل آغاز شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار