۱۶ اسفند روز قرآنی بوشهر؛ گرامیداشت صدمین سالگرد رحلت کاتب قرآن رمزدار

امروز ۱۶ اسفند به مناسبت رحلت آیت الله میرزا حسین معتقد اهرمی کاتب قرآن رمز دار روز قرآنی بوشهر نام گرفته است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، میرزا حسین ریشهری (معروف به فاضل اهرمی) و متخلص به «معتقد» از ادیبان و روحانیان معروف استان بوشهر، سال ۱۲۵۳ هجری قمری مقارن با ۱۲۱۱ هجری شمسی در اهرم تنگستان متولد شد و در قریه ریشهر (در جنوب بوشهر) بزرگ شد.

او پس از تحصیل علوم دینی در شهرستان دشتی و کشور عراق، چند سالی در مدرسه تاریخی سعادت بوشهر عربی و ادبیات فارسی تدریس کرد.

آیت  الله معتقد از افراد سرشناس زمان خود بود و علاوه بر آشنایی به قرآن، فقه، معارف اسلامی و ارتباط با فرهنگ جدید، در نهضت مشروطه از نظر فکری نقش داشته است.

او، به سال ۱۲۹۹ هجری شمسی در ۸۸ سالگی در ریشهر بوشهر درگذشت و آرامگاه او در مقبره خانوادگی در ضلع شمالی خانه‌اش قرار دارد.

۱۶ اسفند روز قرآنی بوشهر؛ گرامیداشت صدمین سالگرد رحلت کاتب قرآن رمزدار

اکنون این مکان به سرای فرهنگی تبدیل شده است.


بیشتر بخوانید


از آثار آیت الله معتقد اهرمی می‌توان به دیوان شعر «جواهر الزواهر» در مدح ائمه معصومین(ع)، کتاب «دلایل الظهور و علائم الظهور» و «مجموعه اللطائف» اشاره کرد اما کتابت «قرآن رمزدار» مهم‌ترین یادگار آیت الله معتقد اهرمی است.

دکتر عبدالکریم مشایخی پژوهشگر بوشهری در این باره می‌گوید: این قرآن خطی در سال ۱۲۹۹ هجری قمری کتابت شده و کاتب آن را قرآن مرموز به معنای رمزدار نام نهاده و علت این نام‌گذاری قرینه بودن سطر نخست با سطر آخر قرآن است، به این معنی که اگر سطر نخست با حرف الف شروع شده باشد سطر آخر نیز با حرف الف پایان می‌یابد و سطر‌های بعدی نیز به همان شکل نوشته شده است.

۱۶ اسفند روز قرآنی بوشهر؛ گرامیداشت صدمین سالگرد رحلت کاتب قرآن رمزدار

او ادامه می‌دهد: این قرآن در ۷۵۹ صفحه و در هر صفحه ۱۱ سطر با خط نسخ کتابت شده است.

این محقق تاریخ بوشهر اشاره می‌کند: کتابت تمامی صفحات به نحوی است که بدون استثناء در تمام صفحات حرف یا کلمه نخست سطر‌های اول و یازدهم، دوم و دهم، سوم و نهم، چهارم و هشتم و پنجم و هفتم مشابه است و تنها حرف و یا کلمه نخست سطر ششم به دلیل نداشتن سطر مقابل آزاد است.

۱۶ اسفند روز قرآنی بوشهر؛ گرامیداشت صدمین سالگرد رحلت کاتب قرآن رمزدار

او عنوان می‌کند: شادروان معتقد اهرمی در نسخه اصلی حروف متقارن صفحات را با جوهر قرمز و بقیه را با جوهر مشکی تحریر کرده است.

 قرآن رمزدار کتابت آیت الله معتقد اهرمی در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

۱۶۰ برنامه ویژه نکوداشت روز قرآنی بوشهر

۱۶ اسفند به مناسبت سالروز درگذشت آیت الله میرزا حسین معتقد اهرمی صاحب کتاب قرآنی رمزدار و با توجه به ظرفیت بالای قرآنی استان بوشهر از سال ۱۳۹۴ این روز به عنوان روز قرآنی بوشهر گرامی داشته می‌شود.

امسال ۱۶۰ برنامه ویژه نکوداشت روز قرآنی بوشهر از امروز (۱۶ اسفند) به مدت یک هفته برگزار می‌شود.

تجلیل از حافظان و قاریان شاخص روستای چارک شهرستان دشتی با ۹۰ درصد جمعیت قاری، حضور ده‌ها داور بین‌المللی قرآنی، ساخت مستند ۴۵ دقیقه‌ای با هدف معرفی یک قرن و نیم فعالیت قرآنی این دهکده قرآنی، پاسداشت خدمات استاد عبدالله زاده در تربیت قاریان بوشهری، نام‌گذاری یکی از میادین، بوستان‌ها یا خیابان‌های بوشهر به عنوان قرآن و عترت، نصب نماد قرآنی در این شهر، پخش ویژه برنامه روز قرآنی بوشهر از کانال دانش‌آموزی شاد، تجلیل مجازی از ۳۰۰ دانش آموز و فرهنگی موفق در کسب رتبه‌های برتر قرآنی، آزادسازی ۳۶ زندانی جرایم غیر عمد، آغاز طرح تربیت هزار زندانی حافظ قرآن و تجلیل از ۵۰۰ نفر از زندانیان قرآنی، آغاز مسابقات قرآنی جام رمضان، محفل انس با قرآن در امامزاده محمد باقر، رونمایی از سند‌های اجرایی قرآنی سال۱۴۰۰ و پنج ساله قرآنی استان بوشهر و تولید و انتشار هزار دقیقه برنامه تصویری، رادیویی و مجازی، از جمله این برنامه‌هاست.

انتهای پیام/ک

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.