رییس کانون وکلای آذربایجان‌غربی:

در کمتر از یک چهارم پرونده‌های قضایی وکیل دخالت می‌کند

رییس کانون وکلای آذربایجان‌غربی با تاکید بر نقش اساسی وکیل در پرونده‌های قضایی گفت: تنها در یک چهارم از پرونده‌های قضایی وکیل دخالت می‌کند.

محمد صابونچی ذوالفقاری رییس کانون وکلای دادگستری آذربایجان‌غربی ‏امروز شنبه با حضور در باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه، اظهار داشت: یک هزار و ۲۷۰ نفر به عنوان وکیل در این کانون عضو هستند که از این تعداد ۱۳۰ نفر به عنوان کارآموز فعال هستند.

صابونچی با اذعان به مشکل اشتغال در جامعه وکلا اظهار داشت: در نظام دادرسی عادلانه، برای پیگیری شکایات و ‏احقاق و دفاع از حقوق حضور وکیل ضروری است، اما تنها در کمتر از یک چهارم پرونده‌های قضایی وکیل دخالت می‌کند.

او به نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ استفاده از وکیل در پرونده‌ها تاکید کرد و افزود: برخی از وکلا از وضعیت مناسب معیشتی برخوردار نیستند به طوری که ۶۰ درصد وکلای جوان حتی ماهی یک پرونده نیز ندارند.

رییس کانون وکلای دادگستری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه هزینه تمدید پروانه وکالت در حالت کلی حدود ۲ میلیون تومان است، اظهار داشت: متاسفانه ۲۰۰ نفر از وکلا به دلیل عدم توانایی در پرداخت این رقم ناچیز، اقدام به تمدید پروانه وکالت خود نمی‌کنند.

صابونچی با اشاره به اینکه کانون وکلای دادگستری آذربایجان‌غربی ‏با هماهنگی کمیته امداد امام خمینی، بهزیستی و دفاتر تسهیل گری به افراد نیازمند خدمات مشاوره‌ای و حقوقی رایگان ارائه می‌کند افزود: در یک سال گذشته وکلای این کانون در قالب طرح وکالت معاضدتی پرونده ۲۰۲ فرد بی بضاعت را به صورت رایگان برعهده گرفتند.

او ادامه داد: این کانون همچنین در یک سال گذشته وکالت تسخیری ۲۰۰ نفر را نیزبرعهده داشته است.

صابونچی با تاکید بر اینکه کانون وکلای دادگستری آذربایجان‌غربی با تمامی نهاد‌های مدنی و حکومتی تعامل سازنده‌ای دارد، اظهار داشت: برای ارتقای جایگاه حقوق شهروندی از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

رییس کانون وکلای دادگستری آذربایجان‌غربی درر زمینه برخورد با تخلفات احتمالی وکلا نیز گفت: در این مدت با ۵۰ نفر از وکلای استان، به دلیل سهل انگاری در ارائه وکالت نامه، عدم حضور در جلسات دادرسی، عدم ارائه لایحه دادرسی، و تسلط نداشتن به علم وکالت برخورد شده است که ابطال پروانه وکالت دو نفر ازایشان شدیدترین نوع برخورد با متخلفان بوده است.

امسال ۵۲۲ هزار پرونده به دستگاه قضایی استان وارد شده است.

کانون وکلای دادگستری آذربایجان‌غربی از سال ١٣٧۶ فعالیت خود در حوزه‌های معاضدتی و وکلاتی آغاز کرده است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.