کمالی سروستانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کمبودی در عرضه مرغ نداریم/ احتمال مازاد تولید مرغ شب عید

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت:با توجه به ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی، نه تنها کمبودی در عرضه مرغ شب عید نداریم، بلکه نگران ‌مازاد تولید هستیم.

محمد علی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها ۲۰ هزار و ۴۰۰ تا ۲۶ هزار تومان است.

وی افزود: گرچه در اکثر مغازه ها، مرغ با نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان توزیع می‌شود، اما در برخی از مغازه‌ها بسته به مناطق مختلف هر کیلو مرغ از ۲۵ هزار تا ۲۷ هزار تومان در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

کمالی سروستانی درباره آینده بازار مرغ گفت: با توجه به ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی برای ایام‌پایانی سال و تخصیص نهاده برای ۴۵ روز نه تنها کمبودی در عرضه نداریم، بلکه نگران مازاد تولید  هم هستیم.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: در حال حاضر خرید‌های مردم به اوج خود رسیده است که با وجود وضعیت مناسب تولید و توزیع مناسب مرغ گرم و منجمد، تغییر ناگهانی در بحث قیمت نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه قیمت مصوب مرغ سنخیتی با هزینه‌های تولید ندارد، گفت: علی رغم تخصیص نهاده‌های دامی تا سن ۴۵ روزگی، قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده ۱۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان و برای مصرف کننده ۲۲ هزار تومان است.

کمالی سروستانی با بیان اینکه سال گذشته ۱۴۰ میلیون قطعه برای ایام‌پایانی سال جوجه ریزی شده بود، گفت: سال گذشته قیمت مرغ به علت مواجه شدن با کرونا و شرایط قرنطینه از ۱۵ اسفند کاهش چشمگیری داشت که این روند تا تیرماه در صنعت طیور ادامه داشت به طوریکه قیمت هر کیلو مرغ زنده به ۶ هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ لاشه در کشتارگاه به ۱۰ هزار و ۲۱ تومان رسیده بود که با قیمت تمام شده اختلاف معناداری داشت.

او افزود: با وجود تامین ۱۰۰ درصد نهاده از سامانه بازارگاه، اما تامین به موقع از سوی شرکت‌ها صورت نمی‌گیرد، از این رو انتظار می‌رود که عرضه ذرت و کنجاله تسریع شود.

شاور اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، بیان کرد: با توجه به جوجه ریزی ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون قطعه کمبودی در توزیع وجود ندارد و گرانی مرغ در بازار به مشکلات توزیع بازمی گردد.

وی با اشاره به اینکه علت عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب توسط برخی مغازه داران‌مشخص نیست، افزود: کارگروه تنظیم بازار تاکنون تصمیمی برای افزایش قیمت مرغ نداشته است.

کمالی سروستانی ادامه داد: با وجود مشکلات متعدد، مرغداران جوحه ریزی را انجام می دهند، اما تا قیمت اصلاح نشود، بازار به ثبات نمی رسد و متاسفانه این صف ها، مصرف را تحریک می کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت مرغ همچنان چند نرخی است، بیان کرد: با توجه به چندنرخی بودن قیمت مرغ در بازار، اعلام نرخ منطقی تنها راهکار ثبات بازار و برچیده شدن صف هاست.

به گفته  وی، زمانیکه قیمت مصوب غیرواقعی است، مرغ به هر طریقی سر از بازار آزاد در می آورد، درحالیکه با اصلاح قیمت و افزایش تولید نسبت به تقاضا، بازار به تعادل می رسد.

کمالی سروستانی ۲ نرخی بودن قیمت مرغ را علت اصلی التهاب بازار برشمرد و گفت: چند ماهی است که کارگروه تنظیم بازار تقاضا کرده ایم که قیمت عادلانه و متناسب با هزینه های تولید اعلام شود چرا که تفاوت چشمگیر نرخ بازار آزاد با دولتی منجر به انحراف در توزیع شده است.

وی یکی  از دلایل گرانی مرغ را کشش بازار دانست و گفت: اگر در شرایط عادی بازار با عرضه روزانه یک هزار تن تنظیم می‌شود، هم اکنون نیاز است که میزان عرضه بالاتر از این رقم باشد تا با اشباع بازار، قیمت‌ها به تعادل برسد چرا که خانوار‌ها به سبب ترس از آینده بازار اقدام به ذخیره خانگی کردند که با عرضه مرغ زنده از استان‌های دیگر پیش بینی می‌شود که بازار به تعادل برسد.

کمالی سروستانی در پایان تصریح کرد: با توجه به فاصله چشمگیر قیمت مصوب تا بازار آزاد این احتمال وجود دارد که برخی افراد مرغ دولتی را بخرند و سپس با نرخ آزاد در بازار عرضه کنند، هر چند سند و مدرکی در این خصوص وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۹:۵۸ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
پس کجای کشور مرغ منجمد کیلویی15/000 هزار تومانی توزیع کردیت که ملت یک دانه مرغشم ندیدن تا کنون در فروشگاهای مختلف در سطح شهرها پس کجا مرغ گرم 20400 تومانی در سطح شهرهای کشور توزیع کردیت که ملت یک دانه مرغ تازه آماده پختش را هنوز ندیدند با قیمتی که تصویب کرده اید چرا فقط این آمارها را در رسانه ها به دروغ اعلام می کنید ولی در کف بازار فروش محصولات مرغی اصلا وجود ندارد !!! بازرسی کل کشور دادستانهای مدعی العموم ملت چرا ورود نمی کنید و یکبار برای همیشه به این داستان پر غصه مرغ و تخم مرغ پایان نمی دهید و افراد خاطی را دستگیر و مجازاتشان نمی کنید تا بازار مرغ و تخم مرغ به وفور تولید و ارزان و ثابت شود قیمتش .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
آخرین اخبار