وقتی تاغزار‌ها در آتش سودجویی قاچاقچیان چوب، می‌سوزند

خشکسالی و نابودی مراتع و جنگل‌های دست کاشت خراسان جنوبی کم بود که حالا قاچاق درختچه‌های تاغ در این استان کویری می‌رود تا پدیده گسترش بیابان را تشدید کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، خراسان جنوبی با ۱۴ میلیون و ۵۶۲ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی، دومین استان بیابانی کشور است؛ استانی که در سال‌های گذشته هر چند اقدامات خوبی برای افزایش کاشت تاغزار‌ها در آن صورت گرفته اما قاچاق چوب برای تولید زغال، همه طبیعت دوستان و متولیان منابع طبیعی را نگران کرده است.

تاغزار‌هایی که عمدتا برای جلوگیری از هجوم شن و ماسه به مناطق شهری و روستایی کاشته می‌شوند، حالا از سوی قاچاقچیان و متجاوزان عرصه‌های منابع طبیعی به تاراج می‌روند و خسارت‌های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می‌کنند.

سرهنگ رمضانی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در این زمینه گفت: شهرستان‌های طبس، بشرویه و سرایان بیش از سایر شهرستان‌ها در معرض قاچاق چوب قرار دارند.

او افزود: هر چند قاچاق چوب در خراسان جنوبی به اندازه استان‌های شمالی و جنگلی کشور نیست، اما همین حجم کم قاچاق می‌تواند آسیب زا باشد.

قاچاق چوب تاغ برای تولید زغال!

سرهنگ رمضانی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: بیشترین قطع درختان در استان مربوط به درختچه تاغ است که به علت دیر سوز بودن چوب و ماندگاری آتش آن قاچاق می‌شود.


بیشتر بخوانید


او افزود: هرگونه قطع درخت و حمل آن‌ها باید با مجوز صورت گیرد و با متخلفان به شدت برخورد قانونی می‌شود.

سرهنگ رمضانی از راه اندازی سامانه ملی چوب برای نظارت دقیق بر روند حفاظت از منابع طبیعی خبر داد و بیان کرد: از مردم می‌خواهیم برای مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی، هر گونه اقدام غیر قانونی قطع و حمل درختان را به سامانه‌های ۱۵۰۴ و یا ۱۳۹ گزارش دهند.

تشدید گرد و غبار نتیجه قطع بی رویه تاغزار‌ها

سرهنگ رمضانی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: کاشت درختچه‌های تاغ در مناطق بیابانی با هدف جلوگیری از طوفان شن به مناطق مسکونی انجام می‌شود که تخریب عرصه‌های جنگلی می‌تواند موجب حرکت شن‌های روان و بروز مشکلات برای مردم شود.

سالانه بر اثر طوفان شن بیش از ۷۲۹ هزار تن گرد و غبار در خراسان جنوبی تولید می‌شود که تخریب مراتع و جنگل‌های دست کاشت، چرای بی رویه دام و از بین رفتن عرصه‌های منابع طبیعی مهمترین علت تشدید بیابانزایی است.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
تمام گرفتاری ما از معضل قاچاقه