سرعت وای فای روتر را با چند روش ساده افزایش دهید

روتر نقش چشمگیری در سرعت اینترنت دارد، اما اگر نتوانید یک روتر قدرتمند بخرید، باید راه‌های دیگر برای افزایش سرعت وای فای را جایگزین کنید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  برای افزایش سرعت وای فای روتر روش‌های مختلفی وجود دارد و می‌توانید با بهینه‌سازی تنظیمات یا بهترین پیکربندی روتر، به سرعت اینترنت بالاتری در دستگاه‌های مختلف مانند کامپیوتر دست پیدا کنید.

راه‌های افزایش سرعت وای فای روتر

در ادامه می‌خواهیم ۱۰ روش افزایش سرعت وای فای را آموزش دهیم، بنابراین تا پایان همراه ما باشید.


بیشتربخوانید


۱. روتر را بطور خودکار ریبوت کنید
اکثر روتر‌های جدید نیازی به ریبوت مداوم و منظم ندارند، اما اگر با کاهش سرعت اینترنت مواجه شدید یا اینکه نتوانستید به اینترنت دسترسی پیدا کنید، ریبوت روتر اغلب یک راهکار مناسب محسوب می‌شود و می‌توانید دوباره از اینترنت لذت ببرید.

اگر علاقه‌ای به ریبوت دستی در هنگام کار با اینترنت ندارید، می‌توانید با گزینه‌های موجود در فریمور DD-WRT و Tomato، به سراغ ریبوت زمانبندی شده و خودکار بروید. می‌توانید گزینه‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنید که روتر روزی یکبار و در زمانی که به آن نیازی ندارید، ریبوت شود. با اینکار می‌توانید سرعت وای فای را افزایش دهید.

۲. از یک آنتن جدید استفاده کنید
یکی از راه‌های ساده افزایش سرعت روتر، خرید یک آنتن جدید است. آنتن موجود روی بسیاری از روتر‌های مصرفی کیفیت چندان بالایی ندارند، بنابراین خرید یک آنتن تقویت کننده جداگانه یکی از روش‌های ساده و مناسب برای بهبود کیفیت سیگنال و همچنین سرعت بدون نیاز به خرید یک دستگاه جدید محسوب می‌شود.

برخی آنتن‌ها در کنار تقویت سیگنال، برد آن را هم کمی افزایش می‌دهند و می‌توانید در فاصله‌های دورتری به اینترنت وای فای دسترسی داشته باشید. قیمت آنتن‌ها متغیر است و از کمتر از ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و به میلیون‌ها تومان می‌رسد.

۳. پروتکل‌های قدیمی وایرلس را غیرفعال کنید
همانطور که در ابتدا گفتیم، می‌توانید برای افزایش سرعت وای فای به سراغ تنظیمات روتر بروید. اولین قدم برای بهینه‌سازی تنظیمات، غیرفعالسازی پروتکل‌های قدیمی وایرلس است. روتر‌های جدید روی پروتکل ۸۰۲.۱۱ac قابلیت‌هایی را در اختیارتان قرار می‌دهند که بسیار بیشتر از سرویس ISP (ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی) است.

در حالی که روتر شما شاید سرعت بالایی داشته باشد، بسیاری از دستگاه‌ها شاید همچنان از پروتکل‌های قدیمی مانند ۸۰۲.۱۱g استفاده کنند که با اتصال به روتر، سرعت پایینی را در اختیارتان قرار می‌دهند. در حالت ایده‌آل باید هر دستگاهی که در حال استفاده از پروتکل b یا g است را حذف کنید. سریعترین پروتکل‌ها به ترتیب g، n، ac و b هستند. برای چنین کاری به سراغ راهنمای روتر بروید.

۴. پهنای کانال را تغییر دهید
یکی دیگر از تغییرات در تنظیمات روتر مربوط به تغییر در پهنای کانال است تا برای مثال استریم ویدیو روی دستگاه‌ها سریعتر شود. بهترین پیکربندی روتر برای ارائه سرعت بالا، اغلب مستلزم تغییر پهنای کانال است.

هرچقدر پهنای کانال بیشتر باشد، دستگاه‌های قدیمی با پروتکل‌های قدیمی بیشتر با مشکل تداخل روبه‌رو می‌شوند. می‌توانید برای مطالعه بیشتر درباره پیوند کانال برای روتر‌های وای فای به این لینک بروید. برای اطلاع بیشتر از کانال وای فای هم می‌توانید این ویدیو را ببینید.

۵. روتر را به‌روز نگه دارید
یکی از روش‌ها برای افزایش سرعت وای فای و اینترنت روتر، استفاده از جدیدترین نرم افزار و فریمور ارائه شده توسط سازنده است. مسلما بیشتر آپدیت‌ها امنیت روتر را افزایش می‌دهند و بطور ناگهانی سرعت را افزایش نمی‌دهند، با این حال هر تغییر کوچکی می‌تواند منجر به تجربه سرعت بالاتر شود. اگر برای مدتی روتر خود را بروزرسانی نکرده‌اید، احتمالا با بهبود عملکرد آن پس از دانلود آپدیت‌ها مواجه خواهید شد.

۶. محل روتر را تغییر دهید
برای افزایش سرعت وای فای تنها نباید به تنظیمات اکتفا کنید. در حقیقت باید تغییر محل قرارگیری روتر را هم مدنظر داشته باشید.

از آنجایی که روتر با هر دستگاه ۲.۴ یا ۵ گیگاهرتزی موجود در منطقه رقابت می‌کند، تغییر محل آن می‌تواند تاثیر چشمگیری روی عملکردش داشته باشد. علاوه بر این، مواد مورد استفاده در ساخت خانه شما هم می‌تواند با سیگنال‌های وایرلس تداخل داشته باشند. برای مثال سیگنال‌های وای فای به سختی از دیوار‌های بتنی مستحکم عبور می‌کنند.

۷. تنظیمات کانال روتر را بهینه‌سازی کنید
به سراغ روش دیگری برای بهینه‌سازی تنظیمات روتر جهت افزایش سرعت وای فای می‌رویم. تا به امروز تغییر کانال روتر را مدنظر قرار داده‌اید؟ ابزار‌های رایگان زیادی برای اسکن امواج هوایی محلی شما برای کانال‌ها با کمترین تداخل وجود دارند. آن‌ها پس از اسکن وضعیت، یک کانال را به شما پیشنهاد می‌کنند.

شما باید کانال را درون تنظیمات روتر تغییر دهید. برای اینکار می‌توانید به دفترچه راهنما یا وب‌سایت سازنده روتر مراجعه کنید. برای نحوه انتخاب بهترین کانال وای فای برای روتر می‌توانید به این لینک بروید و این ویدیو را ببینید.

۸. به سراغ باند متفاوتی بروید
در خانه تمام ما دستگاه‌های وایرلس متفاوتی وجود دارد و با یک روتر با باند دوگانه یا سه‌گانه می‌توانید آن‌ها را برای دسترسی به بالاترین سرعت جدا کنید. به بیان ساده، شما یک مسیر برای ترافیک شبکه باز می‌کنید. اگرچه با یک مسیر هم می‌توانید به اینترنت دسترسی پیدا کنید، اما ۲ یا ۳ مسیر برای افراد مختلف بهتر است.

اگر یک روتر دو بانده دارید، می‌توانید از باند ۵ گیگاهرتز هم استفاده کنید تا اینکه تمام دستگاه‌ها به باند ۲.۴ گیگاهرتز وابسته نباشند.

۹. نام و پسورد شبکه را تغییر دهید
بسیاری از افراد از نام کاربری و پسورد پیش فرض روتر استفاده می‌کنند، در حالی که هکر‌های نه چندان حرفه‌ای هم می‌توانند شبکه‌های تقریبا امن را هک کنند. در همین راستا استفاده از پسورد وای فای مستحکم، اهمیت بالایی دارد.

در حالی که با تقسیم دستگاه‌ها درون باند‌های جداگانه، آپدیت فریمور و سوییچ کانال می‌توانید سرعت وای فای را افزایش دهید، اما اگر فردی بتواند به شبکه شما دسترسی پیدا کند و به سراغ استفاده از آن برود، با کاهش سرعت مواجه می‌شوید؛ بنابراین حفظ امنیت آن اهمیت بالایی دارد.

۱۰. فریمور جدیدی نصب کنید


سرعت وای فای روتر را با چند روش ساده افزایش دهید.

اکثر روتر‌ها تنظیمات ساده‌ای دارند و نمی‌توانید چندان آن‌ها را دستکاری کنید. اگرچه چنین ویژگی برای اکثر کاربران مناسب است، اما برخی مواقع شاید بخواهید به تنظیمات بیشتری دسترسی داشته باشید تا کارایی بالاتری را تجربه کنید.

برای چنین کاری می‌توانید به چندین فریمور متن باز برای روتر‌های محبوب بروید. در حالیکه تمام روتر‌ها از این فریمور‌ها پشتیبانی نمی‌کنند، می‌توانند کارایی اکثر آن‌ها را بهبود دهند. برای مثال می‌توانید به بهترین تنظیمات برای مودم‌های TP-Link دست پیدا کنید و سرعت روتر‌ها را افزایش دهید.

از محبوب‌ترین فریمور‌های شخص ثالث می‌توان به OpenWRT، DD-WRT و Tomato اشاره کرد.

با روش‌های بالا می‌توانید افزایش سرعت وای فای روتر را تجربه کنید و به بالاترین سرعت اینترنت ممکن دسترسی داشته باشید. برای اینکار بیشتر باید به سراغ تنظیمات روتر بروید و آن‌ها را دستکاری کنید.

منبع: دیجیاتو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
عالی