انتخابات ۱۴۰۰ چگونه تراز می‌شود؟

در این مطلب مروری بر تأکیدات رهبر انقلاب بر «مشارکت پرشور» طی سه دهه گذشته داشته ایم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  رهبر انقلاب در آستانه هر انتخابات در سخنرانی‌های مختلف، توصیه‌هایی را درباره ابعاد مختلف این رویداد سیاسی مطرح می‌کنند؛ توصیه‌هایی که معمولا دو رکن ثابت دارد؛ یکی مشارکت پرشور و دیگری انتخاب اصلح. با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری و شورا‌ها در سال ۱۴۰۰، این سنت ۳۲ساله از سوی رهبر انقلاب ادامه دارد و ایشان در سخنرانی‌های اخیر خود اشاره‌هایی به انتخابات داشته‌اند.

یکی از این سخنرانی‌ها مربوط به بیانات ایشان در مراسم سالگرد قیام مردم تبریز (۲۹ بهمن) بود که فرمودند: مشارکت پرشور و انقلابی مردم در انتخابات، موجب امنیت کشور و پس‌زدن دشمنان و کاهش طمع آن‌ها می‌شود، بنابراین نباید این فرصت را از دست داد. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای افزودند: انتخابات هر چه پرشورتر و با اقبال عمومی بیشتری همراه باشد، آثار و منافع بیشتری برای کشور خواهد داشت. ایشان اشاره‌ای هم به موضوع مهم انتخاب اصلح کردند و افزودند: اگر مشارکت پرشور با یک انتخاب درست یعنی انتخاب یک نیروی کارآمد، باایمان، باانگیزه، علاقه‌مند و پرکار همراه شود، نور عَلی نور و تضمین‌کننده آینده کشور است.


بیشتربخوانید


رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: علاج درد‌های مُزمن کشور در پرشور بودن انتخابات و حضور عمومی مردم و بعد انتخاب اصلح و شخصیت مناسب در انتخابات ریاست‌جمهوری است. مروری بر سایر سخنان رهبر انقلاب در دوره‌های گذشته نیز نتیجه مشابهی دارد و ایشان همیشه حضور گسترده در انتخابات در کنار انتخاب اصلح را ضامن تداوم پیشرفت کشور دانسته‌اند. در گزارش امروز نگاهی به سخنان رهبر انقلاب در مقاطع مختلف درباره انتخابات انداخته‌ایم و بررسی کرده‌ایم که چه دلایلی باعث شده است حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، اینقدر بر اهمیت این دو مقوله تاکید داشته باشند.

مشارکت، اصل تغییرناپذیر
همان‌طور که رهبر انقلاب در بیانات بهمن ماه تاکید کردند، مهم‌ترین موضوع در هر انتخاباتی، مشارکت گسترده مردم است و این نکته‌ای است که به‌هیچ مقطع زمانی خاصی محدود نیست.

مروری بر بیانات رهبر انقلاب در طول نزدیک به ۳۲سال که از رهبری ایشان می‌گذرد نشان می‌دهد که برخلاف برخی دیگر از چهره‌ها، در تمام دوره‌های انتخاباتی بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای بر ضرورت حضور پرشور مردم در انتخابات تاکید کرده‌اند و این را یک اصل غیرقابل‌تغییر می‌دانند.

نمایش مردم‌سالاری دینی در چشم جهانیان
رهبر انقلاب در سخنرانی که در اردیبهشت سال ۹۶ در دیدار اقشار مختلف مردم داشتند درباره ضرورت مشارکت گسترده در انتخابات فرمودند: هرکدام از این انتخابات‌ها که شما در آن‌ها شرکت می‌کنید، یک حماسه است، یک حرکت عظیم مردمی است که جلوی چشم‌های مردم دنیا قرار می‌گیرد؛ عزت ملت را بالا می‌برد، قدرت ملی را افزایش می‌دهد. انتخابات‌ها این [جور]است؛ مردم‌سالاری اسلامی را در مقابل چشم مدعیان سیاست در دنیا به نمایش می‌گذارد.

ایشان تاکید کردند: حقیقتا جمهوری اسلامی با تجدید این انتخابات‌ها در سال‌های معین و دوره‌های معین، طراوت تازه‌ای پیدا می‌کند؛ خود را در دل‌ها و چشم‌های مردم دنیا به شکل جدیدی، به شکل برجسته‌ای، به شکل طُرفه‌ای مجسم می‌کند و نشان می‌دهد؛ این است که واقعا روز انتخابات برای نظام جمهوری اسلامی، روز جشن است، روز شادی و شور است.

تغییر محاسبات جبهه دشمن

یکی از کارکرد‌های انتخابات و حضور گسترده مردم در این رویداد سیاسی، تغییر نگاه دشمنان به جمهوری اسلامی است و رهبر انقلاب همواره بر این مساله تاکید دارند.

ایشان در اردیبهشت ۹۶ در دیدار فرهنگیان تاکید کردند: آنچه برای اداره کشور و حفظ کشور و منافع ملت به صورت فوری، فوتی لازم است، حضور مردم است؛ حضور مردم است! حضور مردم است که گره‌گشا است، حضور مردم است که دشمنان را از هیبت جمهوری اسلامی می‌ترساند؛ این واقعیتی است، این را بدانید.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در سخنرانی دیگری در اردیبهشت ۹۶ تاکید کردند: همه در دنیا چشمشان به این انتخابات شماست؛ همه که عرض می‌کنیم یعنی مسوولان کشورها، از دستگاه‌های دولتی آمریکا شما بگیرید، تا قدرت‌های اروپایی و کشور‌های اروپایی تا دولت‌هایی در این منطقه که دنباله‌رو آمریکا هستند، تا آن نخست‌وزیر گردن‌شکسته رژیم صهیونیستی -همه اینها- چشمشان به این است که شما روز جمعه چگونه وارد میدان می‌شوید و با چه حجمی وارد میدان می‌شوید، با چه روحیه‌ای وارد عرصه انتخابات می‌شوید؛ همه دارند نگاه می‌کنند.

در اردیبهشت سال ۷۶ هم ایشان در دیدار جمعی از خانواده‌های ایثارگران با اظهار امیدواری به حضور گسترده مردم در انتخابات فرمودند: این، آن چیزی است که دشمن را به شدت زخم خورده خواهدکرد. در واقع، رفتن مردم با تعداد زیاد آرا پای صندوق‌های رأی و جمع شدن آرای زیاد برای مجموعه نامزدها، دشمن را مأیوس خواهد کرد. جمع شدن آرای زیاد در اصل انتخابات، مهم است. این، در واقع رأی به استقلال کشور و رأی به تبعیت از نظام و همراهی با رهبری است. مردم با این کار، دشمن را مأیوس کنند و در واقع به دهان او مشت بکوبند.

حفظ جمهوریت نظام
دلیل دیگر رهبر انقلاب برای تاکید مکرر بر مشارکت بالای مردم در انتخابات، حفظ و تقویت جمهوریت نظام است. ایشان در همین زمینه در دیدار فرهنگیان در اردیبهشت سال ۹۶ تاکید کردند: ما جمهوری هستیم؛ مناصب ما و مقامات ما برآمده از جمهور ملت است، از مردم است؛ این را بایستی ما با کمال دقت حفظ کنیم، این خیلی باارزش است؛ اگر این [انتخابات]در نظام جمهوری اسلامی وجود نمی‌داشت، امروز از نظامی که با آن انقلاب به وجود آمد، خبری باقی نبود، این خیلی مهم است؛ از دل اسلام این معنا درمی‌آید و استفاده می‌شود؛ این‌جور نیست که ما جمهوری را گرفته‌باشیم و منضم به اسلام کرده‌باشیم؛ نه، خود اسلام به ما این‌جور یاد می‌دهد.

مصونیت بخشی به کشور
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، مشارکت گسترده در انتخابات را ضامن امنیت کشور می‌دانند. ایشان در همین زمینه در اردیبهشت سال ۸۴ در دیدار مردم شهرستان جیرفت با بیان این‌که اصل حضور مردم در صحنه انتخابات مهم است فرمودند: مشارکت عمومی نشان‌دهنده همبستگی ملی است و همبستگی ملی می‌تواند در مقابل توطئه‌های دشمنان به کشور مصونیت ببخشد. دشمن از اختلافات سود می‌برد و از تشتت آرای مردم سوءاستفاده می‌کند. دشمن از دودستگی‌ها و فتنه‌گری‌ها و جنگ‌افروزی‌های داخل کشور استفاده می‌کند. وقتی یک ملت یکپارچه و یکدست باشد و مسوولان کشور همه با یکدیگر همدل و همراه‌باشند، شمشیر دشمن کند می‌شود و جرأت نمی‌کند به چنین کشور و ملتی نظر بد بیندازد و با او به چشم توطئه نگاه کند. ایشان افزودند: مشارکت مردم در امر انتخابات می‌تواند این همبستگی ملی را در مقابل چشمان دشمنِ عنود و حیله‌گر به نمایش بگذارد و به ملت و کشور ما مصونیت ببخشد؛ لذا من بار‌ها گفته‌ام که اصل حضور مردم در انتخابات، حتی از انتخاب اصلح هم مهم‌تر است؛ اگرچه انتخاب اصلح هم بسیار اهمیت دارد.

روایت چهره‌ها از تاکید رهبر انقلاب بر اصل مشارکت پرشور
تاکید رهبر انقلاب بر حضور گسترده در انتخابات در حالی است که در مقاطعی برخی افراد و جریان‌های سیاسی با ملاحظاتی معتقد به این حضور نبوده‌اند و بر اساس محاسبات و استناد به نتایج نظرسنجی‌ها به این نتیجه رسیده‌بودند که مشارکت پایین مردم در انتخابات ممکن است نتیجه‌ای نزدیک‌تر به خواست آن جریان داشته‌باشد.

به عنوان مثال سیدمحمدموسوی‌خوئینی‌ها در مصاحبه‌ای که دو سال قبل با ایرنا داشت به اختلاف‌نظر رهبرانقلاب با مرحوم آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی در این زمینه اشاره کرد. وی در خاطره‌ای درباره انتخابات سال ۷۶ عنوان کرد: من و آقای کروبی رفتیم خدمت آقای هاشمی. آقای هاشمی در پاسخ گفت، اتفاقا من با آقای خامنه‌ای اینجا اختلاف‌نظر دارم. آقای خامنه‌ای نظرش این است که باید انتخابات خیلی پرشور باشد و مردم همه بیایند و هرچه مردم بیشتر بیایند بیشتر تایید نظام است، اما من می‌گویم «شما بگویید نظرتان چه‌کسی است ما همه می‌رویم کار می‌کنیم که همان بشود.» به‌گفته موسوی خوئینی‌ها، مرحوم هاشمی نظرش متفاوت (با رهبری) بود، می‌گفت، ما همه سازوکار‌ها را جوری طراحی کنیم این آقا رأی بیاورد حالا به‌جای ۲۰ میلیون، ۱۵میلیون بیایند پای صندوق رأی. حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان هم بار‌ها به اهمیت مشارکت حداکثری مردم از نگاه رهبر انقلاب تاکید کرده‌است. روحانی در سخنرانی ۲۲ بهمن امسال در این زمینه گفت: چند روز پیش که در محضر رهبر انقلاب بودم یک بار دیگر تاکید کردند مشارکت مردم در انتخابات مهم‌تر از انتخاب درست است، مشارکت اهم است و انتخاب درست مهم. حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی هم چهارشنبه گذشته در سخنانی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت برگزاری انتخابات پرشور و با مشارکت عمومی بالا گفت: من معتقدم رهبر انقلاب واقعا این را قبول دارند که شرط عبور از هر بحرانی با رأی، مشارکت و حضور مردم است و هیچ راهی جز این نداریم. واقعا فکر نمی‌کنم کسی بتواند فرض بگیرد که راهی جز این وجود دارد.

انتخاب اصلح
علاوه‌بر حضور گسترده مردمی در انتخابات، رهبر انقلاب همواره بر ضرورت حساسیت مردم در‌خصوص انتخاب گزینه اصلح تاکید کرده و ویژگی‌های فرد اصلح را بیان کرده‌اند. ایشان در یکی از سخنرانی‌هایشان در سال ۹۲ درباره اهمیت انتخاب اصلح از سوی مردم فرمودند: یک انتخاب خوب، یک انتخاب درست، نه فقط در طول چهار سال، گاهی در طول ده‌ها سال تأثیراتش برای کشور باقی می‌ماند. برای انتخابِ خوب باید فکر کرد، باید معیار‌ها را شناخت... اجمالا معیار اصلی این است کسانی سر کار بیایند که همت‌شان بر حفظ عزت و حرکت کشور در جهت هدف‌های انقلاب باشد. رهبر انقلاب افزودند: کسانی سر کار بیایند که اهل استقامت و ایستادگی باشند؛ زرهی پولادین از یاد خدا و از توکل به خدا بر تن خودشان بپوشند و وارد میدان شوند.

نقش شورای نگهبان در انتخاب اصلح
رهبر انقلاب در همین زمینه به نقش شورای‌نگهبان در معرفی گزینه‌های دارای صلاحیت به مردم اشاره و تاکیدکردند: ان‌شاءا... شورای محترم نگهبان طبق وظایف قانونی خود، آن کسانی را که صلاحیت دارند، به مردم معرفی خواهدکرد. همه هم باید تابع قانون باشند. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در سخنرانی دیگری درباره نقش شورای نگهبان این‌گونه فرمودند: شورای محترم نگهبان، مردمانی پرهیزگار، متقی و آگاهند؛ طبق قانون تشخیصی می‌دهند و عده‌ای به عنوان افرادی که صالحند، معرفی می‌شوند. من و شما باید نگاه کنیم ببینیم در بین این صالح‌ها کدام صالح‌ترند، کدام بیشتر به درد مردم می‌خورند، کدام بیشتر می‌توانند این بار سنگین را بر دوش بکشند و با امانت کامل این راه را ادامه دهند و پیش ببرند؛ این را باید من و شما نگاه کنیم، ببینیم، بشناسیم.

مشورت با افراد ذی‌صلاح
ایشان یکی دیگر از راه‌های گزینش فرد اصلح را نیز مشورت با افراد ذی‌صلاح دانسته و تاکید کردند: از افرادی که ممکن است ما را هدایت کنند، راهنمایی کنند، کمک بخواهیم؛ بالاخره خودمان را به حجت شرعی برسانیم. اگر انسان بر طبق حجت شرعی کار کرد، چنانچه بعدا غلط هم از آب دربیاید، باز سرفراز است، می‌گوید من به تکلیفم عمل کردم، اما اگر طبق حجت شرعی عمل نکنیم، بعد خطا از آب دربیاید، خودمان را ملامت خواهیم‌کرد؛ عذری نداریم، حجتی نداریم.

به‌خاطر ایران
اهمیت حضور مردم در انتخابات آنقدر زیاد است که رهبر انقلاب بار‌ها تاکید کرد‌ه‌اند حتی اگر کسی جمهوری اسلامی را نیز قبول ندارد باید به خاطر کشور در انتخابات شرکت کند: آن کسانی که ممکن است نسبت به نظام جمهوری اسلامی هم حتی مساله داشته باشند، نسبت به امنیت کشور که دیگر مساله ندارند، نسبت به اقتدار کشور که دیگر مساله ندارند. خب، امروز این نظام، امنیت کشور را حفظ کرده است، پیشرفت کشور را تسریع کرده است، به این ملت عزت داده است؛ این‌ها که دیگر قابل انکار نیست، این‌ها را که دوست دارند؛ [پس]وارد این میدان بشوند برای عزت بخشیدن به ایران و ایرانی، برای استمرار امنیت ملی، برای تضمین پیشرفتی که بحمدا... از اول انقلاب شروع شده و تا امروز بی‌وقفه پیش رفته؛ برای این‌ها باید وارد بشوند. همه باید وارد بشوند. (دیدار دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات در سال ۹۴)

در سال ۹۸ نیز ایشان در سخنانی تاکید کردند: هر کسی به ایران علاقه‌مند است [باید رأی بدهد]. قبل‌ها هم ما این را عرض کرده‌ایم، حالا هم تکرار می‌کنیم؛ ممکن است یکی از شخص این حقیر خوشش نیاید، خب نیاید عیبی ندارد، [اما]ایران را، کشورش را دوست دارد یا نه؟ [پس]باید در انتخابات شرکت کند. هر کسی که امنیت کشور را دوست دارد، هر کسی که حل شدن مشکلات کشور را دوست دارد، هر کسی که گردش نخبگانی صحیح را در کشور دوست دارد باید در انتخابات شرکت کند؛ همه باید شرکت کنند. البته بنده مطمئنم که افراد مؤمن و انقلابی و علاقه‌مند به سرنوشت انقلاب، با انگیزه بیشتری شرکت می‌کنند، اما آن کسانی هم که انگیزه انقلابی ندارند، انگیزه دینی ندارند، خب کشورشان را که دوست دارند؛ این‌ها هم باید در انتخابات شرکت کنند.

همان‌طور که رهبر انقلاب در سخنرانی‌های خود به‌ویژه در سخنرانی اخیر در مراسم سالگرد قیام مردم تبریز تاکید کردند، مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح، دو اصل اجتناب‌ناپذیر برای برگزاری یک انتخابات تراز جمهوری اسلامی است و گرچه مشارکت حداکثری نسبت به انتخاب اصلح، اهمیت بیشتری دارد، اما تحقق هر دو اصل در کنار یکدیگر قطعا تاثیر بیشتری در تداوم پیشرفت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران دارد.

چرا که از یک‌سو مردم با حضور گسترده، پای صندوق‌های رأی نشان می‌دهند که دشمن در پیشبرد اهداف خود در ناامید کردن مردم از نظام اسلامی ناکام مانده است و این مساله می‌تواند محاسبات دشمنان نسبت به جمهوری اسلامی را تغییر دهد. از سوی دیگر دولتی که با رای بالای مردم روی کار می‌آید با اقتدار بیشتری در عرصه داخلی و همچنین در مواجهه با قدرت‌های خارجی برنامه‌های خود را پیش خواهد برد و کشور‌های خارجی نیز نگاه متفاوتی نسبت به این دولت خواهند داشت.

اما لازمه موفقیت چنین دولتی، حضور یک فرد توانمند و دارای ویژگی‌هایی مطابق با آرمان‌های انقلاب در راس آن است. انتخاب رئیس‌جمهور یعنی انتخاب رئیس قوه مجریه کشور و کسی که اغلب امکانات کشور در اختیار اوست و مردم باید حداکثر حساسیت و دقت را در انتخاب چنین فردی داشته باشند. مشارکت حداکثری پای صندوق‌های رای و انجام بررسی‌های دقیق برای انتخاب اصلح می‌تواند انتخابات ۱۴۰۰ را به حماسه‌ای دیگر در تاریخ انقلاب اسلامی تبدیل کند؛ حماسه‌ای که جمهوری اسلامی را برای حرکت مقتدرانه‌تر در ادامه مسیر بیمه می‌کند.

منبع: روزنامه جام جم 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار