توانمندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در انجام عمل پیوند هم زمان هر دو کلیه

دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از مراکز توانمند در انجام عمل‌های پیوند هم زمان هر دو کلیه از اهدا کننده مرگ مغزی به یک گیرنده (ENBLOCK) است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سلمان سلطانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پیوند ENBLOCK جزو عمل‌های پیوند تکنیکال است که در شرایطی که گیرنده کودک در دسترس نباشد و اهدا کننده کودک زیر ۵ یا ۶ سال باشد، انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه پیوند enblock به معنی پیوند هم زمان هر دو کلیه اهدا کننده مرگ مغزی به یک گیرنده (بیمار مبتلا به نارسایی کلیه) است، افزود: در این روش هر دو کلیه همراه با عروق و حالب‌های آن‌ها به صورت یک پارچه برداشته می‌شوند و به یک گیرنده پیوند می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه برای اولین بار در سال ۱۹۷۲ ایده این کار مطرح شد ولی با توجه به تکنیک پیچیده این عمل در بسیاری از مراکز این روش انجام نمی‌شود، ادامه داد: این روش به طور معمول در اهداکننده‌های کم سن و سال که کلیه‌هایی با اندازه کوچک دارند انجام می شوند و هر دو کلیه به یک بیمار بالغ پیوند زده میشود.


بیشتر بخوانید


سلطانی با اشاره به اینکه در روز‌های اخیر با اهدای اعضای دو کودک مرگ مغزی، این نوع عمل بر روی دو بیمار بزرگسال مبتلا به نارسایی کلیوی انجام شد، بیان کرد: یک کلیه کوچک برای دو فرد بالغ جواب نمی‌دهد از همین رو در شرایطی که گیرنده کودک در دسترس نباشد دو کلیه کوچک به همراه عروق و حالب به یک گیرنده بالغ پیوند زده می‌شود.

او تصریح کرد: خوشبختانه حال هر دو بیمار دریافت کننده کلیه رو به بهبودی است و کراتین خون‌ها پایین آمده و شرایط جسمانی رضایت بخشی دارند.

استادیار گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بعد از شیوع کرونا تعداد پیوند‌های کلیه کاهش یافته است، تاکید کرد: متاسفانه لیست انتظار بیماران نیازمند دریافت کلیه طولانی شده و از سوی دیگر نیز به دلیل کرونا تعداد پیوند‌ها کاهش یافته و خانواده‌ها نیز کمتر رضایت به اهدای اعضای عزیزان خود می‌دهند از همین رو درخواست دارم تا در مسیر جلب رضایت خانواده‌های افراد مرگ مغزی تلاش شود تا بیماران بیشتری حیات مجدد یابند.

 

انتهای پیام// م.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
وقعا پزشکان ما در دنیا اول هستند
آخرین اخبار