نارسایی کلیوی، خاموش اما پیش‌رونده

متخصص اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: بیماری‌های کلیوی در حالت عادی، دیر تشخیص داده می‌شوند زیرا بیماری های کلیوی خاموش اما پیش رونده است.

 سیدرضا خطیبی متخصص اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت: افراد از زمان بروز این بیماری باید به طور مرتب و مداوم تحت درمان قرار بگیرند و زمانی که دیگر هیچ دارویی جوابگوی آن نباشد، پیوند کلیه تنها راه باقیمانده برای ادامۀ حیات این بیماران است.

او افزود: با توجه به این‌که در حالت عادی هر انسان دو کلیه دارد و حتی اگر یک کلیه از بین برود، کلیه دیگر می‌تواند وظیفه هر دو کلیه را به خوبی انجام دهد، در صورت هر اتفاقی برای یکی از کلیه‌ها بیفتد، شخص دچار مشکلی نخواهد شد، از سوی دیگر بیماری‌های کلیوی در حالت عادی، دیر تشخیص داده می‌شوند، زیرا بدون علائم، به مرور و خزنده رشد پیدا می‌کند که در نهایت باعث بروز عوارضی، چون از دست دادن کلیه و دیالیزی شدن فرد می‌شود و در حقیقت بیماری کلیوی خاموش، اما پیش رونده است.


بیشتر بخوانید



متخصص اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با اشاره به این‌که طبق تحقیقات انجام شده، سنگ کلیه، عفونت‌های کلیه و مجاری ادراری، نارسایی کلیه و ناهنجاری‌های مادر زادی کلیه از شایع‌ترین بیماری‌های کلیوی در ایران است افزود: بیماری‌های مانند نورولوژیک، تغیرات در پوست، مشکلات قلبی و عروقی، مشکلات تنفسی، مشکلات گوارشی، نمونه‌های از نوع بیماری شایع است.

 خطیبی بیان کرد: افراد با زمینه ارثی، دیابتی ها، بیماران فشارخونی، افراد چاق و کم تحرک و افراد دارای عفونت‌های مکرر ادراری بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های کلیوی قرار دارند.


انتهای پیام/ا. غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار