نگاهی به کوتوله دوست‌داشتنی! / پلوتو، عضو سابق منظومه شمسی را بیشتر بشناسید

در گزارش زیر مروری بر برخی از حقایق علمی قابل توجه در مورد پلوتو خواهیم داشت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پیشرفت بشر در زمینه‌های مختلف علمی طی سده اخیر شگفت‌آور بوده است. یکی از این زمینه‌ها علم نجوم است. ما در مورد منظومه شمسی به کشفیات زیادی دست یافته‌ایم و این دانش به طور مداوم در حال به روزرسانی است.

برای مثال ما تا سال ۲۰۰۶ تعداد سیاره‌های منظومه شمسی ۹ تا تلقی می‌شد تا وقتی که در َآن سال پلوتو تنزل درجه یافت و به یک سیاره کوتوله مبدل شد! هنوز هم در این مورد در مجامع علمی بحث است. در این گزارش مروری بر برخی از حقایق علمی قابل توجه در مورد پلوتو خواهیم داشت.

کاشف پلوتو در زمان اکتشاف تنها ۲۴ سال داشت!

ستاره‌شناسان پیش از اینکه پلوتو کشف شود، متوجه تغییر مدار نپتون و اورانوس به دلیل جاذبه جسمی ناشناخته شدند. سرانجام فردی به نام کلاید تامبا (Clyde Tombaugh) آن‌قدر وقت خود را به مشاهده آسمان شب در رصدخانه لاول در آریزونا اختصاص داد که سرانجام در سال ۱۹۳۰ در سن ۲۴ سالگی وجود پلوتو را تأیید کرد.

نگاهی به کوتوله دوست‌داشتنی! / پلوتو، عضو سابق منظومه شمسی را بیشتر بشناسید

نام پلوتو توسط دانشمندان پیشنهاد نشد!

نام «پلوتو» اولین بار توسط یک دختر یازده ساله پیشنهاد شد. ونتیا برنی (Venetia Burney) دختربچه انگلیسی کسی بود که پس از شنیدن خبر کشف سیاره جدید نام این سیاره را پیشنهاد کرد. پدربزرگش نام پیشنهادی را به رصدخانه لاول فرستاد و این نام به همین سادگی مورد تأیید قرار گرفت!

شخصیت پلوتو در اساطیر باستان پسر ساتورن و ایزد جهان زیرین است. جهان زیرین یا دنیای مردگان اصطلاحی است که در توصیف جایی به کار می‌رود که ارواح مردگان پس از مرگ به آنجا می‌روند. در حالی که پلوتو بر جهان زیرین حکومت می‌کرد، برادرش مرکوری آسمان را کنترل می‌کرد و برادر دیگرش نپتون بر دریا تسلط داشت.

تنزل رتبه در سال ۲۰۰۶

پلوتو در سال ۲۰۰۶ به یک «سیاره کوتوله» تبدیل شد. کشف پلوتو در کمربند کویپر در دهه سی باعث شد آن را به عنوان نُهمین سیاره منظومه شمسی برشمرند. با این وجود، این جایگاه سیاره پلوتو تنها ۷۶ سال دوام پیدا کرد. اکنون پلوتو به عنوان سیاره کوتوله شناخته می‌شود. سیاره کوتوله به اجرامی اطلاق می‌شود که هر چند به دور خروشید می‌چرخند، اما جرم کمی دارند و حتی پیرامون مدار خود اجرامی با گرانش مسلط محسوب نمی‌شوند.

جدا از پلوتو، یک سیاره کوتوله مشهور دیگر در منظومه شمسی وجود دارد که سرس نام دارد. سِرِس اولین سیاره کوتوله کشف شده و بزرگ‌ترین سیارک در کمربند سیارکی مدار مریخ و مشتری است. اجرام دیگری که در منظومه شمسی در همین گروه قرار می‌گیرند عبارتند از هائومیا، ماکی‌ماکی و اریس.

تصمیمی که در سال ۲۰۰۶ گرفته شد مورد تأیید همه نبود! پس از به روزرسانی کتب درسی، تصاویر کاریکاتوری از پلوتو که در وضعیت عصبانی یا ناراحت بود منتشر شد و گروهی از افراد شروع به جمع‌آوری امضا برای تبدیل دوباره پلوتو به عنوان یک سیاره کردند. اما پلوتو واجد شرایط تعریف سیاره واقعی نبود. طبق تعریف ناسا، یک «سیاره» باید به دور یک ستاره بچرخد و جرم کافی داشته باشد تا گرانشش بر سایر اجرام با اندازه مشابه در مدار خود بچربد. با این وجود هنوز هم، برخی از ستاره‌شناسان به دلیل جو، وجود ابر، اقمار، هسته‌شناسی، کلاهک یخی قطبی و فصول مختلف سال درخواست می‌کنند که پلوتو باید به عنوان یک سیاره در نظر گرفته شود.