تحلیل بنیادی صنایع بورسی/۶

چشم انداز صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی در سال ۱۴۰۰

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سرمایه گذاری مستقیم در محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی  حداقل تا شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ مشروط به عدم ظهور و دخالت متغیر‌های جدید مقاومتی با نمودار ملایم رشد پیش بینی می‌شود.

ثابت منش کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با روند رشد و نزول سهام صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی  در یکسال گذشته، اظهار کرد: صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی باتوجه به آنکه مواد اولیشان  در کشور تولید می‌شود و تکنولوژی بالایی دارند جزو صنایع رده اول از نظر تولید ارز و جمله صنایع راهبردی به حساب می آیند.

او اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی در بورس  هستند و به طبع  محصولات بسیاری هم در بورس کالا عرضه می‌شود، نا گفته نماند که فروش صادراتی آن در نگاه اول قدرت درآمدی بیشتری برای شرکت‌ها و کشور ایجاد می‌کند، اما اگر زنجبره تولید محصولات کشاورزی و یارانه محصولاتی، چون کود اوره را در نظر بگیریم از منظر کلان می‌تواند استقلال اقتصادی در صنعت مواد غذایی را حفظ کند و در بلند مدت سود غیر ریالی آن  افزایش یابد.


بیشتر بخوانید


این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: طی یکسال گذشته اغلب محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی با  رشد بیش از  ۳۰تا ۵۰درصدی در اسکیل داخلی و جهانی مواجه شده اند و معدود محصولاتی از نظر قیمت‌های داخلی با کاهش مواجه  شدند.

ثابت منش گفت: باتوجه به رشد قیمت بیشتر محصولات در بازار‌های جهانی پیش بینی می‌شود رشد قیمت سهام شرکت‌ها هم بزودی محقق خواهد شد که به محض ثبات جو روانی در بورس محقق خواهد شد.

او بیان کرد: دلیل رشد به نظر می رسد  بیشتر به سبب  افزایش  قیمت محصولات صنایع پایین دستی باشد  و از طرف دیگر  رشد قیمت نفت در جهان با توجه به تولید واکسن کووید  ۱۹ حساسیت تقاضا را هم به بالا افزایش داده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت:  ادامه رشد فروش نفت  تا  بازگشت تعادل به اقتصاد‌های جهان پیش بینی می‌شود، چون بسیاری از اقتصاد‌ها به دلیل بحران کرونا با کاهش تولید مواجه شد. با توجه به پتانسیل سودآوری ناشی از رشد فروش و افزایش قیمت‌های جهانی فروش محصولات و ثابت ماندن هرینه‌های تولید پیش بینی می‌شود با مدیریت صحیح برای نشان دادن سود در قیمت سهام شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی  دور از نیست.

ثابت منش در پایان تاکید کرد:  سرمایه گذاری مستقیم در محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی  حداقل تا شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ مشروط به عدم ظهور و دخالت متغیر‌های جدید مقاومتی با نمودار ملایم رشد پیش بینی می‌شود به همین خاطر سرمایه گذاران تازه وارد بهتر است از طریق غیر مستقیم سهام این صنایع را بخرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار