کاروانسرا سنگی زنجان مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از آغاز عملیات اجرایی مرمت کاروانسرای سنگی زنجان در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به شرایط اضطراری کاروانسرای سنگی زنجان، گفت: کاروانسرا سنگی یک اثری تاریخی است، ولی با توجه به اینکه این اثر یک موقوفه سراست اکنون تحت تملک اداره اوقاف است و تحت نظارت کارشناسان معاونت میراث فرهنگی مرمت می‌شود.

او افزود: در اقدام‌های مرمتی، چون بدنه‌سازی، بندکشی بین آجرها، تعویض نورگیرها، مرمت آجر‌های فرسوده، کف سازی، اجزای کانال ناکش، استحکام‌بخشی پی و طاق‌ها، اندود طاق‌های داخلی، ساماندهی تأسیسات مکانیکی و برقی، استحکام‌بخشی و عایق‌کاری انجام می‌شود.

ارجمند ادامه داد: کاروانسرا‌ها به‌عنوان آثار ملی که بخشی از هویت گذشتگان و نحوه زندگی آن‌ها را به نسل‌های حاضر و آینده معرفی می‌کنند از ارزش زیادی برخوردار هستند، از این‌ رو بایستی در حفظ، مرمت و نگهداری این بنا‌ها بیش‌ازپیش کوشا باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: مصالح به کار گرفته‌شده در این کاروانسرا عمدتاً از سنگ است و به این دلیل به کاروانسرای سنگی شهرت یافته است.

ارجمند ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی زنجان طی امسال  با نظارت مستمر بر پروژه‌های مرمتی در نظر دارد تا بخش عمده‌ای از عملیات تخصصی و فنی ابنیه تاریخی انجام و برای بهره‌برداری در حوزه‌های فرهنگی و گردشگری آماده سازد.

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان بابیان اینکه کاروانسرا سنگی یکی از بنا‌های باارزش دوران صفوی با قدمت ۳۰۰ سال است، گفت: این بنا به دستور شاه‌عباس در مسیر جاده‌ی ابریشم برای استفاده‌ی مسافران و مهمانان از شرق به غرب ایران احداث‌شده‌اند.

او افزود: این کاروانسرا با شماره‌ی ۲۱۲۸ در فهرست آثار ملی ثبت‌شده و از لحاظ کاربری تغییریافته و با مدیریت اداره‌ی اوقاف تبدیل به سفره‌خانه‌ی سنتی شده است.

 

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.