انتقال آب خلیج فارس، آرزویی که محقق شد

سال ها نبود آب در برخی از استان ها بسیاری از کسب و کارها را از سکه انداخته بود، اما با انتقال آب خلیج فارس اتفاق های خوبی در راه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، آبان ماه امسال بود که فاز اول انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی آغاز شد و رئیس جمهور آن را نقطه امید برای حرکتی عظیم عنوان کرد و کشاورزان و صنعتگران را ذینفعان این موضوع خواند. 

بر اساس برآوردها استفاده از این راهکار یعنی آب خلیج فارس برای مصارف شرب و صنعتی در کشورهای همسایه ایران چندین دهه است که انجام می پذیرد. 

پس از خشکسالی های پی در پی که در ایران رخ داد و مشکلات مصرف شرب و حتی نگرانی از بیکاری دیگر نگران کننده شد مسئولان به فکر استفاده از آب خلیج فارس افتادند . 

مقدمات این طرح از سال ۹۲ کلید خورد. بر اساس گفته‌ها اجرای این طرح  اشتغالزایی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های بومی را به همراه خواهد داشت و از طرفی منبعی پایدار برای استان‌های کم آب به حساب می‌آید که  زمینه‌ساز رونق سرمایه‌گذاری در استان‌ها می‌شود.

طرح انتقال آب خلیج فارس یکی از مهمترین طرح هایی است که در دوران تحریم با تلاش متخصصان داخلی به اجرا درآمد. این طرح در فاز نهایی بیش از ۸۰۰ کیلومتر مسیر است که در فاز نخست آن به طول ۳۰۵ کیلومتر افتتاح شده و این تا مس سرچشمه ( کرمان) و از آنجا به یزد و چادرملو امتداد می یابد.

انتقال آب خلیج فارس، آرزویی که محقق شد

فاز دوم طرح انتقال آب به معدن مس سرچشمه ( کرمان) است و سپس فاز سوم آن به معدن چادر ملو ( یزد) می‌رسد. در اجرای این طرح بیش از یک هزار نیروی متخصص ایرانی دخیل بودند. 

چارچوب این طرح بر اساس نظارت های محیط زیستی صورت می گیرد و آب از دریا برداشت و در چندکیلومتری آن پساب به داخل دریا بازگردانده می شود.

 انتقال آب دریای عمان از چابهار به زاهدان

عملیات انتقال آب از دریای عمان به زاهدان و زابل نیز با دستور ویدیوکنفرانسی رییس جمهور آغاز شد.این طرح 820کیلومتر طول دارد و در چهار مرحله اجرا خواهد شد.

معاون امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان هزینه اجرای این طرح را ۳۹ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: این طرح تا پایان سال ۱۴۰۳ به اتمام خواهد رسید.

معاون امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان همچنین اضافه کرد: با کامل شدن این طرح روزانه 800هزار مترمکعب آب نمک زدایی شده از دریا به شهرستان‌های مذکور منتقل می‌شود.

بهره برداری از پروژه انتقال آب خلیج فارس به یزد

بهره برداری از «اَبر پروژه» انتقال آب خلیج فارس به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اردکان از توابع استان یزد نیز با حضور رییس جمهور از طریق ویدیو کنفرانس  آغاز شد.

طول این پروژه تا یزد ۸۲۵ کیلومتر است که قطعه اول آن ۳۰۵ کیلومتر تا « گل گهر» سیرجان در استان کرمان قبلا افتتاح شد.

همچنین قطعه دوم به طول ۱۵۰ کیلومتر از گل گهر تا مس سرچشمه کرمان و قطعه سوم هم از مس سرچشمه تا اردکان به‌طول ۳۷۰ کیلومتر است که امروز مورد بهره برداری قرار گرفت.

انتقال آب خلیج فارس، آرزویی که محقق شد

بهره برداری از پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان جنوبی و خراسان رضوی 

عملیات اجرایی قطعه دوم خط اول انتقال آب خلیج فارس به صنایع سرچشمه و قطعه سوم خط اول انتقال آب از خلیج فارس به اردکان (چادرملو) همچنین عملیات اجرایی خط ۲ انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی هم با دستور رییس جمهور در ارتباط تصویری ۲۴ اسفند آغاز شد.

بهره برداری از پروژه انتقال آب خلیج فارس به اصفهان

همچنین شروع عملیات اجرایی خط ۳ انتقال آب از خلیج فارس به استان اصفهان کلید خورد.

به گفته وزیر صنعت با افتتاح کامل خط نخست و اجرای خطوط ۲ و ۳ و ۴، حیات و امید به توسعه پایدار را در فلات مرکزی و شرق کشور رقم خواهد زد و اجرای این طرح از منویات رهبر معظم انقلاب و تاکید ریاست جمهوری بوده است.

در خط سوم انتقال با حجم سرمایه گذاری ۳۵ هزار میلیارد تومان، آب از خلیج فارس به استان‌های یزد و اصفهان با ۹۱۰ کیلومتر خط  منتقل خواهد شد به طوریکه ظرفیت خط انتقال آب در این خط، ۲۰۰ میلیون متر مکعب است و اشتغالزایی طرح در دوران ساخت آن به ۱۴ هزار نفر می‌رسد و مدت زمان اجرای آن ۶۰ ماه برآورد شده است.

انتقال آب از خلیج فارس به خراسان جنوبی تا ۴ سال آینده

ملانوری استاندار خراسان جنوبی با اشاره به آغاز طرح انتقال آب از خلیج فارس به خراسان جنوبی گفت: مدت زمان اجرای این طرح ۵ سال تعیین شده است.

او افزود: این طرح در چهارمین سال باید در خراسان جنوبی مورد بهره برداری قرار گیرد.

ملانوری عنوان کرد: برای اجرای این پروژه ۴۷ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده که انتقال آب به استان‌های کرمان، یزد و خراسان جنوبی و خراسان رضوی انجام می‌شود.

انتقال آب خلیج فارس و مزیت های آن 

انتقال آب خلیج فارس مزیت هایی دارد که اشتغال پایدار و رونق طرح های صنعتی و دامپروری از جمله این مزیت ها به شما می رود . شاید برای اجرای این طرح  هزینه و زمان زیادی صرف شده باشد اما آبادانی و رونق و اشتغال پایدار از جمله اتفاق های خوبی است که می تواند استان های کرمان، خراسان جنوبی، یزد و خراسان رضوی را در رده استان هایی که به نوعی از رکود درمی آیند. 

انتقال آب خلیج فارس، آرزویی که محقق شد

در مرحله نخست طرح انتقال آب خلیج فارس ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار مترمکعب در روز، شیرین سازی و تصفیه آب مصارف صنعتی و معدنی خارج از شبکه‌های سراسری آبرسانی انجام می شود و میزان سرمایه گذاری این طرح در این مرحله ۲۱ هزار میلیارد ریال بود.

انتهای پیام/ب

 

برچسب ها: انتقال آب ، کمبود آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی تاتی
۰۶:۳۹ ۰۶ آذر ۱۴۰۲
قدرت ایران رو وقتی میبینم که اون آب رو از این یا چین مسیرشو عوض کنن و سلام تا قدرت ایرانو ببین
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۰۹:۵۹ ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
بسیار عالی 3/3/1401
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
کوبا جزء همسایگان ایرانه بابا کوبا که اونور دنیاست
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۶:۵۶ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
ارزو کدام آرزوجوجه را اخر پاییز میشمارند فاجعه زیست محیطی درراه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
لا‌آوردن آب عمان‌به‌فلات‌ایران‌توسط‌ دولت آوردنش خوبه‌ولی اگه‌محصول‌کشاورزی‌زیادبشه‌همیناصلاح‌طلبان‌کشاورزان‌رابه‌خاکسیاه‌می‌نشاندنمونه‌اش‌همین‌کشاورزان‌وپیازکاران‌جنوب‌کشور‌میبینیدکه‌دولت اوناچکارکرده‌بدبختها‌محصول‌رودستشون‌مانده‌‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
باعث میشه تالاب گا خونی خشک نشه چون اگر کامل خشک بشه تا ۱۱ استان کشور درگیر ریزگردهای سمی میکنه و باعث سرطان میشه الحمد الله برای این طرح .
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۱:۴۳ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
توی این شرایط خیلی سخت یک عده هم برای این مملکت زحمت می کشند دستشون درد نکنه.
Iran (Islamic Republic of)
Eijei. ستاره.
۲۱:۱۱ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
بهترین. کار دولت ا ست. عربها. سالهاست. از آب دریا استفاده می‌کنند. ولی ما دیر. شروع کردم. ولی. کاری خوب مردمی است. برای. سیستان وبلوچستان. عالی است. همیشه. اینکارها بکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
در مورد اصفهان الان یه سوال مطرح است که آیا انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان توی طومار شیخ بهایی هست یا اینها واردش کردن؟حالا بقیه جاها خشکسالی است، اصفهان که رود خانه داره ،کافی بود صبر کنن تا آب به یزد و کرمان برسه بعد آب زاینده رود که به اونجاها می رفت را در بسترش جاری می کردن به نظر این کار برای اصفهان ضرورتی نداشت مگر اینکه در آینده خشکسالی بیشتر میشد .امیدواریم این آب صرف توسعه کشاورزی و صنعت نشه که بازم اصفهان آب بخواد ،در مورد دوستانی که می خوان صادر کننده اول مواد غذایی بشن ،الانم همه چی صادر میشه کجا مردم تو سال ۱۰۰گرم پسته می خوان و...صادرات و واردات باید با هم بخونه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
چی میشدبراشهرستان جهرم هم اینکارمیکردن خیلی آدمایه ضعیفی دارن
Iran (Islamic Republic of)
خلیل پور
۲۰:۱۳ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
بسیا ربسیار طرح هوشمندانی وبه پیشنهاد دهندگان طرح باید بگی دست مریزا.
خسته باشید.
Iran (Islamic Republic of)
رضا فولادی
۱۹:۴۹ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
یعنی کل این کشور شده تبعیض دریاچه ارومیه خشک شده کاری نمیکنن بجاش دارن اب انتقال میدن به مرکز کویر،تو سیستان خشکسالی مردم نابود کرده اونوقت فکری به حالشون نمیکنن
متاسفم برا این نگاه تبعیضی که هدفشون فقط رونق مرکز کشوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
انتقال‌اب‌‌خلیج‌فارس‌‌هنر‌نیست‌...هنر‌شیرین‌کردن‌‌ابه‌‌...این‌اب‌چون‌شوره‌هیچ‌کاربردی‌نداره‌.....‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
احمدی نژاد چقدر تلاش کرد ولی مجلس لاریجانی نگذاشت و این طرح انقدر عقب افتاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
باز هم طرحی مترقی دیگر که کلیدش را احمدی نژاد زد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
چیزی که تو این دولت باشه قطعا به ضرر ملت و غیر کارشناسی بی کیفیته و خیلی هم روشون خوردن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۳۱ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
سلام‌ این ‌پروژه ‌بسیار ‌بزرگی‌است که با اجرای سریع آن ورساندن آب به تمام استانهایی که دراین سالها دچار بی آبی وکم آبی شده‌اند‌شاید بتوان گفت از منابع نفتی هم برای مردم ایران بهتر وبا اهمیت تربوده‌و می تواند ایران بزرگ را آبادان نموده‌ وبرای همیشه مردم را از گرفتاری نجات دهد مخصوصا سیستان وبلوچستان که از قدیم انبار غله ایران بوده( با مصرف بسارکم آب و باگسترش‌گلخانه در این گوشه ایران می توان تمام محصولات کشاورزی تولید نمودو تمام‌ خانواده ها را مشغول به کار نمود که یک نفر هم بیکار نباشد.)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
بقیر از فلاکت وخشک سالی زمینها شور زار سودی برای مردم ایران نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
فعلا در زبان از خلیج فارس دارید آب میبرید ولی در عمل از رود خانه کارون دزدی کرده اند و آب برده اند و کارون را خشک کرده اند در این مورد هم بنویسید بعد میگن چرا خوزستانیها مهاجرت میکنند!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
میگم روحانی افتتاح کرد؟دست به افتتاحش خوبه؟
Iran (Islamic Republic of)
منتظر
۱۷:۳۴ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
پروژه ای خیلی عالی وبجا ...فقط من از سالها قبل این سوال تو ذهنم متبلور شده .چرا اب تصفیه شده از ابریزهای خزر به مرکز ایران وسیستان و کلا مناطق خشک ایران منتقل نمیکنند. که هم انها به اب میرسند ورونق اقتصتدی وبهداشت مردم را به ارمغام میاورد وهم موجب کاستن از استرس غرق شدن مداوم سواحل خزر میشود .
Iran (Islamic Republic of)
کاظم بذرکار
۲۳:۰۲ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
سلام، چون عزیزم خلیج فارس و دریای عمان به ابهای ازاد بین المللی راه داره و دریای خزر در اصل دریاچه محسوب میشه و بن بسته، این یعنی در عرض 10 سال دریای خزر میشه ارومیه که کلی واکنش همسایگان ایران رو با خودش داره چون کوبا، اذربایجان و... حریم دریایی از خزر دارن
Iran (Islamic Republic of)
سید عباس
۱۷:۳۲ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
سلام این پروژه ها برای بخش اعظم مردم ایران شبیه رویاست! و مسئولینی که بذر یأس را در مورد عدم امکان زندگی برای 40 یا 35 میلیون ایرانی در مناطق خشک، واقعا به غیر از هجویات چیز دیگری مغزشان تولید نمی‌کند!
Iran (Islamic Republic of)
حاج مهدی
۱۷:۱۴ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
با سلام بنظرم چه خوب بود که آب خلیج فارس به همه استانها و نقاط مختلف ایران حتی دوردست ترین مناطق کشور کشیده می‌شد...
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۶:۵۲ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
اره دولت میتونه اب دریای خلیج فارس راتا اون طرف ایران بفرسه ولی متاسفانه کشاورزان خوزستان .......................
Iran (Islamic Republic of)
رحمن
۱۶:۴۸ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
خیلی مبارک است این توانایی را به مهندسین و کارگران باید تبریک گفت و در راه انجام آن باید انقلابی عمل کرد رسیدن آب به خراسان رضوی باید در سه سال تمام شود ما میتوانیم و انقلابی هستیم تمام مصارف این آب برای کشاورزی باید آب یاری تحت فشار باشد تا سود دهی قابل لمس باشد و آب با صرفه جویی مصرف شود .مقدمه بسیار خوبی است اما بنظر میآید خط دومی برای آبادانی سیستان و بلوچستان نیاز است و باید مقدمه اش از حالا فراهم شود.این پروژه ها حیاتی است.لازم است جهاد برای لوله کشی آب آشامیدنی مردم پراکنده سیستان و بلوچستان وارد عمل شود تا همزمانی با بهره برداری آب انجام شود مردم را خوشحال کردید خسته نباشید برای آخرت خود ذخیره خوبی انجام دادید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
پولشو میدادی به مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
عمری مردم پول نفت رو خوردند که به اینجا رسیدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
آرزوی بعدی این است که با تکمیل انتقال آب شرب طرح به مراتب عظیم تر در فلات مرکزی اجرا شود و آن انتقال آب دریای عمان به دریاچه های
شور فلات مرکزی در فصل بارش است که توان افزایش رطوبت را در فصل مورد نظر باعث و در موقع فعالیت جبهه باران زا بر میزان و مدت بارش اثر مثبت در فلات مرکزی ایجاد می کند در ضمن با کوچ پرندگان به این دریاچه ها در فصل سرد سال اکوسیستم منطقه را احیا می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
بااین طرح همه ایران گلستان میشوددراین مملکت کشاورزی و دامداری رونق داشته باشدبقیه صنایع باپای خودشان می آیند
Iran (Islamic Republic of)
Mmmm
۱۴:۱۴ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
اگر این طرح اجرایی بشه و آب در اختیار کشاورز و دامدار قرار بگیره من قول میدم که ایران تا چند ساله دیگه بزرگترین صادر کننده محصولات کشاورزی و دامداری در منطقه حتی دنیا خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
Hasan
۱۷:۰۶ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
این غربگراها تازه یادشون افتاده که انتقال اب باعث پیشرفت میشه وگرنه تا دیروز همشون از ساختن پالایشگاه تا ساختن خونه واسه مردم تا انتقال اب رو کثیف کاری میدونستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
جدی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
در استان سمنان زمینهای حاصلخیز کشاورزی زیادی بابت بی آبی ناکارآمدمانده بااستفاده از آب خلیج فارس میتوان علاوه بر تامین نیازهای کشاورزی و دامپروری به یک صادر کننده بزرگ این محصولات تبدیل شد
Australia
ابوالفضل
۱۲:۵۹ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
با سلام
خط لوله ی آب خلیج فارس که از منطقه ی کویری مانند شهرستان انار از توابع استان کرمان عبور کرده که با این وجود می توان از این آب دریاچه ی مصنوعی یا استخر پرورش ماهی در این شهرستان درست کرد که باعث ایجاد اشتغالزایی و تفریحی می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
امیدی به کار اصولی در این دولت نداشته باشید فقط شو هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
آب برای پولدارهاست
به مردم بدبخت که آب نمیرسه


یه زمانی به مردم بدبخت منطقه ما (که معترض به احداث کارخانه تصفیه فاضلاب در محل ما کرمان بودند)
قول دادند که آب تصفیه شده به شما برای کشاورزی تعلق میگیرد
اما حالابا احداث غیر کارشناسانه کارخانه فولاد در محل ما تمام آب به کارخانه فولاد تعلق گرفت
وقتی با رایزنی به رده های بالا شکایت برده شد گفتند:
هیچ کار نمیشود کرد چون کارخانه فولاد مال کله گنده ها
و رده بالایی هاست