تحلیل صدای قلب هوشمند به کمک هوش مصنوعی

یک فعال فناور گفت: با کمک دستگاه تحلیل صدای قلب هوشمند می‌توان از ارجاعات دیرهنگام که موجب از دست دادن زمان، برای درمان بیماری می‌شود، جلوگیری کرد.

محمد جواد مالکی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دستگاه تجزیه و تحلیل صدای قلب هوشمند اظهار کرد: وجود دستگاهی که در کمترین زمان و با کمترین هزینه بتواند برخی از بیماری‌های قلبی و عروقی را تشخیص دهد به سیستم بهداشتی و درمانی کشور در غربالگری این بیماران کمک می‌کند. هزینه این دستگاه باید به‌اندازه‌ای باشد که بتوان از آن در کلیه مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی استفاده کرد. همچنین دستگاه باید به‌اندازه‌ای هوشمند باشد که نیازی به متخصص قلب و عروق برای غربال‌گری نباشد.

او افزود: با یک آموزش ساده دستگاه تحلیل صدای قلب هوشمند می‌توان احتمال بعضی از بیماری‌ها را تشخیص داد و بیماران را برای تکمیل تشخیص بیماری و درمان به پزشک ارجاع داد. قابل‌حمل بودن دستگاه می‌تواند استفاده از دستگاه را در مراکز پزشکی سهل کند. یکی از پارامتر‌های مهم برای استفاده از دستگاه، عدم تأثیر نویز محیطی مانند صدا‌های پیرامون، بر عملکرد دستگاه است. با استفاده از چنین دستگاهی می‌توان از ارجاعات بی‌مورد و همچنین از ارجاعات دیرهنگام که موجب از دست دادن زمان برای درمان بیماری می‌شود، جلوگیری کرد.

مالکی ادامه داد: دستگاه تحلیل صدای قلب هوشمند یک وسیله کمک تشخیصی صدا‌های قلب است که با بهره‌گیری از پدیده داپلر صدا‌های قلبی را قابل شنیدن و با استفاده از تحلیل گرافیکی قابل رویت می‌کند. در این دستگاه برخلاف گوشی پزشکی که با فرکانس‌های حوزه شنیداری کار می‌کند، به دلیل استفاده از داپلر و فرکانس بسیار بالاتر از حوزه شنیدار، مواردی از قبیل تماس دست با بدنه پروب دستگاه، صدا‌های محیط، تنفس بیمار، چاقی و لاغری و تعرق بیمار اثری بر عملکرد آن ندارد.

او بیان کرد: با بهره‌گیری از اثر داپلر، صدای قلب بازسازی می‌ شود. این دستگاه با تجزیه و تحلیل صدای قلب، صدای سالم را از سوفل‌های قلبی تفکیک می‌کند. همچنین کاربر امکان تشخیص زمان سوفل را با استفاده از همگام بودن سیگنال داپلر و سیگنال‌های حیاتی دارد. این دستگاه با تجزیه و تحلیل داده‌ها شدت سوفل را نیز اندازه‌گیری می‌کند. عدم تاثیر صدای محیط و استفاده از اثر داپلر، موجب کارایی بیشتر دستگاه در تشخیص سوفل‌های قلبی می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: دستگاه تحلیل صدای قلب هوشمند مناسب برای مراکز آموزشی دانشجویان پزشکی و همچنین مراکز بهداشت، درمانگاه‌ها و مطب دکتر‌های عمومی است. استفاده از این دستگاه موجب ارجاعات دقیق‌تر می‌شود.  

او تصریح کرد:  تکنولوژی این محصول در دستگاه‌های اکوکاردیوگرافی در دنیا استفاده شده اما تا کنون دستگاهی مشابه آن ساخته نشده است. این دستگاه از نظر تکنولوژی با بهره گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا، هوش مصنوعی و پردازش سیگنال در لبه تکنولوژی قرار داشته و با بهره گیری از بهترین قطعات و مواد اولیه دارای کیفیت مطلوبی است. با توجه به نوپا بودن محصول، در صورت طراحی صنعتی مناسب می‌توان ظاهر و کیفیت ظاهری محصول را بیش از پیش ارتقا داد.

مالکی ادامه داد: با استفاده از این دستگاه  می‌توان کوچکترین حرکات و ارتعاشات ناشی از آشفتگی جریان خون را شناسایی کرد.

این فعال فناور توضیح داد: تماس دست با کانال گوشی پزشکی یا تماس دست با بدن بیمار، باعث ایجاد ارتعاش شده که این ارتعاشات در داخل گوشی شنیده می‌شود. اما اگر صدای محیط بلندتر باشد و با صدای قلب تداخل ایجاد کند، مانع شنیده شدن دقیق صدای قلب و به خصوص دریچه‌‎ها می‌شود.

او افزود: در دستگاه تحلیل صدای قلب هوشمند، خروجی ناشی از جریان خون است. فرکانس این دستگاه برخلاف گوشی پزشکی که با فرکانس‌های حوزه شنیداری کار می‌کند، بسیار بالاتر از حوزه شنیدار است و به همین دلیل مواردی از قبیل تماس دست با بدنه، پروب دستگاه، صدا‌های محیط، تنفس بیمار، چاقی و لاغری و تعرق بیمار اثری بر عملکرد آن ندارد. 


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.