کرونا فرصتی برای بهره‌گیری از ۴۷ استاد بین‌المللی در دانشگاه الزهرا

رئیس دانشگاه الزهرا گفت: یکی دیگر از دستاورد‌های آموزش مجازی بهره مندی از اساتید بین المللی بود و توانستیم در سال ۹۹ از ظرفیت‌ها و توانایی‌های ۴۷ استاد بین المللی استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  مهناز ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا در نشست خبری اصحاب رسانه و تشریح اقدامات دانشگاه در سال ۹۹ اظهار کرد: امسال با شیوع ویروس کرونا دانشگاه شرایط خاص و متفاوتی را تجربه کرد. سالی که بدون دانشجو سپری شد و از حضور دانشجویان کارشناسی به صورت کامل بی‌بهره بود.

او با اشاره به حضور دانشجویان کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه افزود: اگرچه دانشگاه از حضور دانشجویان کارشناسی در ۱ سال اخیر بی‌بهره بود، اما شرایط حضور دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری با رعایت شیوه نامه های بهداشتی جهت بهره‌مندی از امکانات کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها فراهم شد.

رئیس دانشگاه الزهرا با بیان اینکه دانشگاه بدون دانشجو معنا ندارد، ادامه داد: در دوران کرونا بسیاری از فعالیت‌های دانشگاه که پیش از آن، به صورت حضوری و با وجود دانشجویان برگزار می‌شد، به صورت مجازی در دستور کار قرار گرفت و نه تنها خللی در انجان آن‌ها وارد نشد بلکه در مواردی، با رشد و ارتقا نیز نسبت به سال گذشته مواجه بود.

 ملانظری در ادامه با اشاره به اقدامات دانشگاه در دوران کرونا مطرح کرد: فراهم کردن زیرساخت مجازی و برنامه ریزی‌های منعطف یکی از ویژگی‌های اصلی اقدامات دانشگاه در این مدت بود که بر همین اساس دانشگاه متناسب با شرایط و تصمیمات ستاد ملی کرونا، مسائل و برنامه‌های خود را بدون تعلل تدوین کرد.

او با اشاره به آغاز آموزش مجازی از سال گذشته گفت: با شروع اپیدمی کرونا از اسفندماه سال گذشته آموزش مجازی در دانشگاه کلید خورد، اما لازم بود تا اعضای هیئت علمی نیز مرتبا آموزش‌هایی را در این حوزه دریافت کنند. بر همین اساس بصورت فشرده آموزش‌هایی برای اساتید در دستور کار قرار داده شد و در ۶ ماه نخست سال بیشتر تمرکز دانشگاه بر بحث آموزش بود و در ۶ ماه دوم سال نیز فرصت برای تمرکز بر مسائل پژوهشی با هدف فراهم کردن امکان حضور دانشجویان در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها را صورت گرفت.

رئیس دانشگاه الزهرا در خصوص آماده‌سازی خوابگاه‌ها جهت استفاده دانشجویان نیز اظهار کرد: با تدابیر اندیشه شده، خوابگاه‌های دانشگاه به اتاق‌های تک نفره و دونفره تقسیم شد و بر همین اساس از مهرماه ۹۹ شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه با رعایت و کنترل تمامی نکات بهداشتی فراهم شد.

او افزود: امروز خدا را شاکریم که در بحث‌های آموزشی و پژوهشی در روز‌های کرونایی نیز همچون گذشته فعال هستیم، زیر ساخت‌های آموزش مجازی فرصتی برای برگزاری جلسات مجازی و همچنین جلسات دفاع دانشجویان فراهم کرد و خوشبختانه از این بابت در دانشگاه الزهرا مشکلی نداشته ایم.

به گفته او با توجه به آنچه برای بهره گیری از آموزش‌های مجازی برخی از دانشجویان کم بضاعت به حمایت نیاز داشتند و دسترسی به امکانات برای آنان مقدور نبود با پیگیری‌های معاونت دانشجویی و معاونت اداری مالی توانسته ایم ۱۰۰ تبلت را در اختیار این دسته از دانشجویان قرار دهیم.

رئیس دانشگاه الزهرا (س) ادامه داد: در کنار رسیدگی به فرآیند‌های آموزشی و پژوهشی، برنامه ریزی‌های راهبردی دانشگاه نیز پیگیری شد. علاوه بر آن، یکی دیگر از دستاورد‌های آموزش مجازی بهره مندی از اساتید بین المللی بود و توانستیم در سال ۹۹ از ظرفیت‌ها و توانایی‌های ۴۷ استاد بین المللی متناسب با نیاز گروه‌ها استفاده کنیم.

او تصریح کرد: برای دانشگاه‌ها مهم بود که علی رغم نبود حضور فیزیکی دانشجویان بتوانند ارتباط شان را با آن‌ها حفظ کرده و مرتبط نگه دارند؛ در این خصوص حوزه فرهنگی دانشگاه با سرعت عمل بالایی موفق شد برنامه‌های متعددی را تدارک دیده و ارتباط بین دانشجو و دانشگاه را حفظ کند.

او گفت: سوق دادن انجمن‌های علمی و کانون‌ها به سمت فضای مجازی فرصتی بود که باعث شد ۸۰ درصد در برنامه‌های انجمن‌های علمی و بیش از ۴۰ درصد در برنامه‌های کانون‌ها با رشد مواجه باشیم؛ بنابراین عدم حضور دانشجویان در این برنامه‌ها خللی وارد نکرده و حتی با حضور مجازی و استقبال آن‌ها از نشست‌های علمی و دانشجویی به شکل مجازی با رشد مواجه بوده ایم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار