ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

پوستر جدید جشنواره قصه گویی رونمایی شد/ اهدای ۱۴ هزار جلد کتاب به هموطنان در نوروز ۱۴۰۰

در هفته‌ای که گذشت پوستر جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی هفته گذشته در حوزه ادبیات کشورمان روی داد که در این مطلب به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:


بیشتر بخوانید


پوستر بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون منتشر شد

طراح پوستر بیست‌وسومین جشنواره قصه‌گویی با بیان اینکه شعار ثابت این جشنواره «آینده ساختنی است» می‌باشد، گفت: با توجه به شعار جشنواره، رویکرد ما در طراحی پوستر دوره‌های گذشته نگاه به افق‌های آینده بود و شخصیت‌های اصلی پوستر به‌واسطه تصویر لوبیای سحرآمیز به افق دوری خیره بودند؛ امسال هم از زاویه دیگری این شعار در پوستر دیده می‌شود.

سلمان طاهری بیان کرد: در این دوره قصد داشتیم از زاویه دیگری شعار «آینده ساختنی است» در طراحی اثر دیده شود؛ بنابراین زمینه اصلی پوستر، قصه «پیرمرد و ترب» یکی از قصه‌های کهن ایرانی است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم تولیدات مختلفی با این موضوع دارد.

اهدای ۱۴ هزار جلد کتاب به هموطنان در نوروز ۱۴۰۰

فرناز محمدی معاون اداره کل فراهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از تداوم اجرای طرح پویش «کتاب در حرکت» که به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران راه اندازی شده بود، در ایام نوروز خبر داد و گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در همکاری با شهرداری تهران بنا دارد در نوروز ۱۴۰۰، ۱۴ هزار جلد کتاب را به طور رایگان در اختیار هموطنان قرار دهد.

معاون اداره کل فراهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: پویش «کتاب در حرکت» از آبان ماه سال جاری با تاکید بر رسالت سازمان اسناد و کتابخوانی ملی ایران مبنی بر گسترش و توسعه فرهنگ کتابخوانی در کشور عملیاتی شد و قرار است در ادامه مسیر پویش «کتاب در حرکت»، ۱۴ هزار جلد کتاب در اختیار شهرداری تهران برای بهره‌مندی و مطالعه شهروندان قرار بگیرد.

آغاز فرایند اجرایی بیست‌وسومین جشنواره قصه‌گویی از فروردین ۱۴۰۰

محمدرضا زمردیان رئیس بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اعلام خبر برگزاری این جشنواره از فروردین ۱۴۰۰ ، گفت: در جشنواره بیست‌وسوم قصه گویی با توجه به جمع‌بندی پیشنهادها، نظر‌ها و درخواست‌هایی که از سوی قصه‌گویان، مدرسان و علاقه‌مندان به دبیرخانه رسید، تغییر‌هایی در نحوه برگزاری خواهیم داشت.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اعلام این خبر گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم امکان برگزاری حضوری جشنواره‌ها دست‌کم تا تابستان سال آینده، بخش‎های استانی این جشنواره به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

نرم افزار چندرسانه‌ای گام اول رونمایی شد

مراسم رونمایی از نرم افزار چند رسانه‌ای گام اول که برای اولین بار متخصصان آزفا با همکاری تکنولوژیست‌های آموزشی برای آموزش زبان فارسی در سطح نوآموز طراحی کردند، در بنیاد سعدی با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی، رضا مراد صحرایی معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی، سعید لطیفی مسئول پروژه طراحی نرم افزار واحسان طوفانی نژاد مدیر آموزش مجازی بنیاد سعدی برگزار شد.

در این مراسم رضا مراد صحرایی معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی با اشاره به اینکه بنیاد سعدی را می‌توان نهادی دانست که از مهمترین تحولات در دهه چهارم انقلاب اسلامی است، گفت: گام مهم بنیاد سعدی گفتمان سازی در زمینه زبان فارسی است. از این منظر بنیاد مرجعیت دارد. کمتر دانشگاهی در جهان است که بنیاد سعدی را نشناسد. پس از آن بنیاد سعدی نقش ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آموزش و گسترش زبان فارسی را ایجاد و زمینه ایجاد زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی را فراهم کرد. از جمله این‌ها می‌توان به ایجاد پیکره زبان فارسی اشاره کرد.

برگزیدگان ششمین دوره جایزه فیروزه معرفی شدند

مراسم اختتامیه ششمین جشنواره کالا‌های فرهنگی، فیروزه برگزار شد و برگزیدگان این رویداد فرهنگی معرفی شدند.

در بخشی از این بیانیه هیئت داوران این دوره از جشنواره آمده است:

«موضوعات بومی‌و فرهنگی هر سرزمین به تکریم ارزش‌های بومی‌کمک خواهد کرد که این مسئله تضمین توسعه پایدار، آشتی و برقراری صلح است. بی شک مطالعه تجربه‌ها و درس‌های آموخته در اقلیم‌های دیگر کمک به تولید بهینه خواهد کرد، اما آگاهی از ریشه‌های فرهنگی و هنری هر سرزمینی و سیر تکاملشان در طول تاریخ و جای جای جهان، به آگاهی و احترام ما نسبت به دیگر ملت‌ها و فرهنگ‌ها می‌افزاید. طراحی و تولید کالا‌های فرهنگی صرفا طراحی و تولید یک کالا نیست، طراحی یک خط و مشی فکری، فرهنگی در سطح ملی است و شکل دهنده نسلی خواهد بود که سرزمین مان را به آن‌ها می‌سپاریم پس هوشیار باشیم که آنچه رقم می‌خورد نگاهبان میراث ماست. همچنین پژوهش در امر طراحی و تولید محتوا کالا‌های فرهنگی کمک خواهد کرد تا در شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، راه و مسیر روشنی پیش رو قرار گیرد. ایجاد فضای نقد در فضا‌های طراحی و تولید کمک به رشد هر صنف و حوزه‌ای است، رویداد‌هایی این چنین می‌توانند جریان ساز باشند و بستری برای رشد حوزه‌های مختلف کالا‌های فرهنگی ایجاد کنند.»

برگزیدگان نخستین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی معرفی شدند

مراسم اختتامیه جایزه کتاب تاریخ معاصر با حضور ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و موسی حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر و برگزیدگان این رویداد ادبی برگزار شد.

در این مراسم ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، پیش از قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی گفت: از کسانی که به ما در زمینه برگزاری جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی مشورت دادند و کمک کردند اختتامیه این جایزه ادبی در روز‌های آخر سال برگزار شود، تشکر می کنم؛ جایزه‌ای که به گواه تاریخ نگاران احساس می‌شد به حوزه تاریخ معاصر و تاریخ انقلاب اسلامی می‌پردازد.

وی افزود: اگر بخواهم دلیل برگزاری جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی را در یک جمله بیان کنم، باید بگویم اگر خودمان تاریخ خودمان را آنطور که بوده است ننویسیم، دیگران آن را آنطور که می‌خواهند می‌نویسند. برگزاری جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی آغازی برای توجه بیشتر به تاریخ نگاری است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار