باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می‌دهد؛

به تعویق افتادن پروژه‌ای که جنوبی‌ترین استان‌ها را از قلب ایران دور کرده است

۱۰ سال از پروژه راه‌آهن چهارمحال و بختیاری می گذرد و مهمترین مطالبه مردم بام ایران برای به نتیجه رسیدن این طرح محقق نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، انسان در هزار و ۸۲۵ میلادی، نخستین لوکوموتیو ساخت خود را به جریان انداخت؛ سرعت این لوکوموتیو، انتظارات را برآورده نمی‌کرد؛ از این رو، تنها قطار‌های باری می‌توانستند به آن تکیه کنند.

جالب است بدانید که حتی تا پنج سال پس از اختراع آن هم، هنوز اسب‌ها جور انسان‌ها را می‌کشیدند.

قطار‌های بخار در واقع نسل اولیه قطار‌های امروزی بودند که اولین بار در نیوکاسل انگلستان و در مسیر شهر‌های استاکتون - دارلینگتون سفر کردند. با گذشت زمان، قطار‌های مسافری و باری کامل و کامل‌تر شدند.

خط آهن تهران - شهرری پای راه آهن را به ایران باز کرد. در سال‌های بعد از آن، در مسیر بوشهر - برازجان و تبریز - جلفا و نیز میرجاوه - زاهدان هم راه آهن کشیده شد تا سال ۱۳۰۶ شمسی که آرزوی راه آهن سراسری محقق شد.

قطار


ساخت و توسعه خطوط ریلی در ایران پس از انقلاب هم ادامه پیدا کرد

وزارت راه و شهرسازی و به طور خاص، معاونت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها مسئولیت این امر را بر عهده دارد.

خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها چهار هزار و ۵۶۵ کیلومتر راه ریلی در کشور وجود داشت که در ۴۰ سال انقلاب بیش از ۹ هزار خط ریلی به شبکه ریلی کشور اضافه شده و هم اکنون بیش از ۱۳ هزار کیلومتر راه ریلی در کشور فعال است.راه آهن

 


بیشتر بخوانید


۱۰ سال از پروژه راه‌آهن چهارمحال و بختیاری می گذرد و طبق بررسی‌های صورت گرفته پروژه اجرای راه‌آهن چهارمحال و بختیاری با اتمام دولت دهم متوقف می‌شود و پس از چهار سال وقفه در سال ۹۶ جزء طرح‌های اقتصاد مقاومتی قرار می‌گیرد و روند اجرایی آن فعال می‌شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: اتمام پروژه‌های حوزه راه و راه آهن نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت استان دارد.

آقای عباسی که جهت تخصیص اعتبار و پیگیری پروژه‌های حوزه راه و راه‌سازی در استان با وزیر و معاونان وزارت راه و شهرسازی هم دیدار و گفتگو کرد با بیان اینکه اتمام پروژه‌های حوزه راه و راه آهن نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت استان دارد بر تسریع در اجرای پروژه‌های راه سازی چهارمحال و بختیاری از جمله جاده شهرکرد، شلمزار به ناغان، تونل کره‌بس، جاده لردگان به بروجن و راه‌آهن مبارکه به سفیددشت تاکید و اضافه کرد: اتمام این پروژه‌ها نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت استان دارد و یکی از مطالبات اصلی مردم این استان تسریع در تکمیل این پروژه‌ها است.

او افزود: خوشبختانه برای اجرای این پروژه‌ها اعتبارات خوبی از سوی سازمان برنامه و بودجه اختصاص یافته است و قطعا تقویت زیرساخت‌هایی نظیر راه و راه‌آهن می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاران در چهارمحال و بختیاری موثر باشد و زمینه توسعه و پیشرفت استان را فراهم کند.

علی شهریارپور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: تاکنون حدود چهار هزار میلیارد ریال برای پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری تخصیص داده شده است.

شهریارپور اضافه کرد: پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری دارای ۱۵ تونل است.

تونل

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به منظور تخصیص اعتبار به پروژه‌های عمرانی استان با محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور دیدار و گفتگو کردند.

اقبال عباسی در این دیدار با اشاره به اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته ۶۲۵ میلیارد ریال اعتبار نقدی به طرح‌های عمرانی چهارمحال و بختیاری در هفته جاری تخصیص یافت، اظهار داشت: از این اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال به پروژه راه‌آهن مبارکه، سفید‌دشت به شهرکرد، ۱۰۰ میلیارد ریال به باند دوم محور ارتباطی شهرکرد، بروجن به لردگان، ۱۵ میلیارد ریال برای پرداخت دیون ساختمان بازرسی استان و ۱۰ میلیارد ریال برای تکمیل گلزار‌های شهدای استان اختصاص یافته است.

او ادامه داد: در بین طرح‌های اولویت‌دار استان، طرح راه آهن مبارکه، سفیددشت به شهرکرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد و به‌همین منظور  اعتبارات قابل توجهی جهت تکمیل و بهره‌برداری از این طرح اختصاص پیدا کرده است.

عباسی با بیان اینکه امسال سه هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال به طرح راه‌آهن مبارکه، سفیددشت به شهرکرد اختصاص یافته است، عنوان کرد: این در حالیست که از ابتدای آغاز این طرح مجموع اعتبارات اختصاص یافته حدود یک هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال بوده که تزریق این اعتبارات تحرک خوبی را در روند اجرایی این پروژه ایجاد کرده است.

اتصال به شبکه ریلی از مهمترین فعالیت‌های عمرانی چهارمحال و بختیاری

مجید نظری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به توسعه فعالیت‌های عمرانی و خدمات‌رسانی، اتصال به شبکه ریلی را از مهمترین فعالیت‌های عمرانی استان برشمرد و گفت: این طرح که از سال ۹۰ آغاز شده پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

او افزود: در تلاش هستیم که زیر سازی این پروژه تا سال آینده انجام و سپس ریل گذاری شود.

راه آهن

نظری گفت: پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری در صورت بهره برداری سالانه ۳۰۵ میلیون تن بار و ۷۰۰ هزار نفر مسافر جابه‌جا می‌کند.

بازگشایی طولانی‌ترین تونل راه‌آهن مبارکه_ سفیددشت_ شهرکرد

با پایان حفاری طولانی‌ترین تونل راه‌آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد، این تونل به طول یک هزار و ۵۳۰ متر بازگشایی شد.

علیرضا صلواتی مجری پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد گفت: حفاری طولانی‌ترین تونل راه‌آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد به طول یک هزار و ۵۳۰ متر در آستانه ولادت حضرت علی (ع) پایان یافت.

او با اشاره به روند اجرایی پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد و آخرین شرایط اجرای این پروژه اظهار داشت: خوشبختانه طی کمتر از یک سال گذشته اتفاقات خوبی در روند اجرایی این پروژه صورت گرفته و بر اساس برنامه زمان‌بندی شده و پیش‌بینی‌های صورت گرفته،  حفاری طولانی‌ترین تونل این پروژه به طول افزون بر یک و نیم کیلومتر پایان یافت.

صلواتی با اشاره به جزئیات پروژه راه‌آهن مبارکه سفیددشت شهرکرد ادامه داد: در طول ۹۲ کیلومتر این پروژه، ۱۵ تونل به طول کلی بیش از ۵ کیلومتر پیش‌بینی شده و به طول‌های مختلف با استفاده از آخرین روش‌های روز حفاری دنیا، فعالیت اجرایی آن انجام می‌شود.

مجری پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد تصریح کرد: تا کنون حفاری چهار تونل ابتدایی این پروژه تکمیل شده و حفاری تونل شماره ۹ که طولانی‌ترین تونل پروژه به شمار می‌رود نیز امروز به پایان رسید. همچنین تونل شماره ۱۰ نیز به صورت کامل آماده شده و آماده ریل‌گذاری است.

او تصریح کرد: حفاری ۹ تونل دیگر پروژه نیز به موازات یکدیگر و بر اساس برنامه زمان‌بندی با استفاده از روش‌های حفاری مختلف به منظور تسریع در روند اجرا، در حال انجام است.

صلواتی درباره دیگر جزئیات فنی پروژه گفت: در طول مسیر این پروژه مهم، ۵ دستگاه پل بزرگ پیش‌بینی شده که از ارتفاع ۲۰ تا ۵۰ متر از سطح زمین قرار گرفته‌اند و طول کلی این پل‌ها حدود ۲.۵ کیلومتر بوده و در حال احداث هستند.

راه آهن
او با بیان اینکه اتصال شهرکرد به شبکه ریلی کشور، از مهم‌ترین رویکرد‌های پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد به شمار می‌رود و این پروژه بخشی از مسیر پروژه راه‌آهن برقی اصفهان – خوزستان و راه‌آهن سراسری کشور بوده، درباره مراحل اجرایی کلی این پروژه گفت: این پروژه مهم در یک سال گذشته نزدیک به ۲۵ درصد پیشرفت داشته و هم‌اکنون با ۳۵ درصد پیشرفت کلی و ۴۴ درصد پیشرفت در بخش زیرسازی، در حال پیگیری است و با این روند، ریل‌گذاری آن در سال آینده انجام خواهد شد.

مجری پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد ادامه داد: این پروژه در سال ۱۳۸۵ توسط وزارت معادن و فلزات وقت و با هدف اتصال و دسترسی صنایع و معادن استان چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور طراحی، اما محدودیت منابع مانع از اجرای آن شد تا اینکه در سال ۱۳۹۰ به وزارت راه و شهرسازی واگذار شد و پس از آن پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد در دستور کار معاونت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور به عنوان متولی اصلی پروژه قرار گرفت و طراحی آن از ایستگاه حسن‌آباد شهرستان مبارکه تا سفیددشت، فرخ‌شهر و نهایتاً شهرکرد تکمیل شد.

او پیرامون اعتبارات لازم برای اجرای پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد خاطرنشان کرد: کل پروژه نیازمند ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که تاکنون ۴۶۰ میلیارد تومان هزینه شده که از این میزان، ۱۱۰ میلیارد تومان در سال گذشته و ۳۵۰ میلیارد تومان مربوط امسال بوده است؛ قرار است که امسال ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر و سال بعد نیز ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار، به پروژه تخصیص یابد که با این حساب، تکمیل پروژه نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر خواهد بود.

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان با تشریح جزئیات خط آهن مبارکه سفیددشت- شهرکرد خاطرنشان کرد: این خط آهن از ایستگاه حسن‌آباد مبارکه آغاز و تا شهرکرد ادامه خواهد یافت و در این مسیر از ۴ ایستگاه، ایستگاه شهرکرد از نوع درجه یک، سفیددشت واقع در محدوده شهرک صنعتی سفیددشت از نوع درجه ۲، و دو ایستگاه فرخ‌شهر و ایستگاه ابتدایی از نوع درجه ۳، عبور می‌کند.

او با بیان اینکه پروژه خط آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد شامل ۴ قطعه است، افزود: قطعه نخست پروژه ۴۱ کیلومتر طول، قطعه دوم ۲۰ کیلومتر، قطعه سوم و چهارم مجموعاً ۳۱ کیلومتر و کل پروژه در مجموع ۹۲ کیلومتر طول دارد و با توجه به اینکه اجرای این قطعات در زمان‌های مختلف آغاز شده است پیشرفت آن‌ها قابل توجه است.

با اجرای طرح ملی اتصال ریلی استان‌های مرکزی کشور مانند اصفهان، چهارمحال و بختیاری به خوزستان و آب‌های آزاد که یکی از مصوبات سفر دولت به چهارمحال و بختیاری است؛ ۷۵ میلیون تن بار از فلات مرکزی ایران به بنادر جنوبی منتقل می‌شود و مسیر فلات مرکزی به بنادر جنوبی کشور ۴۷۰ کیلومتر کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۴۲ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
پروژه راه آهن کاشمر رو هم آقای مسیول مسیرش رو عوض کردن بردن به شهر خودشون طبس، جاده های منتهی به شهر هم دوطرفه هم گردنه است
کلا قتلگاه شده جاده هاش
جاده ها و ریل ها رو به سمتی میزنن که یا زاءر رو باشه یا مسئول رو، شهر های بن بست جاده هاش مال قبل از انقلاب است
France
شین
۱۱:۱۸ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
ریل قطاری که قراره کرمانشاه رو ب اسلام اباد وصل کنه .از منطقه تالاندشت میگذره .الان ۹ساله تو همون تالاندشت مونده .یادمه ۹سال پیش گفتن احمدی نژاد اومده اونجا گفته یک ساله تمومه .اون رئیس جمهوریش تموم شد .هشت سال روحانی اومد .اونم هیچی .ایشالله ۱۵۰۰ تکمیل میشه .
احسنت ب این دولت !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
پروژه ی قطار 40 کیلومتری سبزوار شاید بشه گفت که بیش از 40 سال است که معطل مانده است، ابتدای پروژه از زمان دوره ی اول اقای رفسنجانی یادمه که مقدمات و شروع کارهاش بوده ولی صحبتش به بالای 40 سال بر میگرده در اصل ولی همین راه کوتاه این همه سال هستش که معطل مونده
آخرین اخبار