رئیس اتاق بازرگانی فارس:

دیپلماسی ایران در بخش اقتصادی فعال نیست

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی ما به نسبت بسیاری از کشور‌های جهان دستگاه دیپلماسی بزرگ تری است، گفت: متاسفانه این دیپلماسی در بخش اقتصادی فعال نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، جمال رازقی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی ما در مسیر خودش حرکت می‌کند و به جراحی بزرگی نیاز دارد، اظهار کرد: اقتصاد کشور ما به یک جراحی عمیق و تعویض ریل نیاز دارد؛ اما این ریل‌گزاری منحصر به دولت نیست و همه مردم و قوای کشور باید بخواهند این اتفاق بیافتد.

او به سطح ارتباط و همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز و دفتر نمایندگی وزارت خارجه در این شهر برای دستیابی به بازار‌های جدید صادراتی هم اشاره و این رابطه را مطلوب ارزیابی کرد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس افزود: به نظر می‌رسد آقای ظریف با انتصاب معاونت اقتصادی در وزارت خارجه تلاش کرده تا موضوع صادرات مورد توجه بیشتری قرار گیرد و سفارتخانه‌ها نیز در این زمینه نقش پررنگ تری داشته باشند.

رازقی ضمن اینکه باید دست از سیاسی کاری و جناح بازی در حوزه اقتصاد برداریم و به فکر رفاه و آسایش مردم باشیم، سال ۹۹ را سال سختی برای فعالان اقتصادی، تجار، بازرگانان، تولیدکنندگان و تمام فعالان بخش خصوصی دانست و گفت: متاسفانه به این مشکلات کم توجهی شد به گونه‌ای که در سطح کشور گره‌گشایی خاصی در این حوزه انجام نشد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه در سال ۹۹ سیاست پولی فرمان تجارت خارجی را در دست گرفته بود، اظهار کرد: این در حالی است که به طور اتوماتیک وار باید فرمان سیاست پولی در دست تجارت اقتصادی باشد، اما متاسفانه در سالی که گذشت این وضعیت کاملاً برعکس بود.

رازقی همچنین با بیان اینکه یک همدلی بی نظیری در فارس شکل گرفته که در سال‌های اخیر بی سابقه است، گفت: این همدلی منشا اتفاقات بسیار بزرگی بود که از تعطیلی بسیاری از واحد‌های تولیدی فارس جلوگیری کرد و چرخ کارخانجات تعطیل را به حرکت در آورد.

او ادامه داد: به صراحت اعلام می‌کنم فارس در این زمینه کیلومتر‌ها از استان‌های دیگر جلوتر بود که جا دارد از طریق رسانه‌ها از تمام مقامات استان به خصوص نماینده مقام معظم رهبری در فارس، رئیس کل دادگستری فارس و استاندار فارس تقدیر کنم.

رئیس اتاق بازرگانی فارس همچنین با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی استان، ما را امیدوار به آن می‌کند که سال ۱۴۰۰ عقب ماندگی‌ها تا حد زیادی جبران شود، گفت: امسال به دستور رئیس کل دادگستری فارس، صدور اجراییه علیه واحد‌های تولیدی بدهکار به بانکها، توسط اداره ثبت متوقف شد و اداره ثبت نمی‌تواند رأسا بدون آنکه دبیرخانه فرماندهی اقتصاد مقاومتی مجوزی صادر کنند، نسبت به صدور اجراییه اقدام کند.

رازقی افزود: همچنین با دستور رئیس کل دادگستری فارس محاسبه سود بانکی و جرائم وام فعالان اقتصادی بدهکار به بانک‌ها از اختیار بانک‌ها خارج شده و اختیار این محاسبه بدون طی روال قضایی به اداره ثبت اسناد سپرده شده است.

به گفته او، بانک‌ها هر رقمی را به عنوان مطالبه محاسبه به عنوان بدهی فعالان اقتصادی محاسبه کنند، مرجع تصمیم گیری قرار نمی‌گیرد و اداره ثبت مستقلاً نسبت به محاسبه سود و جرایم بانک‌ها بر اساس جداول قانون اقدام می‌کند.

رازقی تاکید کرد: همچنین با مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دیگر امکان ممنوع الخروجی تجار و فعالان اقتصادی به دلیل بدهی‌های بانکی و دیگر بدهی‌های متعلقه وجود ندارد و ممنوع‌الخروجی این افراد تنها با اجازه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی امکانپذیر است.

او همچنین در پاسخ با سوالی مبنی بر اینکه روابط خوب بین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز و نمایندگی وزارت خارجه در این شهر آیا به لحاظ ایجاد ارزش افزوده هم برای استان فارس هم خروجی قابل قبولی داشته یا خیر عنوان کرد: دستیابی به این مهم نیازمند این است که وزارت خارجه بتواند ریل‌گزاری مناسب را در مسیر تجارت خارجی انجام دهد، در غیر اینصورت نمی‌توان انتظار داشت دفاتر نمایندگی بتوانند در این حوزه آنچنان که باید موفق عمل کنند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه گزارش‌های اقتصادی را دفتر نمایندگی وزارت خارجه از قطر، عراق و برخی کشور‌های اروپایی ارسال کرده و مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: اگر بخواهیم به اینکه وزارت خارجه نیازمندی‌های خارج از کشور را منتقل و تسهیل کند از صد نمره بدهیم، شاید حداکثر نمره ما ۱۰ تا ۱۲ باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار