به بهانه روز هواشناسی ؛

آسمان صاف تا کمی ابری،امنیت پروازها برقرار است

هواشناسی بیشتر از آنچه تصورش را بکنیم درزندگی وحیات انسان امروز اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سوم فروردین روز جهانی هواشناسی است وهواشناسی موضوعی است که زندگی روزانه خیلی از ما‌ها با آن سروکار دارد وگا‌ها می‌تواند سرنوشت خیلی از ما‌ها را حتی تغییر دهد.

وقتی با تشخیص به موقع سرما بتوان جلو سرمازدگی محصول کشاورزی که دسترنج یک ساله گروهی از افراد جامعه است را گرفت یا وقتی بتوان ازبروز سیل جلوگیری کرد، همه این‌ها نشان از اهمیت هواشناسی وتوجه به پدیده‌های جوی در زندگی روزمره دارد.

هواشناسی یکی از رشته‌های مهمی است که در جهان حتی در دوران جنگ نیز از آن استفاده زیادی می‌شد، در حوزه تجارت، جهت باد تعیین کننده مسیر حرکت کشتی‌های تجاری زیاد بود که اگر اشتباه تشخیص داده شود می‌تواند حجم زیادی سرمایه را از بین ببرد.
دریک کلام زندگی همه ما روی کره زمین به اطلاع از وضعیت هوا مربوط می‌شود.

با پیشرفت علم، بخش هواشناسی در تمام کشور‌ها رونق گرفت وامروزه همه دنیا از این علم در جهت منافع خود وحفظ وصیانت از سرمایه وحفظ جان شهروندان استفاده می‌کنند.

در کشور ما نیزهواشناسی حتی در زندگی روستائیان وعشایر نیز تاثیرات خود را گذاشته و زندگی روزانه را به علم خود گره زده است.

در استانی مانند کرمان نیز در دهه‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی از یک سو ویکپارچه شدن سازمان هواشناسی و ارتباطات بین المللی دراین حوزه، مردم بیشتر از خدمات این حوزه استفاده کردند.

ایستگاه‌های هواشناسی با اصطلاحات علمی مرتبط هرکدام یک مرکز مهم علمی به حساب آمده وکمک زیادی به زندگی روزانه ما می‌کنند.

کرمان ۱۲ ایستگاه سینوپتیک دارد

تورج جدیدی مدیر کل هواشناسی استان کرمان درگفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، با اعلام اینکه ایستگاه هواشناسی کرمان در سال ۱۳۲۸ شمسی در محل فرودگاه کرمان فعالیت خود را آغاز کرده است گفت: در حال حاضر در سطح استان۱۲ ایستگاه سینوپتیک، ۵ ایستگاه فرودگاهی، ۴۲ ایستگاه خودکار، ۲ ایستگاه تحقیقات کشاورزی، ۱۰۱ ایستگاه باران سنجی و ۳ ایستگاه اقلیم شناسی در حال فعالیت است.

او افزود: ایستگاه‌های سینوپتیک ایستگاه‌هایی هستند که بر اساس نیاز‌های ملی، منطقه‌ای و بین المللی پارامتر‌های هواشناسی را بر حسب نوع ایستگاه در ساعت استاندارد تعیین شده انجام و در قالب گزارش سینوپ و به منظور انواع کاربری‌های پیش بینی هواشناسی، صدور اخطاریه ها، مطالعات اقلیمی ارسال می‌کنند.

آسمان صاف تا کمی ابری،امنیت پروازها برقرار است

جدیدی با اشاره به اینکه ایستگاه هواشناسی فرودگاهی داخل محوطه فرودگاه قرار دارد و دیده بانی‌های ویژه عملیات هوانوردی را در قالب گزارش‌های معمول مورد نیاز یک ساعته و یا نیم ساعته و همچنین گزارش‌های ویژه هنگام تغییرات جوی خاص استفاده در عملیات پرواز را تهیه و مخابره می‌کنند، بیان کرد:ایستگاه‌های هواشناسی کشاورزی علاوه بر اندازه گیری و ثبت فراسنج‌های جوی، در مزارع مجاور ایستگاه نیز مراحل رشد گیاه (فنولوزی و بیومتری) از زمان کاشت تا برداشت اندازه گیری، ثبت و گزارش می‌شود.

او گفت: ایستگاه‌های باران سنجی فقط پارامتر باران و برف را اندازه گیری کرده و تعداد این ایستگاه‌ها در سطح استان زیاد و اغلب در روستا‌ها و مناطق پرباران احداث می‌شوند.

آسمان صاف تا کمی ابری،امنیت پروازها برقرار است

کرمان تحت تاثیر مناطق همجوار

حمیده حبیبی رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان نیزدرگفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با اعلام اینکه مرکز هواشناسی کرمان به دلیل شرایط اقلیمی یکی از مهم‌ترین مراکز کشور است گفت:تنوع اقلیمی در استان و هم مرز بودن با استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان شرایط اقلیمی کرمان را متفاوت کرده است و در خیلی از فصول از وزش باد‌ها و شرجی شدن هوای خیلی از مناطق همجوار خود تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

اوافزود:کارشناسان ما شرایط آب وهوای استان را به خوبی رصد واز طریق رسانه‌های مختلف روزانه به اطلاع عموم مردم می‌رسانند.

حبیبی با اشاره به اینکه گرم شدن کره زمین و ایجاد تغییرات اقلیمی کشوروبالتبع استان کرمان را تحت تاثیر قرار داده است بیان کرد:ما در خیلی فصل‌ها پدیده‌های جوی متفاوت ازآن فصل را تجربه می‌کنیم.

پدیده های جوی مختلفی که گاها انسان را با دیدن برف در بهار شگفت زده می کند یا یک روز گرم آفتابی را در زمستان ایجاد می کند.

آسمان صاف تا کمی ابری،امنیت پروازها برقرار است

برای گفتگو برای اینکه هواشناسی بیشتر نیاز کدام گروه از مردم است وچه کسانی مشتری اصلی اخبار هواشناسی هستند با کارشناس پیش بینی هواشناسی مرکز استان تماس می گیرم.

دستگاههایی که هیچ گاه خاموش نمی شوند!

مریم سلاجقه کارشناس مرکزپیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان درگفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با اشاره به اینکه استان کرمان یکی از استان ههای کشاورزی کشور است که شرایط آب هوایی اش خیلی روی تولید محصولات کشاورزی تاثیر دارد گفت: مخاطبان اصلی ما در استان کرمان کشاورزان هستند روزانه ده‌ها تماس از کشاورزان داریم که خودشان مستقیم با ما تماس گرفته و از شرایط جوی با خبر شده و اگر توصیه‌ای لازم باشد به آنهامی شود.

او افزود:علاوه بر کشاورزان مردم باید شرایط جوی را جدی بگیرند قبل از برنامه ریزی برای سفر یا شروع برخی فعالیت‌های روزانه مثل ساخت وساز، از شرایط جوی با خبر باشند.

سلاجقه بیان کرد:سال ۱۳۹۹ بیشترین پدیده‌ جوی که در استان کرمان غالب بود وزش باد به همراه گردوخاک بود که متاسفانه خسارت‌های فراوانی به بخش کشاورزی وارد کرد و بعد از آن سیل بهار و تابستان ۹۹ متاسفانه باز هم برای کشاورزان ما خسارت در پی داشت.

اما هواشناسی کرمان برای ادامه کار خود کمبود‌هایی نیز دارد.

خانم سلاجقه بخشی از این کمبود‌ها را درحوزه نیروی انسانی متخصص می‌داند ومی گوید: ما واقعا با کمبود نیروی متخصص تحصیل کرده وآشنا درحوزه هواشناسی نیاز مبرم داریم در کنار آن برخی تجهیزات ما باید بروز شود به طور مثال زمینی درخارج ازشهر داشته باشیم که بدون دخالت امواج شهری بتوانیم ایستگاه مستقلی را مجهز کرده وبهتر عمل کنیم.

آسمان صاف تا کمی ابری،امنیت پروازها برقرار است

او با بیان اینکه با داشته‌های کم خود جز بهترین ایستگاه‌های تشخیصی کشور بودیم اظهارکرد: برخی دستگاه‌ها در ادارات هواشناسی سال‌ها روشن هستند مگر اینکه نیاز به سرویس داشته یا خراب باشند که موقتا از مدار خارج شود والا کار هواشناسی ۲۴ ساعته است واستراحت ندارد.

از وی درباره وجود ایستگاه هواشناسی واقع در فرودگاه می‌پرسم می‌گوید: ایستگاه هواشناسی فرودگاهی به سبب امنیت پرواز‌ها باید درفرودگاه و درفاصله نزدیک قرار داشته باشد تا به شکل نیم ساعته و یک ساعته ویا در شرایط خاص داده‌های جدید از شرایط جوی را به کادر پرواز بدهد تا امنیت پرواز‌ها کامل شود، هواشناسی واقعا درامنیت پرواز‌ها تاثیر زیادی دارد.

سلاجقه با تاکید بردقت بالای تشخیص‌های هواشناسی کارشناسان مرکز کرمان گفت: ما برای هر پیش بینی باید پاسخگو باشیم گا‌ها اگر پیش بینی باران کنیم قطعا باران می‌بارد، اما شاید به جای پیش بینی ما که ۲۰ میلی متر بوده کمتراز آن رخ دهد والا در اصل موضوع پیش بینی شده اشتباه نمی‌شود وپیش بینی‌ها درست است، تنها کمیت موضوع ممکن است به گونه‌ای نباشد که هواشناسی اعلام می‌کند.

او درخصوص ایستگاه‌های سینوپتیک می‌گوید: این ایستگاه‌ها کدبندی شده در سطح بین المللی هستند وبرای دریافت ایستگاه یا موقعیت جدید باید از طریق سازمان هواشناسی جهانی اقدام کرد، ولی ایستگاه‌های باران سنجی یا ایستگاه‌های کشاورزی درسطح ملی کد داده می‌شوند.

آسمان صاف تا کمی ابری،امنیت پروازها برقرار است

او درپاسخ به سوال خبرنگار ما درخصوص تاثیر تحریم وکمبود منابع مالی برهواشناسی می‌گوید: بودجه لازم داریم وتامین اعتبار به موقع انجام نمی‌شود درنتیجه از نظر من پشتیبانی مهم‌ترین مسئله در ایستگاه‌های هواشناسی است.

کارشناس مرکز پیش بینی درخصوص تاثیر تحریم برهواشناسی نیزاظهارداشت: به سبب تحریم سنسور‌های ایستگاه‌ها پیدا نمی‌شود یا خیلی گران قیمت است درنتیجه در برخی شهر‌هایی که ایستگاه داریم داده نداریم.

سلاجقه تصریح کرد: واقعیت این است پیش بینی‌های ما براساس دانش بومی وشناخت ما از زیست بوم هست، درنتیجه پیش بینی هوای کرمان توسط کارشناسان مرکزپیش بینی در کرمان خیلی دقیق‌تر از پیش بینی تهران است.

با این تفاسیر اهمیت هواشناسی دوچندان بیشتر از آن است که در گذشته می‌دانستیم، دریک کلام میتوان گفت هواشناسی برنحوه برنامه ریزی ما برای زندگی روزمره، ساختمان سازی، کشاورزی، حتی قدم زدن ساده ما تاثیرگذار است.

هوای این روز‌ها بهاری وزیبا است وبه گفته کارشناسان آسمان صاف و آبی این روز‌ها را باید قدر دانست چرا که مرکز پیش بینی فردا وچند ساعت آینده مشخص نمی‌کند کدام تندبادی شرایط را به هم بزند پس اکسیژن خالص نفس بکشیم وبا هم مهربان باشیم.

گزارش از مرضیه کریمی افشار

انتهای پیام/ح

برچسب ها: هواشناسی ، پدیده جوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
عالی بود