امید یک ملت به ساق‌های زلاتان

کاپیتان تیم ملی فوتبال سوئد پس از ۵ سال بار دیگر به اردوی تیم ملی کشورش دعوت شد.

به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، زلاتان ابراهیموویچ با توجه به این که ملیت پدر و مادرش می توانست پیراهن یکی از ۲ تیم کرواسی یا بوسنی و هرزگوین را برتن کند اما او ترجیح داد پیراهن تیم ملی کشوری را که در آن به دنیا آمده است، برتن کند.

ابراهیموویچ اولین بازی ملی خود را مقابل جزایر فارو در ۳۱ ژانویه ۲۰۰۱ انجام داد که این بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید. او اولین بازی رسمی خود را در بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ در پیروزی ۳ بر صفر مقابل آذربایجان انجام داد و یک گل نیز برای سوئد به ثمر رساند.

ابراهیموویچ در تمام بازی‌های یورو ۲۰۰۴ در ترکیب اصلی تیم سوئد قرار داشت که یک پنالتی را در پیروزی ۵ بر صفر مقابل بلغارستان را تبدیل به گل کرد و در بازی مقابل ایتالیا گل تساوی بخش و دیر هنگام سوئدی‌ها را به زیبایی وارد دروازه جانلوئیجی بوفون کرد، اما در مرحله بعدی رقابت‌ها با از دست دادن یک ضربه پنالتی مقابل هلند باعث حذف سوئد شد.

او در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ و در پیروزی ۷ بر صفر مقابل مالت ۴ گل به ثمر رساند، ولی در هیچ‌یک از بازی‌های جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان موفق به گلزنی برای تیمش نشد.

پیش از بازی مقابل لیختن اشتاین در مقدماتی یورو ۲۰۰۸ ابراهیموویچ و ۲ تن از هم بازی‌های او در تیم ملی، هتل را ترک کرده و به یک کلوپ شبانه رفته بودند که به همین دلیل سرمربی سوئد از حضور آن‌ها در بازی های مقدماتی یورو ممانعت کرد. ابراهیموویچ به خاطر این کار مدتی با تیم ملی قهر بود و از حضور در سه بازی ملی امتناع کرد، ولی در بازی مقابل ایرلند شمالی در ۲۸ مارس به تیم ملی بازگشت.

در مقدماتی یورو ۲۰۱۲ ابراهیموویچ کاپیتان تیم ملی سوئد بود و در بازی مقابل سن مارینو یک گل به ثمر رساند و در پیروزی ۵ بر صفر مقابل فنلاند هت تریک کرد.

وی همچنین در تمامی دیدار‌های کشورش در مسابقات یورو ۲۰۱۲ که با میزبانی مشترک کشور‌های اوکراین و لهستان برگزار می‌شد حاضر بود و در حالیکه بازوبند کاپیتانی سوئد را بر بازو می‌بست هرچه تلاش کرد نتوانست مانع حذف تیمش از مرحله گروهی شود. با این حال زلاتان با زدن ۲ گل به تیم‌های اوکراین و فرانسه از نظر هواداران سوئدی به عنوان بهترین بازیکن تیم ملی سوئد در این رقابت‌ها معرفی شد. سوئدی‌ها در مرحله گروهی یورو ۲۰۱۲ با تیم‌های اوکراین یکی از ۲ میزبان رقابت ها، فرانسه و انگلستان همگروه بودند و با قبول ۲ شکست پیاپی مقابل اوکراین و انگلستان به ترتیب و همچنین کسب پیروزی ۲ بر صفر در دیدار پایانی برابر فرانسه، با به دست آوردن سه امتیاز و کسب عنوان سومی گروه از صعود به مرحله بعدی مسابقات بازماندند.

زلاتان در مسابقات یورو ۲۰۱۶ در ترکیب تیم ملی سوئد حضور داشت. وی در سه بازی مقابل تیم‌های ملی بلژیک، ایتالیا و جمهوری ایرلند یک پاس گل داد، ولی نتوانست گلی را به ثمر برساند. همچنین او اعلام کرده بود که یورو ۲۰۱۶ آخرین تورنمنت وی با تیم ملی کشورش خواهد بود. ابراهیموویچ که به خدای فوتبال شهرت دارد، پس از پایان بازی با بلژیک در دیدار‌های یورو ۲۰۱۶ از تیم ملی سوئد خداحافظی کرد. 

ابراهیموویچ در طول ۱۵ سال حضورش در تیم ملی سوئد ۱۱۶ بازی ملی را در تورنمنت‌های بین‌المللی از قبیل جام‌های جهانی ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶، جام ملت‌های اروپا در سال های ۲۰۰۴، ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ را تجربه‌کرد و ۶۲ گل به ثمر رساند. در سال ۲۰۱۳ او در برابر انگلستان، از راه دور و با ضربه ای قیچی برگردان گلی به ثمر رساند که به عنوان بهترین گل سال جایزه پوشکاش فیفا را دریافت کرد و یکی از بهترین گل‌های تمام ادوار فوتبال جهان به‌ شمار می‌رود. او مجموعاً یازده بار به عنوان بازیکن سال فوتبال کشور سوئد انتخاب شده‌ است که ۹ بار آن به‌طور پیاپی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ بود. همچنین مردم سوئد ابراهیموویچ را پس از "بیورن بوری" (تنیسور سوئی)، برترین شخصیت ورزشی کشور سوئد دانسته‌اند.

حال با گذشت ۵ سال، زلاتان ابراهیموویچ دوباره توسط "یان اندرسون" (سرمربی تیم ملی فوتبال سوئد) به اردوی این تیم فراخوانده شده است تا وی دوباره بتواند فرصت رهبری خط حمله سوئد را به عهده بگیرد و باز هم خاطره سازی کند.

تیم ملی سوئد با تیم‌های اسپانیا، یونان، گرجستان و کوزوو در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هم گروه است و باید برای صعود به جام جهانی تلاش کند. با بازگشت رهبر خط حمله سوئد به تیم ملی، انتظارات مردم سوئد از تیم ملی فوتبال این کشور بالا خواهد رفت و همین موضوع کار را برای زلاتان سخت می‌کند.

ابراهیموویچ شب گذشته در نشست خبری خود اشک ریخت و عنوان کرد: من به خاطر نام خودم در اینجا نیستم بلکه لایق دعوت به تیم ملی هستم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار