راهکار حفظ دین در آخرالزمان/ ۹

راه حفظ دین در دوران غیبت، اطاعت از اهل بیت (ع) است/ دو وظیفه حیاتی شیعیان در آخرالزمان چیست؟ +فیلم

یک شیعه حقیقی برای حفظ دین خود را ملزم به اطاعت از امام می‌داند و برای ظهور برنامه ریزی کرده و دیگران را نیز در این راه یاری می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق کفیل سخنران و پژوهشگر مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به اهمیت تبعیت از امام برای حفظ دین در دوران غیبت اشاره کرد و گفت: برای اینکه دینمان در دوران غیبت حفظ شود و به توصیه‌ها و دستورات اهل بیت (ع) و امام عصر (عج) عمل کنیم باید این سوال را دائما از خود بپرسیم که امام از ما چه می‌خواهد؟ در تاریخ دویست و پنجاه ساله امامت مشاهده می‌کنیم، متاسفانه برخی اصحاب در نظام زندگی دینی دغدغه شان فقط زندگی شخصی خودشان بود و به تعبیری خودشان را محور اصلی تغییر و تحولات قرار می‌دادند.

وی افزود: شخصی که سفره نشین دین است دین را مطابق با میل خود پیش می‌برد و در نهایت برای رشد و رستگاری باید خواسته امام را بر علائق شخصی خودمان مقدم کنیم به این معنا که به جای اینکه بگوییم من از امام چه می‌خواهم، بگوییم امام از من چه توقعی دارد.


بیشتر بخوانید


این کارشناس مذهبی ادامه داد: کسی که دین را برای منافع خودش انتخاب کند باعث ضلالت و گمراهی خویش می‌شود، به عنوان مثال علی بن ابی‌حمزه بطائنی یکی از وکلای امام کاظم (ع) است که سی هزار دینار نزد او از وجوهات مردم باقی است، هنگامی که امام به شهادت می‌رسند در ولایت امام کاظم (ع) توقف می‌کند و تابع امام رضا(ع) نمی‌شود، دلیل این خطا را اینگونه بیان می‌کند که من شیعه امام رضا (ع) نمی‌شوم، زیرا شاید دیگر نتوانم وکیل ایشان باشم، این پول را برای خودم بر می‌دارم.

راه حفظ دین در دوران غیبت اطاعت از اهل بیت (ع) است/ دو وظیفه حیاتی شیعیان در آخرالزمان چیست؟ +فیلم

وی توضیح داد: گاهی شخصی ادای انسان متدین را در می‌آورد برای سود بردن از دین و زمانی که دین به او سود نرساند قطعا از دین جدا می‌شود. راهکار این است که دستور امام را اطاعت کنیم، امام به ما فرمودند در دوران غیبت به عالمان دین و نواب ما رجوع کنید، حال این دستور امام مطابق میل من نباشد؛ در اینجا میل من مهم نیست من باید تابعِ ولی فقیه باشم و از او اطاعت کنم.

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: راه حفظ دین اطاعت و همراهی امام است و اینکه خواسته امام را بر خواسته خودمان ترجیح دهیم. اگر من تابع و مطیع نباشم در نتیجه نمی‌توانم همراه امام باشم و در مسیر او حرکت کنم. پس اگر می‌خواهیم دینمان محفوظ بماند و به دستورات امام و سفارشات امام عمل کنیم نباید در نظام زندگی میلمان را بر دین حاکم کنیم بلکه دین را بر میل و خواسته‌مان حاکم کنیم.

در ادامه شما می‌توانید صحبت‌های حجت الاسلام محمد صادق کفیل را مشاهده کنید.

حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق کفیل  به دو وظیفه شیعیان در مورد آمادگی برای ظهور امام زمان (عج) اشاره کرد و گفت: در مورد ظهور امام زمان (عج) شیعیان دو وظیفه مهم دارند، اول اینکه با دعا، یاری و تبلیغ دین، امر به معروف و نهی از منکر برنامه ریزی برای ظهور کنند و وظیفه دوم خودشان را برای یاری امام عصر (عج) را مهیا و آماده کنند.

راه حفظ دین در دوران غیبت اطاعت از اهل بیت (ع) است/ دو وظیفه حیاتی شیعیان در آخرالزمان چیست؟ +فیلم

وی تصریح کرد: ما در دعای عهد ۸ مقام از خداوند برای خودمان طلب می‌کنیم «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه»؛ خدایا مرا، از یاران و مددکاران و دفاع‌کنندگان از او و از شتابندگان به سویش، در برآوردن خواسته‌هایش و اطاعت‌کنندگان اَوامرش و مدافعان حضرتش و پیش‌گیرندگان به سوی خواسته‌اش و کشته‌شدگان در پیشگاهش قرار ده.

راه حفظ دین در دوران غیبت اطاعت از اهل بیت (ع) است/ دو وظیفه حیاتی شیعیان در آخرالزمان چیست؟ +فیلم

حجت الاسلام کفیل در پایان گفت: برای ظهور امام عصر (عج) هم باید مهیا شد و هم باید دیگران را آماده کرد. گاهی انسان سرگرم تبلیغ دین شده و از خود غافل می‌شود، از طرفی هم گاهی فقط برای ظهور دعا می‌کنند در صورتی که در روایات نقل شده است که برای خودتان هم دعا کنید در نتیجه ما باید هم برای ظهور برنامه‌ریزی کنیم و هم از خودمان غافل نشویم، زیرا اگر از خودمان غافل شویم چه بسا ظهور رخ دهد، اما چون خود را آماده نکردم در سپاه مقابل امام بایستم و عاقبت بخیر نشوم.

در ادامه شما می‌توانید صحبت‌های حجت الاسلام محمد صادق کفیل را مشاهده کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
آیا نظم و وظیفه شناسی جزو خصوصیات منتظران واقعی نیست؟
جایی که من کار میکنم، یک آیین نامه وجود داره که همه ی کارکنان باید اون رو بخونند و دقیق رعایت کنند. اما اکثر همکاران و دور و بری های من اصلاً حال و حوصله ی خوندن آیین نامه و قانون رو ندارند و حتی بعضی هاشون اصلا نمیدونن که چنین چیزی هم وجود داره.
به همین دلیل هم ۹۰ درصد کارهایی که انجام میدن جزو وظایفشون نیست و ۹۰ درصد کارهایی که انجام نمیدن، در واقع وظیفه ی اصلی شون هست که متاسفانه اصلا انجام نمیدن. به همین خاطر همیشه ما با مشکل بی نظمی مواجهیم و هیچ کاری درست انجام نمیشه.
اما مشکل اصلی اینجاست که هیچکس، حتی یک نفر هم پیدا نمیشه که برای اصلاح این رویه، اقدامی انجام بده. البته خیلی ها ایراد میگیرند و راه حل میدهند اما مشکل اینجاست که هر کسی حرف خودش رو میزنه و چیزی که این وسط فراموش شده، قانون و آیین نامه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
بهترین کار سعی و انتظاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
توی این دوران که همه جور عرفان و بودایی ها و ... هست باید به اهل بیت متمسک بشیم و احادیث اونها رو بخونیم تا گمراه نشویم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
خوندن تنها بدرد نمیخوره باید عمل کرد
United States of America
نا شناس۹
۱۲:۰۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
بخدا راهکار حفظ انسانیت اینه که دروغگو و ریاکار نباشیم .وجمع کردن این همه ظلم و جور در حق این خلق اله بی پناه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
خدایا رزق حلال به همه ما عطا فرما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
مگه میگذارند؟
قبول کنید وقتی آدم یه جایی کار میکنه که اکثر همکارانش عادت به فرار از کار و وظیفه خودشون دارن و کم کاری می کنند، اگه این وسط یه نفر بخواد وظیفه اش رو درست انجام بده، مطمئناً اینقدر سر راهش سنگ اندازی می کنند تا از کار بیکارش کنند. این میشه نتیجه ی وظیفه شناسی و کسب درآمد حلال.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
خدا هممون رو به راه راست هدایت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
باید خودت بخوای.خداوند همه چیز در وجودت قرار داده
آخرین اخبار