«همسایه ها»؛ سیری در فضای تاریخی ملی شدن صنعت نفت

کتاب «همسایه ها» سیری در روزهای پر هیاهوی ملی شدن صنعت نفت داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، «همسایه ها» نوشته احمد محمود است؛ این رمان، کتابی بسیار معروف در بین جامعه کتابخوان است و پرفروش‌ترین کتاب احمد محمود محسوب می شود. احمد محمود را نویسنده داستان‌های کارگری می‌توان دانست. این رمان فضای سیاسی اجتماعی اهواز پیش از کودتای ۲۸ مرداد و وقایع نهضت ملی شدن نفت را به تصویر می‌کشد.

نویسنده که در اهواز متولد شده این کتاب را با استفاده از زندگی و نوجوانی خودش نوشته است. شخصیت اصلی کتاب «خالد» نام دارد که فردی مبارز در نهضت ملی شدن صنعت نفت است و فضای سیاسی پیش از ملی شدن صنعت نفت را در آن می‌بینیم. خالد، شخصیتی پویا است که حضور در فضا‌های سیاسی و انقلابی او را از یک فرد بی تجربه به فرد قهار در سیاست تبدیل می‌کند و دارای نگرش جدیدی می‌شود. این کتاب در دوران پهلوی اجازه نشر مجدد نمی‌گیرد و پس از انقلاب بار‌ها چاپ می‌شود.

«همسایه ها» از معروف‌ترین رمان‌های فارسی است که به چندین زبان زنده دنیا ترجمه شده است.نکته‌ای که در این رمان دیده می‌شود این است که ما بازتابی از وقایع تاریخی مربوط به ملی شدن صنعت نفت را در میان مردم طبقه پایین می‌بینیم و در واقع کتاب صرفاً کتاب تاریخی نیست.

«همسایه ها» رمانی به دور از شعارزدگی همراه با فضاسازی و روایت زیبای احمدمحمود است که شما را به ایران زمان دکترمصدق می‌برد. این رمان در نهایت با کودتای ۲۸ مرداد به پایان می‌رسد و زاویه دید آن اول شخص مفرد است که انتشارات امیرکبیر آن را بار‌ها چاپ کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار