باشگاه خبرنگاران جوان پیگیری کرد؛

سند جامع همکاری ایران و چین؛ همکاری برد - برد

انتشار خبر امضای سند جامع همکاری ایران و چین، اما و اگرهایی را به دنبال داشته است که در این گزارش به جوانب مختلف آن پرداختیم.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی چند روز گذشته مطالب مختلفی از سوی افراد و گروه‌های گوناگون پیرامون امضای سند جامع همکاری ایران و چین، در کشور مطرح شد و گروهی با سیاه نمایی این سند را مورد نقد قرار دادند.

برخی از مردم معتقدند که این سند جامع همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین نوعی سپردن خاک کشور به بیگانه است. از طرف دیگر عده‌ای معتقد هستند که امضای سند جامع همکاری می‌تواند یک فرصت مناسب باشد تا سرمایه گذاری خارجی‌ها در کشور صورت گیرد.

بر اساس این گزارش، سند جامع همکاری یک نوع برنامه ریزی برای انواع همکاری‌های مختلف میان ایران و چین است و در متن این سند بر ضرورت ایجاد مکانیزم و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای توسعه همکاری‌ها در یک چشم انداز ۲۵ ساله تاکید شده است.


بیشتر بخوانید:


در همین راستا مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک ایران و چین در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: تفاهم نامه‌ای که میان دو کشور امضا شده تنها یک راهبرد و نقشه راه است.

او افزود: چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است و ایران نیز جزو بزرگ‌ترین شرکای تجاری چین است پس با این وجود و با داشتن روابط عمیق دوستانه از زمان برقراری روابط دیپلماتیک از سال ۱۹۷۱ دو کشور همواره برای آینده شراکت خود برنامه ریزی داشته‌‌اند.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین بیان کرد: در زمینه‌هایی همچون صنعت، معدن، تجارت، گردشگری، فرهنگ، ساخت انوع راه زمینی و دریایی، گسترش ارتباطات هوایی، علوم و فناوری و از همه مهم‌تر نفت و انرژی، کشور‌های ایران و چین با یکدیگر ارتباط و شراکت دارند، اما آن طور که باید از ظرفیت دو کشور در این زمینه‌ها استفاده نشده است که این سند جامع همکاری می‌تواند تاثیر به سزایی در تحقق این امر داشته باشد.

بر اساس‌ این گزارش، در متن سند جامع همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین برنامه‌هایی به چشم می‌خورد که عملیاتی شدن آن‌ها می‌تواند در مدت زمان مشخصی دستاورد‌های بزرگ برای هر دو طرف به خصوص کشورمان داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به ساخت شهرک‌های صنعتی و گردشگری، مشارکت در توسعه بندر جاسک، ساخت پالایشگاه و صنایع پتروشیمی در سواحل مکران، همچنین سرمایه گذاری مشترک برای ساخت نیروگاه و توسعه خطوط و صادرات برق در منطقه استراتژیک ایران با کشور‌های افغانستان، پاکستان، عراق و سوریه اشاره کرد.

یک موضوع مهم دیگری که با توسعه شراکت میان ایران و چین و برنامه ریزی در این مورد می‌تواند برای ایران تاثیر گذار باشد، شناخته شدن در بین کشور‌ها توسعه یافته و عضویت رسمی در سازمان تجارت جهانی است. در حال حاضر بسیاری از کشور‌های جهان عضو این سازمان هستند، اما ایران جزو کشور‌هایی است که در مرحله بررسی نظامنامه و رژیم تجاری قرار دارد.

نکته‌ دیگری که این روزها مورد انتقاد برخی از گروه‌ها قرار گرفته، سرمایه گذاری چینی‌ها در بازار بورس کشورمان است که در همین راستا فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با  خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در فرض اول در مقابل فروش نفت، به واسطه رفع موانع حاصل از تحریم‌ها و برقراری مجدد مراودات بین المللی، با ورود ارز حاصل از صادرات نفت و با سرمایه گذاری‌هایی که چین در اینجا انجام می‌دهد، قادر خواهیم بود تا به بالاترین سطح در میزان تولید و صادرات در حوزه‌های نفتی برسیم. این امر موجب ورود منابع ارزی و در نتیجه کاهش قیمت ارز می‌شود.

او افزود: با این فرض تصور می‌شود که بخش عمده‌ای از شرکت‌های صادرات محور یا شرکت‌هایی که براساس ارزش جایگزینی و یا ارزش روز دارایی‌هایشان در بازار سرمایه حضور دارند، تحت تاثیر قرار گیرند و نرخ ارز روند کاهشی پیدا کند. اما طبق فرضی دیگر، این سرمایه گذاری‌ها می‌تواند آنچنان گسترده باشد که در نظام تولید و نیاز ما به قطعات یدکی، ماشین آلات و تجهیزاتی که در امر تولید مصرف می‌شوند، نسبت به گذشته تحول ایجاد کند. این امر باعث بهبود وضعیت عملکرد سود و زیان کل شرکت‌ها و صنایعی خواهد شد که تا پیش‌ از این به واسطه تحریم‌ها امکان بازسازی یا بهسازی خطوط تولید خود را نداشتند.

آقا بزرگی ادامه داد: تفسیر بنده در حوزه بازار سرمایه این است که امضای سند جامع همکاری ایران و چین به علت اینکه در یک سطح بسیار متعالی و بعد از چهار سال پیگیری محقق شده است، به نظر می‌رسد که منافع استراتژیک چین از احساس نیاز ما نسبت به دغدغه‌های تحریم و امثال آن جدا است. یعنی به نظر می‌رسد که قطع شدن ارتباط ما با دنیا با امضای این قرارداد حل و فصل نمی‌شود. به این دلیل که به طور همزمان چین با عربستان، امارات، بحرین و چهار کشور دیگر در منطقه در حال رایزنی است؛ بنابراین اگر این سند و ارتباط، یک سویه بود می‌توان گفت که به اهداف ضد تحریمی خودمان نزدیک شده‌ایم. اما آنچه را که می‌توان متصور بود این است که ورود چین و امضای این سند به منزله کمرنگ‌تر شدن فضای تحریمی و قطع ارتباط در سطح بین المللی ما در حوزه اقتصاد نیست.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: تغییر زیرساخت‌ها بسیار هزینه بر خواهد بود و مستلزم یک هزینه اضافه بر سازمان است. این صرف هزینه در مقابل عوایدی که دارد نکته بسیار مهمی است که باید بررسی شود. اما زیرساخت‌های لازم به قدرت چانه زنی ما در پای میز مصاحبه و امضای این سند بستگی دارد. انرژی‌ که در این مرحله به کار برده شده می‌تواند اعمال حاکمیت و اعمال نفوذی بکند تا طرفین را ملزم کند که این قید و بند‌ها را در راستای منافع ملی خود داشته باشند.

او ادامه داد: بهترین حالت این است که هر دو طرف به مساوی بهره‌مند شوند، اما فکر می‌کنم که به دلیل تداوم فشار‌های حداکثری ما در سه چهار سال گذشته در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بیش از یک گزینه در اختیار نداریم؛ بنابراین اگر قدرت چانه زنی لازم برقرار بود، خیلی بهتر می‌توانستیم انتظار داشته باشیم که کل منافع ما در حوزه صنعتی، زیرساختی و سایر مسائل تامین شود. اما به نظر می‌رسد که اکنون در این زمینه نقاط ضعفی وجود دارد.

با تمام این تفاسیر شاید این حجم از انتقاداتی که به چشم انداز همکاری میان ایران و چین وارد شده، به دلیل نداشتن اطلاعات کافی مردم از وضعیت فعلی تجارت در جهان باشد که دولت باید در این خصوص به جای نشنیده گرفتن این انتقادها، فرهنگ سازی‌های لازم را در دستور کار قرار دهد تا علاوه بر کسب دستاور‌دهای لازم در تجارت، از رضایت منتقدان نیز برخوردار باشد.

امضای سند جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین و همچنین تفاهم نامه‌ای که چند ماه گذشته با هدف تجارت آزاد ایران و کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اجرا شد، می‌تواند چشم امید‌ها را به تجارت خارجی کشور باز کند و بسیاری از اهدف و راهبرد‌های کشور را به بهترین نحو ممکن به مقصد برساند البته نباید همانند گذشته ظرفیت بخش‌های مختلف کشور به خصوص بخش خصوصی را نادیده گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰۷
در انتظار بررسی: ۰
Ireland
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
مسئولین حاضر نیستن هیچی ارائه بدن...پس یعنی افتضاحه...حتی چیزی واسه دفاع کردن هم ندارن انگار
United States of America
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
ای خدا...این همه ثروت داریم توی این کشور...ولی گیر چین افتادیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
به جای اینهمه نق نق و ناله و نفرین و این همه قضاوت کردن ها... ، حرف و حرف و حرف ....
بهتر نیست پاشیم مشغول کار و تولید بشیم ؟؟ با چشمان باز
و کشورمون و تمام ثروتهای ملی مون رو به نفع خودمون دست بگیریم و جلو ببریم ؟؟ با چشمان باز
تلاش کنیم زندگیمون رو در تعامل سازنده با هم بسازیم ؟؟ با چشمان باز
*به امید دنیایی سراسر صلح و آرامش *
با چشمان باز ، با چشمان باز ، با چشمان باز ، با چشمان باز ، با چشمان باز ، با چشمان باز ..........
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
خیلی خوشخیالی....اونا بیان نفت مارو تاراج کنن...بعد تو بشین ترشی خانگی درست کن ، ملت رو چی فرض کردی؟ از کجا خط میگیری؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
مبارک باشه
با چراغ های روشن.. به سمت تولیدات ایرانی ، در جاده رشد و تعالی هر چه بیشتر " ایران و ایرانی "
انشا الله
Germany
ناشناس
۱۶:۱۰ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
یه قرارداد ترکمنچای دیگه هس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
نفت را با سی درصد تخفیف میخرند پول با یوان میدن کجاش برد برده 50 هزار نیروی نظامی چین واقعیت داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
هر سندی که به زعم آقایان، برای بهبود اوضاع اقتصادی منعقد شود، خسارت محض است برای ایران. وقت آن رسیده که به ظرفیتهای داخلی توجه کنیم.
حضرت امام فرمودند: بالاتر از ذخایر تحت الارضی، ذخایر فوق الارضی ما هستند. این جوانها ذخایر باارزش ما هستند.
Sweden
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
منظور همان برد برد برجامی است یا این فرق داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
به نظر من عربستان و انگلیس داره به وسیله بی بی سی و سعودی اینترنشنال ( ایران اینترنشنال) پول هاشون را دور می ریزند که در مورد این سند همکاری، سیاه نمایی می کنند.
چون با نگاه کردن به همین کامنت ها می شه فهمید که مردم خودشون استعداد کافی دارند و نیاز به سیاه نمایی ندارند.
واقعا باید این مردم مجری بی بی سی و غیره می شدند این همه استعداد داره حیف می شه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
کاری به مسله های سیاسی ندارم . اگه واقعا مثل قرداد ویلموتس و برجام باشه قطعا خسارت محضه
بهتره سند رو منتشر کنن
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۱:۱۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
سلام محتوای سند از طریق رسانه های مختلف از جمله خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده
شما می تونید محتوای این سند رو از طریق لینک زیر مطالعه کنید
https://www.yjc.ir/fa/news/7708714
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
برد برای چین تا شکم مردم خودرا باغارت منابع ایران، سیر کند!؟ ومردم ایران همچنان بامشکلات وبیعدالتی وفسادها دست وپا بزنند!! ؟؟ مرگ براین سند وقرارداد ننگین!!؟؟
Netherlands
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
برجام هم می گفتن برد برده ولی آخرش باختیم . خدا کنه این یکی واقعا برد برد باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
این هم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
کانال های معاند چیزای دیگه میگن هرچند من فقط خبر رو دنبال میکنم و بهشون اعتماد ندارم
یکیشون میگفت پنج هزارتا نظامی برای حراست از جا هایی که خودشون تو قرار داد ذکر کردن مثل پالایشگاه و غیره میخان بیارن حق حقوقشون هم پای ایرانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
فکر کنم قراره برای ساخت پالایشگاه و جاده و کارخانجات از نیروهای چینی استفاده بشه و کارگر ایرانی همچنان بیکار....
و برای تامین امنیت آنها نیروهای نظامی می‌آورد
یعنی کاپیتولاسیون به شکل جدید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
اگر شاه همچین کاری میکرد، کلا میکوبیدینو زمین و آسمان را به هم میبافتید که ای مردم شاهنشاه خیانت کردو کشورو فروخت و ... حالا خودتون این کارو کردید اسمشو گذاشتید برد برد !!!
در کل وقتی نیروهای شما کاری را انجام میده حتی خیانت به ارگانیکه در زمان قبل انقلاب آنجا مشغول کار بوده اسمش جهاده، ولی الان اگر کسی در سازمان همین رفتارو با سازمان بکند اسمش خیانت و باید اعدام بشه !!!
چی هستین شما ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
یکی از بندهاش اینه که نفت رو با قیمت پایین از ما میخرن و دو سال بعد پولش را به یوآن میدن
ننگ از این بالاتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
یادتونه آزاد راه تهران شمال چندسال دست چینی ها بود
سر کارمون گذاشته بودن به نظر من چین هم دنبال منافع خودش است دلش به حال ما نمیسوزد
کاش جزییات بیشتری در این خبر منتشر می کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
نقی هم میگفت اقا چرا تموم نمیشه این ازاد راه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
مبارک باشه
با چراغ های روشن.. به سمت تولیدات ایرانی ، در جاده رشد و تعالی هر چه بیشتر " ایران و ایرانی "
انشا الله
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۲:۵۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
چه شد شعار نه شرقی نه غربی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
در تاریخ بایگانی شده.......
Sweden
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
شعار برای مردم می دهند وگرنه هم شرقی و هم غربی ب————————-له
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
چرا موقع برجام به فکر این شعار نبودید و الان به یاد آن شعار افتاده اید البته برداشتتان از آن شعار کلا اشتباه است.
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۱:۳۹ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
باید چک کنند ببینند این قراردادها بین کدوم شرکت ها و پیمانکارای طرف ایرانیست چون خیلی مهمه یه عده بخاطر پر کردن جیب خودشون و زن و بچه و فک و فامیل زیاد به به چه چه میکنند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
هیچ شرکتی.... نیروهای خودشون را میارن چون جمعیت چین زیاده باید تو دنیا پخش شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
من میجنگم تا هفت دولت زیر پرچم وطن باشد حالا شما میخواهید من زیر پرچم روس بروم؟؟ ...ستارخان سردار ملی اذربایجان
Germany
ناشناس
۰۰:۲۰ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
به چینی ها هیچ اعتمادی نیست اگه برد برده متنش را برای دانلود بزارین اصلا متنشو داری ؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
لعنتی ها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
باسلام مگه مسؤلان ماباید چشم شان به دهن دشمنان خارجی باشه ببینند در مورد قرارداد چین ایران چی نظری ندارند اگر نظر منفی دادند به به ضررماهست اگر نظر مثبت دادند به ضرر ماهست مگر خودمان نباید فکر کنیم که کشور چین کلا دوست داره ایران را چپاول کنه بعد اجناس بنجل خودشان را به خوردما بدهند
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۲۳:۵۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
کجا برد برده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
برد چین و برد آقازاده‌ها مگه نه؟؟؟
Sweden
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
منظور طرف مال ت که می برد توان پیدا کردن ندارید طرف می گوید برد که برده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
امریکا چه دوست داشته باشد وچه دوست نداشته باشد ایران بن بست ها رادر هم می شکند وهیچ چیز غیر ممکنی برای ما وجود ندارد وسند همکاری کوچکترین کاری است که ما شروع کرده ایم البته به کوری چش دشمن وبخصوص اسراییل
United States of America
ناشناس
۲۳:۲۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
جالب بود
ممنون
United States of America
ناشناس
۲۳:۲۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
ان شاالله که برد برده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
هنوز هیچ جزییاتی مطرح نشده چطور میگین خوبه
اگه خوبه شفاف سازی کنید باید اعتماد مردم جلب بشه جوری با ملت برخورد میشه که انگار همه صد پشت غریبه هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
دوست ناشناس اینهاییکه میگن خوبه عقل ومنطق ندارند اینها چشم بست وشستشوی مغزی شده هستند هرچی ازبالابگن اینها میگن صحیح هس صحیح هس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
امضا شده و تموم شده دیگه چه فرقی داره جزئیات اعلام بشه یا نشه؟
Iran (Islamic Republic of)
آراد
۲۳:۰۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
به نظرم قرارداد بدی به نظر نمیرسه. کلا چین نسبت به کشورهای غربی قابل اعتمادتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
به نظرتون مسئولین ما چقدر حرفاشون درسته؟
صید ترال چینی ها رو فراموش کردید که چه بلایی سر صیادان بردند؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۲۲:۲۳ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
اگه واقعا برد برد بود ۲۵ ساله نباید میبود
اولا اصلا نمیشه آینده رو پیش بینی کرد اونم اوفق ۲۵ سال آینده
رو چه حسابی آینده چین دشمن ما نمیشه؟؟
قشنگ معلوم که ایران رو تنگنا تحریم ها گیر آوردم و خوب چه شکاری راحت تر از شکار یک گربه زخمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
اگر این قرار داد هم مثل قراردادهای فوتبالیتون باشه و برای بار هزارم می خواین ازمون و خطا کنین و بعد هر کی بگه من نبودم ما با این بدبختیامون راحت تریم ولی اگه قراردادی انجام بشه مسئولان از بالا به پایین با خونشون ضمانت موفقیت اونو امضا کنن که این مردم دیگه تحمل اشتباهات بی خردانه شما رو ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
به همه پرسی بگذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
عزیزم اینجا سوئیس نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
اینجا منطق زور هس هرچی یک بگه هس
Iran (Islamic Republic of)
عابدیان
۰۰:۵۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
عزیزم همه پرسی رو موقع انتخابات گذاشتند که همه با کله رفتید به آقای روحانی دادید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
جناب ناشناس۰۰:۵۵
فراموش نکنید مردم به فردی که از طرف معتمدین نظام تائید صلاحیت شد رای دادند وگرنه کی او و رئیس جمهور های قبلی را میشناخت؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدیار
۲۲:۱۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
باخت،برد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
مسئولان خیلی بیسوادن...مگر میشود کل دنیارو کنار بزنید و فقط بچسبید به چین؟؟؟؟ چرا اینقدر قرارداد طولانی بستید؟؟؟؟؟ 25 سال اینده کدامیک از مسئولین فعلی زنده است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
عزیزم اینطور نیست قرار داد با چین شروع همکاری های نوینه و مطمئنا کشورهای بیشتری پا پیش خواهند گذاشت و اینطور در هر زمینه با بهترین ها همکاری می کنیم و باج دادنی هم در کار نیست مثل برجام چراکه ایران پر است از فرصت های سرمایه گذاری که هم برای جوانان خودمون اشتغال ایجاد می کنه هم فناوری ها رو وارد ایران می کنه و هم دنیا نیاز داره به نفت و عبور امن از تنگه هرمز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
با توجه به وقایع ومنابع ایران فقط تا 25 سال دیگه نفت و منابع معدنی داره برای همین 25 ساله بستن
Iran (Islamic Republic of)
amir
۲۲:۰۵ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
مطمئنا چیزی خوبی نیس که گفته نمیشه چیه، وگرنه حتما گفته می شد و کلی هم روش مانور میدادن!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
چین اومد صید ترال انجام داد و مسئولان ایرانی جرات نکردن بهش بگن بالا چشت ابروه ...تا مدتها حالا چجوری میخواید بهش اعتماد کنید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
قابل توجه کسانی که میگن مرگ بر برجام اگر برجام نبود اقتصاد کشور با کله میخورد زمین.وقتی که برجام تصویب شد فرصتی به وجود امد تا اقتصاد کشور تا حدی در برابر تحریم ها مقاوم شود و تورم و گرانی کم شود فقط حیف که مسؤولان برجام را با عجله و بی دقتی تصویب کردند همانطور که رهبر معظم انقلاب گفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
کاملاً درست میفرمایید از ابتدای امضای برجام تا کنون تورم صفر شد و دلار با ریال برابر گردید و شاخص بورس همواره مثبت بوده و خیلی گشایش‌های دیگر....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
اصل موضوع همه قراردادهای برای گشایش امور است و کسی مخالف نیست ولی نکته در مفاد قرارداد است که بعد مشخص میشود
Canada
ناشناس
۲۱:۵۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
ببینید کیا علیه این قرارداد هستند
امریکا .صهیونیست ها و اروپا و
کانالهای مدیریت شده با پولهای عربستان مخالف این قرارداد هستند
پس نتیجه میگیریم که این
قرارداد بنفع مان هست و بس
Iran (Islamic Republic of)
پروین
۲۲:۳۳ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
به قول شهید همت: ببینید دشمن کجا رو می کوبه ، بدونید اونجا منطقه خودی هستش. یا قول امام خمینی(ره): هر وقت دیدید آمریکا و استکبار از عملکرد شما عصبانی است بدانید مسیر درستی را داریم طی می کنیم.
چین یاور دوران تحریم بوده و تنها کشوری که در دوران تحریم هم از ما نفت خرید.
Czechia
احمد
۲۲:۳۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
یه وقت خسته نشی با این نتیجه گیریت؟ حداقل یه بارم که شده مغزتو از اکبند بودن دربیار خودت بشین فکر کن ببین این قرارداد به نفع مملکته یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
منفی ها یعنی امریکا اسرائیل و اروپا و ایران ستیزان موافق این قراردادند؟؟ یا اینکه سایبری های خود جریان ایران ستیز دارن آتیش می گیرن

ببینید قرارداد بسته و ایران دیگه نیازی به آمریکا جونتون نداره آمریکا بهتره بره یه فکری به بدهی بالای خودش به بانک جهانی کنه که تا ده سال دیگه معلوم نیست مردم درش کودتا کنن یا نه

منتظر اتحادهای دیگر ایران بزرگ با کشورهای متمدن های دنیا باشید
ایران در حال بازسازی امپراطوری است که متجاوزین با خنجر زدن به اهان ایران از ایران جدا کردند

امپراطوری انسانیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
هیچ مشکلی نداره، لطفا متن سند رو به صورت پی دی اف برای دانلود بگذارید. ما میخونیم بعدا نظر میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
مگه ملت دکترای اقتصاد و روابط بین الملل دارن که اصطلاحات و مطالب قرار داد ها رو متوجه بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
مشکل اینجاست که دشمن هم می خونه و بیکار نمی نشینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
برجام هم برد برد بود البته چین برد برد سال دیگه میگیم دماوند کو؟میگید چین برد برد؛میگسم معادن کو ؛میگید چین برد برد؛میگیم کلا خلیج فارس کو؛میگید چین برد برد و....کلا چین برد که برد که برد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
به چین باج ندید
Iran (Islamic Republic of)
رها
۲۲:۰۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
کدوم باج؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۵۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
خداروشکر به نظر مسیر درستیه، هر وقت خواستید ببینید مسیرتون درسته یا نه، به واکنش دشمنتون دقت کنید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
درود ، دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
حالغ به اینم فکر کن پشت پرده همه باهم باشن
این چه دلیل و استدلالیه برای خودتون میارید ....
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۰:۵۸ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
تا مدیریت درست نشه هیچ چیز تغییر نمیکنه جز اینکه سرمایه هایی هم که از اون ور بیاد هم اختلاس کنید و فقط دودش چشم مردم بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
شما سابقه خوبی ندارید . برد برد شما در برجام نتیجه اش برد برای غرب و باخت و عقب ماندگی برای ما شد . خدا کنه این بار ما رو به بدبختی دیگه ای نکشونده باشید که مثلا بگید کار کردید و بی کار نبودید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
آره همون برد _ برد برجامه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
هنگام امضای برجام هم گفتید برد برد ولی فقط به ضرر ما بود
Iran (Islamic Republic of)
mojtaba
۲۰:۵۳ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
فساد از ریشه هست تا ما کل مدیران فاسد و بی سواد رو برکنار نکنیم و افراد دلسوز و دانشمند رو مدیر نکنیم با آدم فضایها هم قرداد انحصرای صد ساله ببندیم فایده نداره این کشور زیاد سوراخ داره هرچی باد بزنیم پر نمیشه ملت آقا زاده پول میبرن ترکیه و امارات و کانادا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
حتی کارشناس شما هم گفته که به دلیل فشار تحریم‌ها، ایران مجبور شده امتیازات بیشتری به چین بده و در مقابل امتیازات کمتری بگیره چرا چون که در شرایطیه که فقط یک گزینه داره، چون تحت فشاره مجبوره در مقابل امتیازات و تخفیفات فراوان، امتیازات اندکی بگیره و اینجا 70 درصد برد با چینه و 30 درصد با ایران و در درازمدت این یعنی ضرر به ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۲۰:۴۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
سلام،وقتی اسرائیل و آمریکا از این قرارداد نگرانند،پس خوب میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
وقتی دشمن بگه یه چیز خوبه یعنی برای ما خوبه حالا هم که دشمن داره میگه برای ایران بده مطمعین باشید که به نفع ما هست و از طرف دیگه هم رهبر تایید کردنش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
چرا یه کم از مغزتون استفاده نمیکنید؟
شاید الکی گفتن برا ایران بده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
دقیقا بعضیا منفی دادن جالبه یعنی تو این یه مورد دشمن خوب ایرانو می خواد که میگه نباید بذاریم ایران با چین همکاری داشته باشد

منفی بدید چرا که دو حالت داره یا کلا نمی خواید بفهمید یا به نفعتون نیست بفهمید و خط می گیرید
Iran (Islamic Republic of)
سام
۲۰:۳۱ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
چین با یه سرعتی غارت میکنه تا بیای بفهمی میبینی هیچی نمونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
به نظر می رسد این یک قرار داد معیشتی وبا تفکر وتعقل سطحی نیست که اراذل واوباش غربگرا دور بردارند این یک پیمان بین دو تمدن کهن است تا از شر اشرار وراهزنان بین المللی واز حمله دزدان دریایی وقطاع الطریق جلو گیری شود و محیطی امن تر برای روابط چند هزار ساله که مورد هجوم اقوام وحشی غربی قرا ر گرفته بوجود آید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
متاسفانه نگاه نزدیک به قراردادها ما را ازمنافع دراز مدت دور نگه میدارد اگر سوریه 50 سال پیش با روسیه قرار داد نظامی نداشت وبا ایران ارتباط نداشت معلوم نبود تا الان اسراییل دو برابر شده باشه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
اکثر نظر ها راجع به پله اول زندگی ونیاز های اولیه مثل :مرغ وتخم مرغ و خور وخواب و....است وبدلیل مهاجرت گسترده از روستا ها به شهر ها این قصه سالیان طولانی ادامه خواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
به شدت موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
باور کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
اشکال ندارد قبول ملت ایران هم توقع دارند دررفاه زندگی کنند پس باین بردبرد معیشت وصف مرغ وکمبود دارو اشتغال جوانان واقتصاد کشور بهتر میشود؟ اگر نشود شماهارا لای جرز دیوار میذاریم ورویتان را بت میریزیم که پدرملت را دراوردید حالا صبر میکنیم تا 4-5 ماه دندون روجیگرررررررررررررررر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
این غربیها و غربگرایان در زمان برجام که تماماً به ضرر ایران بود به چهچه میگفتند حال چه شده که از رییس جمهور آمریکا و وزیرخارجه اش ونتانیاهو و ارتجاع عرب دلسوز ایران شده اند ونگرانند میدانید چرا چون شک نکنید که به نفع ایران وله ضررمنافع غرب وکسانی در داخلی که از طرف غرب منفعت میبرند و هیچکدام دلسوز مانیستند اگه خواستید ببینید چه به نفع ایرانه واکنش دشمنان قسم خورده وغارتگر ایران رو ببینید و آن‌زمان نتیجه گیری کنید این تفاهم‌نامه چه کسانی را عصبانی کرده وسیله نمایی از طرف کیست این تفاهم‌نامه بی شک به نفع ایرانه اگه قراردادها در سالهای بعد درست انجام بشه واین امکان وجود دارد با یک انتخاب خوب و صحیح و روی کار آوردن دولتی کار آمد مستقل از رفتارهای جناحی و پیرو فرمایشات رهبری و ولایی بودن حتماً نتیجه برد برد خواهد بود منافعی که برای ایران میتواند داشته باشد وصل به اقتصاد بزرگ چین حمایت چین از ایران در شورای امنیت و راهبرد نظامی در اقیانوس هند ترانزیت کالا و ایجاد راه ابریشم و فروش تضمینی نفت و میعانات ومواد پتروشیمی وارز آوری و همچنین سرمایه گذاری چینی‌ها و تاکنون نشان داده که چینی ها دوستان روزهای ساختند پدر این مدت دیدیم که باتحریمهای آمریکا همراه نشدند و نفت مارا می‌خریدند اولین کشوری بود که کیت تشخیص کرونا لوازم پزشکی را به ایران دادند وما ایرانیها نشان دادیم که دوستان خودرا دوست داریم و با اونها تا لحظه آخر هستیم
Iran (Islamic Republic of)
Ddddd
۲۱:۵۳ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
شما توهم دشمن دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۹ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
جناب توهم۲۱:۵۳ شما هم توهم خوشبینی به غرب یا ساده لوحی بیش از اندازه مثل بقیه غرب گداها دارید که کلا دوست دارید سرتان کلاه بگذارند و بعد کیف کنید‌
Iran (Islamic Republic of)
وطنم
۲۰:۲۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
به قول رائفی پور ، قرارداد برد-برد به اون معنی نیست که ما فکر میکنیم. به این معنی هست که "آهای مردم برد برد، برد که برد" یه آب هم روش. امیدواریم این یکی اونطور نباشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
اگه رائفی پور رو قبول داری پس باید بدونی که حامی این قرارداده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
بیشتر همکاری برد خورده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
به نفع اقازاده ها
Canada
ناشناس
۱۹:۵۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
برای دور زدن تحریم ها باید قرارداد های پایاپای ببندیم
حتی با کشور هند
جنس در مقابل جنس
دیگه دلاری در کار نیست که بخواهد تحریم شود
معاملات نفتی با دلار را کیسنجر به عربستان تحمیل کرد و
عربستان هم قبول کرد که معاملات نفتی فقط با دلار باشد
از ان زمان خیانت شروع شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
درود به این سطح از آگاهی ، ما کدخدا نمی خوایم مبادله کالا به کالا و حذف ارز و وابستگی به ارز یعنی خواباندن دلار ، تقریبا هیچ کالایی در دنیا نیست که چین در اختیار نداشته باشه چین کارخانه تولید کالا در دنیاست و این قرارداد هم جز معیشت مردم به فکر چیز دیگری نیست و تاثیرش رو به امید خدا از ماه های اول خواهیم دید اگر اینطور نبود بعد بیاید همراه آمریکا و سعودی و انگلیس و کل دشمنان ایران دوست بگید قرارداد چین بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
عزیزم مبادله کالا با کالا میدونی مربوط به چه قرنی بود حتما برای ساخت عمران وابادی کشور به شهرستانها بجای پول سنگ پای چینی به شهر میدهید ویا برای پرداخت جقوق کارمندان دسته کلنگ چینی بجای پول میدهید واقعا باشماها شدیم 85میلیون؟ چیزی بنام عقل توسرتان هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
کدحدادردنیا لازم هست اگر ترس ازکدخدا نبود کلا کشورهای جهان سوم بلایی برسرملتشان میاوردند که باید گفت صد رحمت به هیتلر اگر نفس میکشی ترس ازکدخدا هست اجازه نفس کشیدن میدهند
Germany
آرمان
۱۹:۵۱ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
ارتباط با همه کشورها عالی هست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۵۱ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
سلام، یه سوال داشتم
متن سند منتشر نمیشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
متن تفاهم نامه نباید لو بره شاید کلیات اما جزئیات مهم بهتره که در دسترس کشورهایی که دارو رو هم به روی ایران تحریم کردن نیفته اینا دستشون برسه می خوان سر به تن مردم خاورمیانه نباشه پس عاقلانست که نقشه راهو دست دشمن ندیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
دارو هیچوقت جزو تحریم نبود ولی مسئولان تو چون پولی درخزانه نداشتند تحریم دارو واکسن را بهانه کردند هیچوقت دارو جزو تحریم نبوده ونیست والان هم واکسنی درکشور تولید نمیشود دارند مارا سرگرم میکنند تاازطریق چین وتوافق واکسن بخرند بیاورند بگویند واکسن مااماده تزریق شد
Canada
ناشناس
۱۹:۵۱ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
اگر فقط چنیی ها توریستی وارد ایران زمین شوند
چقدر باعث پیشرفت میشه
یک توریست یعنی ایجاد یک کار
کار برای تحصیکرده و بیسواد ایحاد میشه
فکرش را کنید یک درصد از یک میلیارد و نیم جمعیت چین ایران بیایند .چی میشه
150 میلیون توریست در سال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
اره همونجوری که برای اعراب درمشهد ایجاد کارکردیم اگر اونجور کار مدنظرت هست تف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
درود به اين همه سواد! يك درصد يك و نيم ميليارد ميشه صد و پنجاه ميليون! اينجا همه سوادا در همين حده متاسفانه!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
بابا به خدا یک درصدِ یک میلیارد و نیم میشه ۱۵ میلیون !
قبول ندارید، ۱۵ میلیون رو ضربدر ۱۰۰ کنید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
گوشه ای از اظهار نظرهای سیاستمداران و روزنامه های غربی را در مورد این قرار داد بخوانید .قابل توجه مخالفان این قرارداد:

بلومبرگ: اتحاد ایران و چین چالشی برای کاخ‌سفید است

Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
کیه که بفهمه اینقدر درکش سخته ؟ چرا باید غرب جلز و ولز بزنه ایران با چین نبنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۷ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
دوست کبک صفت تو از این توافق چی میدونی که هرچی ازبالا گفتند توهم مثل طوطی تکرار میکنی تو اول برو درستو بخون دیپلم را بگیر بعد اظهارنظرکن
Netherlands
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
الان هدف ما پیشرفت ایرانه یا ایجاد چالش برای آمریکا؟! واقعا مسخره است که ما به جای اینکه به فکر پیشرفت خودمون باشیم همش به فکر نابودی آمریکا هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
برد برد بودنش از طریقه حرکات و نحوه رفتار فرستاده چین با ظریف و روحانی، کاملا پیداست. سالی که نکوست از بهارش پیداست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
مرگ بر برجام .......
Canada
ناشناس
۱۹:۳۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
در اصل هر کشوری به دنبال منافع خودش است
اگر در هر قراردادی برد - برد باشد .مسیله ای نیست
کلا چین در افریقا هم سرمایه گذاری کردند
ابر قدرت شدند و تمام کشورها سعی در خدشه کردن این قدرت دارند
امریکای شمالی و اروپا همشون علیه چین شده اند
و بخاطر حقوق بشر و ازادی دورعین برای مسلمانها ی چین
ولی مسلمانهای فلیسطین .یمن .سومالی .عراق .افعانستان .سوریه ووو حقوق بشر و ازادی وجود ندارد و خم به ابرو نمیاورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
در این افق ونقشه راه :بجای فروش مواد خام به چین این کشور در ایران سرمایه گذاری میکند وهزینه حمل ونقل مواد خام حذف ودر کارخانه های مشترک در داخل ایران تبدیل به کالا شده از از مسیر ترانزیت صادر می شود وبجایحمل مواد خام از ایران کالای آماده تحویل به بازار حمل می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
اگر مواد خام در داخل این با سرمایه مشترک باشد خیلی خوب است
Singapore
ناشناس
۲۲:۴۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
شتر در خواب بیند پنبه دانه
خودشون ۱.۵ میلیارد آدم دارند .
برای ما کار ایجاد کنند ؟چقدر ساده هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
درعصر طلایی جدید چین ودر مقابل چین با 500/000سال سابقه تاریخی وایران با چندین هزار سال سابقه وروابط با چین کشور های نو ظهور غرب وامریکا مثل راهزنانی جلوه می کنند که چاره ای جز تار ومار شدن و دور شدن از مسیر راه ابریشم را ندارندواین مسیر باید امن وایمن شود وتمدن های روسیه وهند وترکیه وو....نیز دراین جاده بی برگشت تاریخی به ایران وچین بپیوندند انشا الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
جالبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
یعنی پایگاه های امریکا در مسیر جاده ابریشم باید برچیده شوند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
اگر این جاده ابریشم احیا شود باید راهزنان در حریم جاده قلع وقمع شوند چه مسیر دریایی وچه مسیر خشکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
درسته اگر با نگاه تاریخی به این قرار داد نگاه کنیم غربی ها پا به فرار می گذارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
اگر واقعا"اینطور باشه غرب چارهای جز کوتاه آمدن ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
به نظر می رسد افول غرب نزدیک است !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
اگر کشور های دیگر مثل هند وپاکستان وتریکه وروسیه وکشور های شمالی ایران به این مسیر بپیوندند کار غرب تمام است تمام!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
کشورهای متمدن قراره بر دنیا فرمانروایی کنن زمانی که دانشمندان و نابغه های بزرگ ما بسیاری از مسائل رو برای نخستین بار ابداع کردن آمریکا هنوز وجود خارجی نداشت آمریکای 230 ساله در مقابل ایران 7758 ساله ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
طبق یافته های علمی و باستانشناسی عمر انسان هوشمند کنونی کمتراز ده هزار سال است چطور چین پانصد هزار سال قدمت دارد؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
حالا اگر قرارداد بین ایران امریکا بود مخالفای این تفاهم و شبکه های انور ابی عروسی میگرفتن :)))))))) همونطور که زمان برجام بر طبل شادانه میکوبیدن :)))))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
حرفتون اشتباهه..مگر هرکسی مخالف این قرارداد هستش ، حتما غربزده هست؟؟؟ چرا تفرقه میندازید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
عزیزی که می گید ممکنه یکی غربگرا نباشه اما با این مخالف باشه اما آخه چطور می تونید مخالف قراردادی باشید که متنش منتشر نشده ، درش باختی وجود نداره و اول چین حرکت می کنه بعد ایران و هر وقت هم خواستن می تونن خارج شن بیشتر همکاری هست و الزامی و خسارتی درش تعریف نشده ، چین به عنوان کشوری که از زورگویی ها و گمرک های سنگین آمریکا خسته شده و می دونه آمریکا دوست نداره جز خودش کشوری پیشرفت کنه و در طی 239 سال از زمان شکل گیریش هرگز قابل اعتماد ظاهر نشده ، آخه زور نیست آمریکا 239 ساله بخواد به ایران 7758 ساله امر و نهی کنه و خط و نشون بکشه

مطمئن باشید درش کوچکترین باختی وجود داشته باشه خود من اولین نفر اعتراض خواهم کرد بذارید یکی دو تا چشمه ازش ببینیم بد بود خوب ادامه نمی دیم اصلش هم بر مبنای اعتماده بر خلاف برجام که با جاسوس بازی آمریکاییا تیم ناپخته و غرب زده اصلاح طلب رو به بازی گرفتن تازه الانم حسن روحانی و تیمش نمی ذارن از برجام بیایم بیرون

من به شما قول می دم به عنوان کسی که می دونم پشت این قرارداد نفرات مستقیم رهبری بودند و چند ساله داره روش کار میشه از سمت ایران که بسیار بسیار خبرهای خوبی در راهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
جناب ناشناس۲۳:۵۸ این قرارداد ۲۵ ساله است اگر بعد از ۵ سال خلافش ثابت شود چطور میخواهید خارج شوید؟
مگر اینکه با پرداخت غرامت فوق سنگین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
همکاری برد برد برای جیب مبارک آقازاده ها دیگه از فروش نفت و پولش فعلا خبری نیست هجوم آوردن برای فروش بنادر کشور آخه چه نفعی برای مردم عادی داره این قرارداد جز مستعمره کردن صیادان عزیز اون مناطقی که دیگر صاحبش یک کشور دیگر هست حداقل ۲۵سال.باشه فعلا آقایان هربلایی که میخوان سرملت با این کارها و مالیات گرفتنها و بیکاری جوانان وغیره میارن ولی بدونین که چوب خدا صدا نداره آقایان مسئول
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۹:۱۳ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
من ی جوان دهه هفتادی هستم تقریبا سه دهه از عمرم گذشته و ازوقتی سیاست فهمیدم به این نتیجه رسیدم هرموقع سیاستمداران ایران با هر طیف سیاسی و نگرش سیاسی از ی توافق یا ی سند یا تفاهمنامه حرف میزنند بعداز گذشت فقط دو سه سال ما مردم را بدبخت میکنند. اگه توی این توافق ورود کالای چینی و ورود چین فقط به ایران باشه یک سال دیگه فاتحه تموم شغل ها وکارها را باید خوند.ای کاش به جای ورود کالا و سندهای یکطرفه واردات ،فناوری وعلم وارد میکردید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۵۵ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
دهه هفتاد عزیز زیاد قصه نخور، این مردم باید پول داشته باشن تا جنس چینی بخرن پس اونقدر ها هم بدبخت نمیشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
تمام مشاغل داخلی نابود میشن
United States of America
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
فناوری وعلم هم وارد میکنند امین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
مطمئن باشید این قرارداد فکر شده هست و از سمت نهادهایی به جز واداده های برجامی ، قرار نیست جنس بنجل چینی وارد ایران شه و قرار نیست نیروی چینی در ایران شروع به کار کنه ، فناوری وارد ایران و در اختیار مهندسان و نیروی کار ایرانی قرار میگیره، در عوض فروش نفت هم که قبلا سخت بود به چینی که نیاز داره صورت می گیره و برد برد
Iran (Islamic Republic of)
محرم زلفی اقدم
۱۹:۱۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
امیدوارم که با برد برد برجام نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
اره . مرگ بر برجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
با شناختی که ما از مسئولان داریم این قرارداد اگر منفعتی داشته باشد فقط به نفع خود مسئولان و اقازاده هاشان و در جهت اهدافشان هست و هیچ منفعتی برای زندگی ما مردم عادی نخواهد داشت. از طرفی چین هرگز منافع اقتصادی و سیاسی خود را پای کشور پر از حاشیه و پر ریسکی مثل ایران نمی گذارد و می داند هرگونه همکاری با ایران تحریم های جهانی را برای شرکتهایش بدنبال خواهد داشت احتمال زیاد چین از این قرارداد برای باجگیری از امریکا و غرب در برابر ایران و باجگیری از ایران در برابر غرب استفاده خواهد کرد. . اگر این قرارداد منافع مالی و اقتصادی داشته باشد مطمئنا صرف هزینه های کمک به گروه های جهادی عرب در عراق و سوریه و یمن و... خواهد شد و سهم مردم سیستان و بلوچستان و کرمانشاه و ایلام و..... از رفاه و پیشرفت و توسعه خیلی کم خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
هزاران آفرین بر شما هموطن گرامی
Iran (Islamic Republic of)
H
۱۹:۰۳ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
بهترین گزینه برای ایران سرمایه گذاری توسط چین است .

اونم صنایع تولیدی ، نه مونتاژ .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
شغل های داخلی نابود میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
درود و احترام بر چین و روسیه
جاویدان چین و روسیه
عذاب و اتش بر غرب و غرب پرستان تاابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
لیاقت امثال تو همون چین و روسیه س
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
United States of America
ناشناس
۲۱:۳۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
اجناس چینی خوب که ما لازم داریم از روسیه بهترند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
فردادین اسلام ایرانیان میشود کمونیستی خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
حیف تف
France
حسن
۱۸:۵۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
روزهای خوبی در راه هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
چین داره از ما سو استفاده میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
چین سو استفاده میکنه یا خودمون که برای بدست آوردن سود حتی به بچه ها هم رحم نمی کنیم و با وجود کالاهای مرغوب چینی که به آمریکا و اروپا صادر می شود ، کالاهای درجه ۵ وارد میکنیم و خودمان بادست خودمان باعث هزاران بیماری و.... می شویم!!!! پس بزرگترین دشمن ما خودمان هستیم نه چین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
کاش راجع به آمریکا هم به موقعش آگاه بودیم و می فهمیدیم حرف رهبری رو ، اینجا اما رهبری ناظر بر همه چیزه و دولت عملا نمی تونه گند بزنه چون توافق مستقیم زیر نظر نهادهای نابغه ای بسته شده که همین نهادها ماهواره تمام بومی و یهویی ایران رو جزو ده کشور دنیا دارای این فناوری کردند یا مسائل دیگه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
ای کاش زمان برجام هم انقدر حساسبت به خرج میدادیم تا کشور به این روز نیوفته . اگه قرارداد با اروپا یا آمریکا هم میبستیم انقدر سیاه نمایی میشد ؟! غرب خوبه شرق اَخه ؟!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۴۸ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
سند جامع همکاری 25 ساله ایران و چین رو باید از کجا دانلود کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
هر جا باشه فیلترش میکنن اقازاده ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
خنده دار ترین نظری که خوندم آخه اگه قرار باشه در اختیار آمریکا و نتانیاهو و ملکه قرار بگیره که نقشه کشیدن هاشون شروع میشه اینطوری نمی دونن باید چی رو هدف بگیرن و همین این توافق رو تضمین می کنه ، مثلا الان متن برجام رو داریم کمکی می کنه ؟
Iran (Islamic Republic of)
بیکار
۱۸:۳۸ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
این چه سندی هست که محتوایتش رو به ملت نمیگنن. چرا فقط موقع رای گیری یاد ملت می افتن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
بسیار هم عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
از باشگاه خبرنگاران جوان یک خواهش دارم پیگیر بشند این قرار داد چه تاثیری بر زندگی مردم ایران دارد ایا ما بازم با این قرار داد پراید سوار میشیم ایا نان شب داریم بخوریم ایا کشور پیشرفت میکنه یا فقط جیب اقایان پر پول میشه از مسولان بپرسید ایا درامد حاصل از این قرار داد صرف هزینهای جنگ در عراق و سوریه و یمن میشه اصلا ما چرا باید هزینهای زیادی را صرف جنگهای بی فایده کنیم چرا این هزینها صرف پیشرفت و رفاه کشور نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
واقعا عجیبه نظرتون !! ما در خارج از مرزهامون دشمن را زمین گیر کردیم که داخل کشور امنیت داشته باشیم داعش و تکفیریها قصد اصلیشون خاک ایران بوده عراق و سوریه را میگرفتند راحتتر به خاک ما دست اندازی میکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
گوگولی د اگه اونجا صرف نمیکردی الان تو تهران باید به داعشی میگفتی ارباب
United States of America
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
ناشناس با این قرارداد احتکارکمتر میشه چون پولی در کار نیسته
معامله جنس بده جنس بگیر هست
جای نفت نیازهای مردم ایران را وارد میکنیم و زندگی مردم ایران بهترمیشه.
Canada
ناشناس
۱۹:۴۳ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
صد در صد موافق پاسخ ایشان هستم
بعصی مواقع مرزها برای امینت کشورت مجبوری از مرزهای کشورهای همسایه حمایت و پشتیبانی کنی
که ادم خورها که فقط قصد شون ایران زمین بود و بس
وارد نشوند و تجاور جنسی و فروش دخترها بعنوان برده و سر بریدن ها و صدها جنایت دیگر نشویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۷ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
بوجه نظامی ایران 1.8 دهم کل بوجه کشوره ایران کشور 93 ام جهان از نظر میزان بوجه نظامی هست..
با این هزینه کم سوریه و یمن و عراق و لبنان و یمن رو متحد و با کمکی که می کنیم کسی جرات دست درازی به خاک ایران رو نخواهد داشت ،
اگر مطلع نیستید لطفا تغییرات نقشه ایران و تجاوز های انجام شده رو تنها طی 2 قرن گذشته بررسی کنید

چرا راه دور بریم صدام رو انگلیس تجهیز و انداخت به جون ایران 8 سال جنگیدیم حتی خرمشهر رو هم گرفت از ایران اما سریع پسش گرفتیم اونم با دست خالی الان که تا پای داعش هم رفتیم دور تا دورمون هم پر شد از گروهک های تروریستی و پایگاه نظامی آمریکا و کل کشورهای همسایمون هدفمند نا امن شدند تا ایران رو مثل هلو تو دستشون بگیرن

این کشورهایی که می گی جزو حوزه تمدنی (امپراطوری) ایران بزرگ بودند و از ایران جدا شدند هممون از یک نسل هستیم و دی ان ای اریایی داریم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
زنده باد ایران
Germany
جمشید
۱۸:۰۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
سلام با تشکر از یاشگاه خبرنگاران اقعا دمتون گرم.
به امید روزهای خوب.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
چین به رابطه برد برد با ما اعتقادی نداره،اونا فقط مواد خام میخوان و فروش کالاهای مصرفی به ما که بیشترشو خودمون داریم!ما فقیر تر میشیم اونا ثروتمندتر!تا همین الانشم همینطوری بوده،فقط میخوان برای 25 سال آینده خیالشون راحت باشه!با نظر آمریکایی ها هم کاری نداریم،اگه معیارمون حرفای اونا باشه به اشتباه می افتیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
اینطور نیست مطمئنا به سال نکشیده تاثیرش در تورم ، اشتغال زایی ، فناوری و مستقیما زندگی مردم ایران زمین مشخص خواهد شد..
Iran (Islamic Republic of)
مهدی میرزایی
۱۷:۴۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
ایا به چین اجازه داده میشود در ایران پایگاه نظامی بنا کند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
حالا چه تاثیری بر زندگی مردم داره ایا قول صد درصد میدید گرانی ها کاهش پیدا کنه حقوقها زیاد بشه بیکاری از بین بره امکانات و تکنولوژی زیاد بشه . ماشینهای با کیفیت بالا و قیمت مناسب مردم کشورمون سوار بشند . منابع طبیعی از جمله جنگلها و دریاها و محیط زیست حفظ بشه یا فقط این تفاهم نامه جیب اقازادها و مدیران کشور را پر پول میکنه یا فقط میخواید همه منافع کشور را بفروش برسونید و بچهای مسولان در کشورهای امریکا و اروپا خوش بگذرونند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
امضا این سند در شرایط فعلی کشور کاملا درست و در جهت منافع ملی ماست و به هیچ وجه دادن خاک نیست ، ایران علاوه بر چین و روسیه ، باید با هند نیز قرارداد بلند مدت امضا کند هندی‌ها در چابهار و میدان های گازی تمایل به همکاری دارند باید پیام روشن به آنها داد که در صورتی این روابط امکان ادامه دارد که هند هم همانند چین با ایران قرارداد بلند مدت امضا کند و سرمایه هندی‌ها نیز به کشور بیایید در غیر این صورت چینی ها جایگزین خواهند شد ، اتحاد بلند مدت با اوراسیا و چین و هند می تواند قدرت تحریم ها را به شدت کند کند در مرحله بعد باید با ترکیه و پاکستان نیز این قراردادها بسته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
فقط به نفع چینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
خدا رو شکر من خیلی نگران بودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
چیه شماها هم نگران جیبتان هستین
United States of America
ناشناس
۲۰:۵۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
نگران نباش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
امیدوارم برد برد باشه
United States of America
ناشناس
۲۰:۵۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
مگر مسابقیه?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
ممنون بابت اطلاع رساتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
با تشکر از یاشگاه خبرنگاران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
یعنی اینجوری میشه تحریم ها رو دور زد؟
United States of America
ناشناس
۱۸:۰۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
نه
معامله جنس بده جنس بگیر هسته
پولی در کار نیسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
بایدن رئیس جمهور آمریکا گفته نگرانیم از بستن قرار داد بین ایران و چین تحلیلگرهاشون میگن آمریکا در اجرای تحریمها با چالش روبرو میشه اسرائیلیها دادشون در اومده سعودی نگرانه میشه فهمید ماجرا چیه
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
برد،برد
عالیه
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
بسیار هم عالی
غرب در تلاشه که در مورد ابن پیمان سیاه نمایی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
بله دقیقا همینطوره ‌. حالا دیگه اسرائیل و انگلیس و آمریکا نگران ایران شدن مبادا چین سرمونو کلاه بذاره !!
Germany
ا
۲۰:۴۱ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
غرب نگران این هست که چین با داشتن نفت مفت ایران قوی تر بشه وگرنه فروش نفت زیر قیمت جهانی به چین و گرفتن کالاهای آشغال چینی دردی از مردم ایران کم نمیکنه مدیران همون مدیران چهل سال پیشن اگه میخواستن از بیکاری و گرونی و ساخت خودرو بی کیفیت و رانت و پارتی کم کنند تا حالا کرده بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
این برد برد یعنی چی دقیقا
United States of America
ناشناس
۱۸:۰۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
یعنی پولی در کار نیسته
معامله جنس بده جنس بگیر هسته
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۶:۵۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
به امید روزهای خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
به نظرم این سند جامع همکاری با تمام کشورهای همسایه که قدرتی هم هستند باید امضا بشه
مثل روسیه
حتی ترکیه
Iran (Islamic Republic of)
ارتا
۲۰:۳۱ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
همین حالا هن ترکیه داره کلی از ایران و ایرانی پول به جیب میزنه
United States of America
ناشناس
۲۱:۱۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
اجناس چینی خوب که ما لازم داریم از روسیه و ترکیه بهترند.
بهترین اجناس در آمریکا و انگلیس چینی خوب هستند
۱۲
آخرین اخبار