افزایش ۴۳ درصدی جمعیت گوزن‌های زرد + فیلم

جمعیت گوزن زرد ایرانی ۴۳ درصد افزایش داشته است.

سید محمود هادیان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان میاندورود در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،  با بیان اینکه در حال حاضر ۵۱ راس گوزن زرد ایرانی در پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری نگهداری می‌شود، گفت: جمعیت این گوزن در سال‌های گذشته به طور متوسط تا ۳۰ راس بوده است.

او افزود: ۲۰ راس گوساله گوزن زرد ایرانی دو سال گذشته در این پناهگاه به دنیا آمدند و به جمعیت این گونه در خطر انقراض اضافه شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان میاندورود با بیان اینکه جمعیت گوزن زرد ایرانی اکنون جمعیت جوانی است، افزود: با توجه به زایمان این گوزن‌ها در نیمه دوم فروردین پیش بینی می‌شود ۱۰ تا ۱۵ راس گوزن دیگر به این مجموعه اضافه شود.

هادیان اولویت اصلی در پناهگاه دشت ناز ساری را حفاظت از این گونه اعلام کرد و ادامه داد: گروه‌های حفاظتی و گشت‌های شبانه روزی از دوسال گذشته در این پناهگاه ۵۵ هکتاری فعال شدند و با استفاده از دوربین‌های نظارتی تلاش شده است تا این گونه در خطر انقراض در بهترین شرایط نگهداری شوند.


بیشتر بخوانید 
دشت ناز ، موفق در پرورش گوزن های زرد ایرانی + فیلم


۲۰۰ راس گوزن ایرانی اکنون در پناهگاه‌های حیات وحش کشور زیست می‌کنند.

گوزن زرد ایرانی بزرگ‌تر از شوکا و کوچک‌تر از مرال است و خال‌های سفید روی پشت و پهلوهایش آن را کاملاً از این دو گونه گوزن متمایز می‌کند.

پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری با ۵۵ هکتار وسعت، مرکز اصلی تکثیر گوزن زرد ایرانی است که در آن علاوه بر حفاظت و نگهداری این گونه در خطر انقراض، تعلیف آن‌ها به صورت دستی انجام و هر ساله تعدادی از گوزن‌های آن به زیست‌گاه‌های دز، کارون، ارومیه و یزد منتقل می‌شود.


انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار