کنترل مصرف، تنها راه مراقبت از دشت‌های بی آب بوشهر است

معاون شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت:با توجه به بارندگی‌های نه چندان مطلوب، جبران برداشت از منابع آب زیرزمینی به کنترل مصارف وابسته است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، عبدالطیف عباسی نژاد معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف آب‌های سطحی و زیرزمینی، بیان کرد: برداشت‌ها از منابع آب زیرزمینی موجب کسری مخزن به میزان سالانه ۳۰ میلیون مترمکعب می‌شود و با توجه به بارندگی‌های نه چندان مطلوب، جبران آن به کنترل مصارف وابسته است.

او افزود: از سوی دیگر کنترل سطح زیر کشت، اصلاح الگوی کشت و استفاده از روش‌های نوین آبیاری می‌تواند قدری از سهم ۸۰ درصدی مصرف در بخش کشاورزی را کاسته و موجب حفظ منابع آب زیرزمینی شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر ادامه داد: استان بوشهر ۱۶ محدوده مطالعاتی آب دارد که از این تعداد، ۴ محدوده ممنوعه بحرانی، ۸ محدوده ممنوعه و ۴ محدوده دیگر نیز فاقد ظرفیت یا پتانسیل است.


بیشتر بخوانید


عباسی نژاد عنوان کرد: شرایط منابع آب زیرزمینی، اهمیت حفاظت از آن را دوچندان می‌کند و به همین منظور نظارت بر بهره برداری از چاه‌های مجاز، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز، پایش ورود آلایندگی به منابع آب زیرزمینی و نظارت بر لایروبی و کف شکنی‌های قانونی به صورت تمام وقت ادامه دارد.

او، یکی از مهم‌ترین وظایف شرکت آب منطقه‌ای را حفاظت از حریم و بستر رودخانه‌ها دانست و افزود: گروه‌های گشت و بازرسی در همه‌ شهرستان‌ها به صورت مستمر در حال پایش و جلوگیری از دخل تصرف در مسیر رودخانه‌ها و آبراه‌ها هستند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر بیان کرد: در تعطیلات نوروز امسال تخلفاتی از جمله کف شکنی غیرمجاز، برداشت مصالح رودخانه‌ای، انتقال غیرمجاز آب و تصرف حریم و بستر رودخانه در شهرستان‌های دشتی، گناوه و جم شناسایی و برطرف شد.

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.