رئیس سازمان فضایی ایران مطرح کرد؛

از اقلیم تا اهداف هوا فضا در مدار زمین

براری گفت: حوزه فضا دارای اقلیم‌های جدا و اهدافی قابل توسعه است.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز پنجشنبه ۱۹ فروردین وبیناری در خصوص راه فضایی، ایران و حوزه‌های روز صنعت فضایی با حضور مرتضی برابری رئیس سازمان فضایی ایران  برگزار شد.

براری گفت: حوزه فضا دارای اقلیم‌های جدایی همچون اقلیم زمین، اقلیم هوا و اقلیم فضاست. بر مرز هوا و فضا سه مرز ۲۵، ۸۲ و ۹۹ کیلومتر وجود دارد که در آینده نزدیک این مرز‌ها شفاف خواهند شد.

او با اشاره به ویژگی‌های فضا گفت: فضا ویژگی‌های خاصی دارد مانند خلا و انواع تشعشعات الکترومغناطیسی که با تشعشعات درجه حرارت مواجه هستیم و در ۵ دهه گذشته عرصه فضا، عرصه اقتداری بوده، اما امروزه تبدیل به یک زیر ساخت استراتژیک شده است.

رئیس سازمان فضایی بیان کرد: ۱۲۰۰ سال قبل در عرصه خوارزمی دانش جو را پایه گذاری شده و دقیق‌ترین نقشه جهان را در زمان خود تولید کرده و  ۱۰۰۰سال قبل ابوریحان بیرونی هم قطر کره زمین و هم طول و عرض جغرافیایی را از طریق ستارگان محاسبه کرده است.

او ادامه داد: خیام در۹۰۰ سال پیش هم تقویم شمسی را احیا کرده و هم زمان دقیق نوروز را محاسبه کرده، خواجه نصیر در ۸۰۰ سال پیش رصد خانه مراغه را تاسیس کرده که بیش از ۳۰۰ سال بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات نجوم دنیا بوده است و قدمت ایران در حوزه نجوم به ۳ هزار سال می‌رسد.

براری با اشاره به حوزه فناوری فصایی گفت: در حوزه فناوری فضایی دانشگاه‌های ما از دهه ۶۰ به این عرصه ورود کرده اند که در سال۱۳۶۶ اولین دانشکده هوافضا در دانشگاه صنعتی امیر کبیر شکل گرفته و بعد‌ها دانشگاه‌های خواجه نصیر و شریف به این حوزه ورود کرده اند.

او افزود: اواخر دهه ۶۰ و دهه ۷۰ دانشگاه‌ها در حوزه تحقیقات و فناوری فضایی ورود پیدا کرده اند. ایران در حوزه فضایی با استفاده از توان دانشجویان و متخصصین فضایی پیشرفت پیدا کرده و در این دو دهه هیچ کشوری در دنیا به ما کمک نکرده است.

رئیس سازمان فضایی با اشاره به ۷ برنامه کلان گفت: برنامه اول شناخت عظمت و نظم حاکم بر جهان و آسمان‌ها و همچنین پی بردن به حکمت و قدرت خالق جهانیان از طریق پیشرفت علم و فناوری فضا و اکتشافات فضایی بوده است. برنامه دوم دستیابی به جایگاه اول منطقه در تسخیر فضا و تسلط بر آن بوده و برنامه سوم انجام ماموریت‌های فضایی سرنشین دار و قرار دادن انسان در مدار بوده است.

او ادامه داد: برنامه چهارم طراحی متناسب با ساخت، پرتاب و بهره برداری از ماهواره‌های هم زمین آهنگ و هم ماهواره‌هایی که در مدار‌های غیر زمین آهنگ بوده و برنامه پنجم دستیابی به خدمات و زیر ساخت‌های ارتباط‌ فضاپایه بوده و برنامه ششم دستیابی به خدمات زیر ۱۰ متر و ماهواره‌های سنجش از راه دور بوده و هفتمین برنامه همکاری در حوزه موقعیت یابی و ناوبری بوده است.

براری گفت: در برنامه ده سال اول که از سال ۸۵ تا ۹۴ بوده تقریبا در عرصه علم و فناوری جایگاه اول را در آن منطقه کسب کرده ایم و در دنیا بین رتبه‌های ۱۱ تا ۱۳ در نوسان بوده ایم. در این برنامه همزمان با قرار گیری ماهواره امید سال ۸۷ در مدار ۲۵۰ کیلوگرم ایران جزو کشور‌هایی که صاحب چرخه کامل فناوری فضایی دنیا هستند بوده ایم و در حال حاضر ۱۲ کشور دنیا صاحب چرخه کامل فناوری فضایی هستند و می‌توانند ماهواره را در مدار قرار دهند.

او با اشاره به ۴ گام دستیابی به فضا اظهار کرد: در سند توسعه هوا فضا چهار گام برای دستیابی به مدار دیده شده است که دارای مدار۲۵۰، ۵۰۰، ۱۰۰۰، و ۳۶۰۰۰ کیلومتر است که باید ایران به این چهار گام برسد تا به مدار و فضا دستیابی داشته باشد. در گام اول که دستیابی به مدار ۲۵۰ کیلومتر بوده چهار ماهواره امید، نوید، فجر و رصد را توانسته ایم در این مدار قرار دهیم که عملا گام اول طی شده است. در گام دوم هدف ما این است که بتوانیم ماهواره‌هایی را در مدار ۵۰۰ کیلومتر قرار دهیم که ما این فعالیت را از سال ۹۷ با ماهواره‌های ظفرو پیام آغاز کرده ایم.

رئیس سازمان فضایی افزود: ایران جزو ۱۰ کشور اولی است که توانسته پایگاه پرتاب را با طراحی و تولید داخلی بسازد، این توانایی وجود خواهد داشت که سامانه‌هایی را به وزن ۷۰۰ کیلوگرم در مدار ۷۰۰ کیلومتر و سامانه‌ای ۱۰۰۰ کیلوگرم را در مدار ۱۰۰۰ کیلومتر قرار دهیم. در گام چهارم که گام نهایی است ۳۶۰۰۰ کیلومتر است که می تواند ماهواره‌های مخابراتی را در مدار ۳۶۰۰۰ کیلومتر قرار دهیم.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
خوب که چه
آخرین اخبار