یک اپیدمیولوژیست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مراجعه زودهنگام به پزشک، مانع بدحال شدن بیمار کرونایی می‌شود

مهری گفت: بر اساس شواهد علمی معتبر، اگر موارد مشکوک به کرونا زود به پزشک مراجعه کنند، از حرکت بیماری به سمت بدحالی پیشگیری می‌شود.

احمد مهری کارشناس بهداشت عمومی و اپیدمیولوژیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در حال حاضر ما در مقدمه پیک چهارم اپیدمی کرونا قرار گرفته‌ایم و شاهد رشد فزآینده آمار بستری‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور هستیم معلوم نیست دو هفته دیگر چه وضعیتی در آمار فوتی‌ها داشته باشیم. ویروس کرونا جهش یافته انگلیسی در سراسر کشور چرخیده است و تمام استان‌های کشور درگیر با این بیماری شده‌اند.

او ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار مورد مثبت جدید در کشور شناسایی شده و هر فرد بیمار بین چهار تا هفت نفر دیگر را با بیماری کرونا درگیر کرده است. متاسفانه سرعت واکسیناسیون بسیار پایین است، ولی با انجام واکسیناسیون گسترده تا چند ماه آینده احتمالاً اپیدمی کنترل می‌شود، اما تا آن زمان باید افرادی که در ایام نوروز مسافرت رفته‌اند خود را تا ۱۴ روز در خانه قرنطینه کنند و در محل کار نیز حتماً از ماسک استفاده و پنجره‌ها را باز کنند و تهویه برقرار باشد.

با مشاهده علائم ساده سرماخوردگی به پزشک مراجعه شود

او تاکید کرد: ویروس جهش یافته انگلیسی خیلی سریع خودش را نشان می‌دهد و افرادی که علائم ساده سرماخوردگی دارند خودشان را گول نزنند و به پزشک مراجعه کنند تا در صورت درگیری با بیماری کرونا، با مراقبت‌های ساده و انجام اقدامات پزشکی درمان شوند.

او افزود: حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد بیماران در صورت مراجعه زودهنگام بدون لزوم بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌توانند در سطح اول درمان شوند. مردم از انجام تست ترسی نداشته باشند و با حضور در مراکز ۱۶ ساعته با پزشک و مراقب سلامت موضوع را در میان بگذارند.

او گفت: باید از روند تولید بیمار بیش از پیش جلوگیری شود چراکه اگر ویروس بیشتر بچرخد چند برابر تخت‌های بیمارستانی فعلی جوابگوی تعداد موارد بستری نیست.

مهری افزود: شواهد علمی معتبر داریم که اگر موارد مشکوک زود به پزشک مراجعه کنند، از حرکت بیماری به سمت بدحالی پیشگیری می‌شود.


بیشتربخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار