عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب:

هلال ماه مبارک رمضان سه شنبه رویت می شود

حجت الاسلام والمسلمین موحدنژاد گفت: هلال ماه رمضان غروب سه شنبه ۲۴ فروردین رؤیت می‌شود و اختلافی نخواهد بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، نشست علمی "رؤیت پذیری هلال ماه‌های رمضان و شوال سال ۱۴۴۲ هجری قمری"  با حضور جمعی از علما و روحانیون، کارشناسان و صاحبنظران و اعضای دفاتر مراجع عظام تقلید با رعایت شیوه نامه ‌های بهداشتی در مرکز انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در این نشست علمی گفت: هلال ماه رمضان در غروب روز سه شنبه ۲۴ فروردین رؤیت می‌شود و اختلافی نخواهد بود، اما هلال ماه شوال در غروب روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه احتمالا امکان رؤیت با چشم مسلح دارد.

او افزود: هلال ماه مبارک رمضان در شامگاه دوشنبه ۲۳ فروردین به هیچ عنوان قابل رؤیت نیست، اما در شامگاه سه شنبه به راحتی قابل رؤیت بوده و روز چهارشنبه ۲۵ فروردین ماه نخستین روز ماه رمضان است.

موحدنژاد در ادامه افزود: در پایان ماه مبارک رمضان و در غروب روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه بر اساس نقشه‌های نجومی احتمالا هلال ماه شوال فقط با چشم مسلح قابل مشاهده باشد، اما باز هم همه چیز در عمل مشخص خواهد شد و باید گزارش گروه‌های استهلال مورد بررسی قرار بگیرد.

عضو شورای تقویم دانشگاه تهران با اشاره به اختلاف نظر فقهی مراجع عظام تقلید در مسئله رؤیت هلال ماه عنوان کرد: بدون تردید ستاد استهلال، هیچ موضوعی را کتمان نخواهد کرد و تمامی گزارش‌ها با استفاده از راهکار‌ها و نقشه‌های متعدد نجومی، با جزئیات ثبت و ضبط می‌شود.

او  با اشاره به کار علمی ـ تجربی شورای تقویم برای تهیه تقویم همه ساله، پیش بینی نسبتا دقیق این شورا برای ماه‌های قمری را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به اختلاف نظر فقهی مراجع عظام تقلید در مسئله رؤیت هلال، قرار بر این شده است که نظر ولی فقیه مبنای کار قرار بگیرد.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان این که گروه‌های ستاد استهلال کاملا آموزش دیده بوده و وظایف خود را با دقت بسیار زیادی انجام می‌دهند، تصریح کرد: اختلاف نظر‌ها میان علما و مراجع عظام، متخصصان و کارشناسان نجومی امری طبیعی است و امیدواریم در پایان ماه مبارک رمضان نیز رؤیت هلال ماه شوال به خوبی انجام شود.

او اظهار کرد: ما گزارش‌ها را به دقت بررسی و تجمیع می‌کنیم و به استحضار رهبر معظم انقلاب می‌رسانیم و ایشان پس از بررسی دقیق نظر خود را اعلام می کنند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار