رهسپار مطرح کرد؛

سندرومی عجیب که راه هوایی نوزاد را می‌بندد

رئیس انجمن جراحان دهان، فک و صورت توضیحاتی درباره دلایل ابتلای نوزادان به سندروم پیررابین و راهکار درمانی آن ارائه داد.

به گزارش حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بهزاد رهسپار، رئیس انجمن جراحان دهان، فک و صورت در ارتباط با سندروم پیررابین اظهار داشت: از هر ۱۰ هزار تولد تقریباً یک نوزاد مبتلا به سندروم پیررابین می‌شودو شیوع این بیماری تقریباً میان نوزادان دختر و پسر یکسان بوده و تفاوت چندانی ندارد.

وی افزود: سندروم پیررابین به صورتی است که فک پایین نوزاد رشد نکرده و زبان راه هوایی را می‌بندد و می‌تواند با مشکل شکاف کام نرم و سخت نیز همراه باشد بنابراین نوزاد در بدو تولد نمی‌تواند تنفس داشته باشد و حتماً باید اقدامات لازم برای نجات جان آن انجام گیرد.

رئیس انجمن جراحان دهان، فک و صورت ادامه داد: نوزادانی که با این شرایط متولد می‌شوند بلافاصله باید توسط فوق تخصص بیهوشی نوزادان یا متخصص بیهوشی مورد بیهوشی قرار گیرند و جراح دهان فک و صورت با قرار گذاشتن دستگاه ای تحت عنوان دیستراکتور بر روی استخوان فک پایین اقدامات لازم را انجام تا به مرور فک پایین جلو آمده و بزرگ شود.

وی اظهار کرد: در روش‌های قدیمی زبان را به چانه بخیه می کردند ولی این مسئله قدرت بلع نوزاد را دچار مشکل می کرد و آب دهان وارد ریه می‌شد و مشکلات تنفسی نوزادان را تهدید می کرد که با روش‌های نوین می‌توان کمک موثری به این بیماران انجام داد.

رهسپار تأکید کرد: نباید این نوزادان به هیچ عنوان تحت عمل جراحی باز کردن نای (تراکستومی) قرار گیرند چراکه برای آنها عوارض شدیدی به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه آمار دقیق مبتلایان به این بیماری در کشور وجود ندارد، گفت: نقص کروموزومی، کمبود برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین‌های گروه B، ویتامین E و D می‌تواند از دلایل بروز این مشکل باشد البته در برخی از موارد نیز هیچ علت مشخصی برای بروز این بیماری نبوده است.

رهسپار در پایان یادآور شد: انتظار داریم وزارت بهداشت به ما برای درمان این نوزادان کمک کند در حال حاضر بنده و دکتر نجمی، دکتر حمید فروتن، دکتر تدین و دکتر الناز قنبری درمان این کودکان را به صورت تیمی انجام و خیرین اقدامات حمایتی جهت تامین وسایل و تجهیزات مورد نیاز را انجام می‌دهند و اکنون جراحی مورد نظر فقط در بیمارستان نمازی شیراز صورت می‌گیرد. برش استخوان برای درمان این بیماری بسیار ظریف است و دستگاه مد نظر بسیار گران، بنابراین نیاز به پشتیبانی و کمک وزارت بهداشت داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار