تاکید دبیرکل اتحادیه عرب بر اهمیت امنیت و ثبات در عراق

احمد ابوالغیط در دیدار با مقامات عراقی تاکید کرد که امنیت و ثبات بغداد جزئی از امنیت کل منطقه و جهان عرب است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری المعلومه، «احمد ابوالغیط»، دبیرکل اتحادیه عرب در نخستین روز از سفر رسمی دو روزه خود (۱۰ و ۱۱ آوریل) به عراق با «برهم صالح» رئیس جمهور، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان، «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان و «فواد حسین»، وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد.

برهم صالح در دیدار با دبیرکل اتحادیه عرب گفت: ثبات و حاکمیت عراق عنصری ضروری برای امنیت کل منطقه و منافع مردم آن است و تلاش‌های عراق بر حمایت از گفتگو برای حل مشکلات و کاهش شدت آنها تمرکز دارد.

او افزود: همکاری مشترک کشور‌های عربی برای ایجاد امنیت و صلح در منطقه، به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از امنیت و ثبات عراق ضروری است.

وزیر امور خارجه عراق نیز در کنفرانس مطبوعاتی با ابوالغیط اعلام کرد: در طول جلسه درباره روابط کشور‌های عربی به طور کلی و ارتباط با ترکیه و ایران به طور خاص گفتگو کردیم. همچنین درباره برخی از موضوعات مربوط به کار اتحادیه عرب، مسائل منطقه و فعالیت‌های اتحادیه عرب، سیاست خارجی عراق در حال حاضر و نتایج سفر هیئت‌های عراقی به کشور‌های همسایه به ویژه سفر نخست وزیر به عربستان و امارات بحث و تبادل نظر کردیم.

فواد حسین افزود: بخشی از گفتگو با دبیرکل اتحادیه عرب مربوط به اوضاع سوریه بود و بیان کردیم که اوضاع ناپایدار سوریه بر اوضاع عراق تأثیر می‌گذارد و لازم است که تلاش شود تا راه‌های گفتگو با کشور‌های مختلفی که بر وضع سوریه تأثیر دارند، ایجاد شود.

رئیس پارلمان عراق نیز ضمن گفتگو درباره اوضاع جاری جهان عرب و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی، بر تمایل بغداد بر تقویت روابط اقتصادی، امنیتی و سیاسی خود با کشور‌های عربی تاکید و اعلام کرد که عراق از تلاش‌های اتحادیه عرب برای ایجاد آرامش، گفتگو و تحقق همگرایی میان کشور‌ها برای عبور از چالش‌های کنونی حمایت می‌کند.

نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق که به بغداد سفر کرده بود، ضمن دیدار با مقامات عراقی با دبیرکل اتحادیه عرب نیز دیداری مجزا داشت که در آن از روابط موجود میان عراق و اتحادیه، به ویژه میان اقلیم کردستان و اتحادیه تقدیر کرد و بر اهمیت توسعه و بهبود این روابط تاکید کرد.

دبیر کل اتحادیه عرب در دیدار‌های خود با مقامات عراقی از تلاش این کشور برای ایجاد ثبات و امنیت در سراسر عراق تقدیر و تشکر کرد و امنیت عراق را جزء جدانشدنی از امنیت کل منطقه و بغداد را یکی از ارکان و ستون‌های جهان عرب عنوان کرد.

او گفت: از دیدگاه عراق در زمینه کاهش تنش‌های منطقه‌ای و دور نگه داشتن عراق از تنش‌های مداوم، به منظور حفظ استقلال و ثبات خود و فراهم آوردن فرصت‌هایی برای رشد اقتصادی خود که برای تأمین خواسته‌های مردم آن ضروری است، خشنود هستم و از تصویب بودجه ۲۰۲۱ که در عبور از مشکلات میان دولت فدرال و اقلیم کردستان سهیم است و بخش مثبت این روابط را نشان می‌دهد، استقبال می‌کنم.

ابوالغیط ضمن بازنگری و گفتگو درباره برخی بحران‌ها و چالش‌های کشور‌های عربی در منطقه، بر اهمیت نقش عراق در توازن منطقه‌ای تاکید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار