در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

مصالح ساختمانی هم بورسی می شوند

کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس کالا زیر ساخت هایش برای عرضه مصالح ساختمانی فراهم است، البته سیمان، میلگرد و شمش در بورس کالا عرضه می‌شد.

خشایار دادمنش کارشناس بورس کالا در گفت و گو با  خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با صحبت قالیباف رئیس مجلس در مورد ورود مصالح ساختمانی به بورس کالا، اظهار کرد: در بحث ورود مصالح ساختمانی به بورس کالا اولین صنعتی که مد نظر واقع می شود  سیمان است که از قبل هم در بورس کالا کم و بیش عرضه  می شد نکته حائر اهمیت آن است که این کالا در بیشتر مواقع نیز با مشکل تقاضا مواجه است.

او افزود: یکی از موارد دیگری که جزء مصالح ساختمانی به حساب می‌آید میلگرد است، طی یکسال اخیر تمام شرکت‌ها ملزم شدند که میلگرد هایشان را در بورس کالا عرضه کنند که همین امر سبب شده تا قیمت این کالا تا حدودی در بازار نیز ثابت بماند اما  یکی از مسائلی که در بورس کالا در رابطه با این کالا وجود دارد، کمبود تقاضا است که عامل آن را می‌توان در اصل کاهش پیدا کردن پروژه‌های ساختمانی به دلیل شرایط فعلی دانست.

این کارشناس بورس کالا گفت: مصوبه‌ای که برای صنعت سیمان مبنی بر، قیمت سیمان براساس قیمت سبد میلگرد در بورس کالا به تصویب رسید می‌تواند اثرات مثبتی بر قیمت این کالا داشته باشد، بیشتر شرکت‌های سیمانی به صورت تهاتر کار می‌کنند یعنی ممکن است یک شرکت سیمان به اداره برق منطقه خود بدهی داشته باشد، اما به جای پرداخت بدهی سیمان بدهد به همین خاطر است که در صنعت سیمان چندان با تقاضا مواجه نیست.


بیشتر بخوانید 


دادمنش در پاسخ به این سوال که اگر مصالح ساختمانی در بورس کالا عرضه شود به نفع طرف سازنده خواهد بود یا خیر؟ تصریح کرد: واقعیت این مسئله این است که باید ببینیم که روند معاملات این مصالح چگونه خواهد بود، به طور مثال اگر سازنده را یک شرکت حقوقی در نظر بگیریم که به صورت عمده خرید می‌کند می‌تواند به نفعش تمام شود به سبب آنکه قرارداد‌هایی در بورس کالا وجود دارد که شرکت می‌تواند برای کالای خود سلف اعتباری در نظر بگیرد  که خریدار پس از سه ماه مبلغ را پرداخت کند.

او گفت: بورس کالا زیر ساخت هایش برای عرضه مصالح ساختمانی فراهم است به سبب آنکه تا قبل از مطرح شدن این طرح سیمان، میلگرد و شمش در بورس کالا عرضه می‌شد، پس اگر این مسئله اتفاق بیافتد از جانب بورس کالا نگرانی وجود نخواهد داشت فقط امید واریم مصوبه‌ای که تائید می‌شود منفعت عرضه کننده و تقاضا کننده را در کنار هم در نظر بگیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار