روسیه خواستار گفتگوی جهانی برای ممانعت از مسلح‌سازی فضا شد

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو خواستار مذاکرات بین‌المللی برای جلوگیری از استقرار سلاح در فضا است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو از آغاز مذاکرات بین‌المللی در خصوص تهیه پیش‌نویس یک سند قانونی الزام آور برای جلوگیری از استقرار سلاح در فضای خارجی حمایت می‌کند و خواستار مذاکرات بین‌المللی برای جلوگیری از استقرار سلاح در فضا است.

او در پیامی ویدئویی که به مناسبت شصتمین سالگرد نخستین پرواز فضایی در تاریخ که به وسیله «یوری گاگارین» به فضا انجام شد، گفت: ما همیشه از این فرضیه پیروی می‌کنیم که ممانعت از مسابقه تسلیحاتی در فضا، به تنهایی می‌تواند استفاده از این فضا برای اهداف سازنده به نفع تمام بشریت را حمایت کند.

لاوروف افزود: مسکو از آغاز مذاکرات بین‌المللی در زمینه تهیه پیش‌نویس سند قانونی الزام آور برای جلوگیری از استقرار هر نوع سلاح در فضای خارج از کشور و همچنین منع استفاده از زور یا تهدید به استفاده از زور حمایت می‌کند.

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو به کارگیری پیش‌نویس پیمان بین‌المللی در این زمینه که از سوی فدراسیون روسیه و چین وضع شده است را به عنوان پایه‌ای اساسی پیشنهاد می‌کند.

شصت سال پیش در ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ «گاگارین» نخستین پرواز فضایی تاریخ را با کشتی فضاپیمای «وستوک» انجام داد که ۱۰۶ دقیقه به طول انجامید.

روسیه و آمریکا توافقنامه همکاری خود را در زمینه اکتشافات و استفاده از فضا با اهداف صلح‌آمیز تا ۳۱ دسامبر ۲۰۳۰ تمدید کردند و این توافقنامه یکی از اصلی‌ترین ابزار‌های قانونی است که شرایط را برای همکاری ناسا و سازمان فضایی فدرال روسیه در اکتشافات فضایی ایجاد می‌کند.

با این وجود آمریکا به دنبال ایجاد نیروی فضایی است و برنامه‌های فضایی خطرناکی در دستور دارد که می‌خواهد با متهم کردن روسیه به داشتن امکانات فضایی و ماهواره‌های پیشرفته، آن‌ها را اجرایی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار