آمار‌های عجیب از انتخابات شورا‌ها

نام نویسی داوطلبان شورا‌های روستا‌ها در حالی پایان یافت که برخی آمار‌ها عجیب است در ۵۲ روستا هیچ فردی داوطلب نشد و نیمی از داوطلبان هم زیر دیپلم هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،ستاد انتخابات مازندران از نام نویسی ۱۴ هزار و ۶۶۰ نفر به عنوان داوطلب نامزدی شورای اسلامی روستا‌های استان خبر داد و اعلام کرد در ۵۲ روستای مازندران هیچ فردی داوطلب نامزدی شورا نشده و در ۲۲۹ روستا هم تعداد ثبت نامی‌ها کمتر از اعضای اصلی و علی البدل است.

بر اساس قانون انتخابات در روستا‌هایی که هیچ فردی داوطلب نشده یا تعداد داوطلبان به حد نصاب نرسیده است برگزار نمی‌شود و وظایف شورای روستا را شورای بخش بر عهده خواهد داشت و بر این اساس اگرچه ۲ هزار و ۴۹۶ روستای مازندران واجد شرایط برگزاری انتخابات هستند، اما با توجه به اتفاق عجیبی که افتاده است انتخابات ششمین دوره شورا‌های روستایی استان در ۲ هزار و ۲۱۵ روستا برگزار می‌شود.

تعداد اعضای شورا در روستا‌های تا یک هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت سه عضو اصلی و ۲ عضو علی البدل و در روستا‌های با بیش از یکهزار و ۵۰۰ نفر جمعیت هم پنج عضو اصلی و سه عضو علی البدل است.

کاهش ۸.۸ درصدی داوطلبان

بر اساس آمار کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات مازندران تعداد داوطلبان ششمین دوره شورا‌های اسلامی روستایی در مازندران ۸.۸ درصد نسبت به دوره پنجم که ۱۶ هزار و ۷۱ نفر داوطلب شده بودند کاهش را نشان می‌دهد.

از سویی دیگر افرادی که سابقه فعالیت در شورا‌های اسلامی را داشتند در این دوره کاهش یافت به گونه‌ای که فقط چهار هزار و ۲۷ داوطلبی که در ششمین دوره شورا‌ها نام نویسی کردند معادل ۲۷.۴ سابقه فعالیت قبلی در شورا را دارند و ۷۳/۶ درصد افراد هیچگونه سابقه فعالیتی در این نهاد را نداشتند این میزان در مقایسه با شورای پنجم که ۴۰ درصد داوطلبان سابقه فعالیت در شورا را داشتند نیز کاهش ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش دو و نیم برابری دارندگان مدارک زیر دیپلم

گزارش ستاد انتخابات مازندران نشان می‌دهد از نظر مدرک تحصیلی بیشترین آمار مربوط به دارندگان مدرک زیر دیپلم با هفت هزار و ۲۶۲ نفر معادل ۴۹.۵ درصد است که در مقایسه با داوطلبان زیردیپلم دوره پنجم افزایش ۲.۵ برابری دارد در آن دوره ۲ هزار و ۱۱۹ نفر با مدرک زیر دیپلم ثبت نام کرده بودند.

اقبال دارندگان مدرک دکتر نیز در این دوره بیشتر شده است اگرچه کمترین آمار ثبت نامی بر اساس مدرک تحصیلی مربوط به دارندگان مدرک دکترا با ۲۲ نفر است، اما این آمار در مقایسه با دوره قبل ۴۶.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد در دوره پنجم ۱۵ داوطلب دارای مدرک دکترا بودند.

اتفاق عجیب دیگری که در میان ثبت نامی‌های دوره ششم افتاد خداحافظی گسترده دارندگان مدرک حوزوی برای رقابت در انتخابات شورا‌های روستایی مازندران است در حالی که در دوره پنجم ۶ هزار و ۴۱۸ نفر با مدرک حوزوی داوطلب نامزدی شورا شده بودند، در این دوره تنها ۸۷ نفر نام نویسی کردند که به معنای کاهش ۹۸.۶ درصدی است.

البته آمار ثبت نام دارندگان مدرک فوق لیسانس نسبت به دوره قبل ۵۵ درصد و لیسانسیه‌ها ۱۰.۴ درصد نسبت به دوره پنجم افزایش دارد در حالی که اقبال فوق دیپلم‌ها با کاهش ۳۰ درصدی و دیپلمه‌ها هم با کاهش ۱۷.۵ درصدی مواجه شده است.

۹۰۲ زن نیز برای ششمین دوره شورا‌های اسلامی روستا‌ها داوطلب شدند که ۱۳.۷ درصد بیشتر از دوره پنجم است.

شورا‌ها در قرق آزادکار‌ها

بر اساس گزارش ستاد انتخابات مازندران، از لحاظ شغلی بیشترین تعداد داوطلبان ثبت نام شده با هشت هزار و ۳۶۷ نفر معادل ۵۷ درصد شغلشان را «آزاد» اعلام کرده اند و کمترین آمار شغلی داوطلبان هم مربوط به پزشکان با ۱۲ نفر است.

نکته جالب این که با وجود هویت کشاورزی روستا‌های مازندران، تنها یکهزار و ۴۷۶ نفر از داوطلبان ثبت نام شده معادل تنها ۱۰ درصد شغلشان را خود را کشاورز معرفی کرده اند. تعداد کشاورزان داوطلب حتی از آمار کارمندان هم کمتر است. یکهزار و ۵۶۳ نفر از داوطلبان شورای روستایی مازندران شغل خود را کارمند ذکر کرده اند.

البته در میان ثبت نام شدگان ۲۸۷ نفر هم خود را بیکار معرفی کرده اند، ۸۱۷ نفر از عنوان «سایر» برای شغلشان استفاده کردند. ۳۷ قاضی، ۴۲ روحانی، ۳۷ استاد دانشگاه، ۷۶ نظامی و یکهزار و ۵۶۴ بازنشسته هم برای در اختیار گرفتن کرسی شورای روستایی مازندران نام نویسی کردند.

افزایش اقبال گروه سنی ۶۰ سال به بالا

کمتیه اطلاع رسانی ستاد انتخابات مازندران ترکیب سنی داوطلبان نامزدی شورا‌های روستایی استان را هم منتشر کرده است که نشان می‌دهد در این دوره اقبال گروه سنی ۶۰ سال به بالا در این دوره افزایش داشته است. در مجموع یکهزار و ۶۳۰ نفر از داوطلبان بالای ۶۰ سال سن دارند که ۱۷ درصد بیشتر از دوره پنجم است.

غیر از گروه سنی بالای ۶۰ سال، آمار داوطلبان سایر گروه‌های سنی در این دوره با کاهش همراه بوده است.

بیشترین آمار ثبت نامی هم مربوط گروه سنی ۴۱ تا ۴۵ سال با ۲ هزار و ۴۹۳ نفر است. کمترین آمار هم به گروه سنی زیر ۳۰ سال با ۶۳۵ نفر تعلق دارد.

ثبت‌نام داوطلبان نامزدی ششمین دوره شورای اسلامی روستا‌ها از صبح دوشنبه ۱۶ فروردین ماه آغاز شد و قرار بود تا ساعت ۱۸ دیروز یکشنبه ادامه داشته باشد که وزارت کشور برای چند ساعت هم آن را تمدید کرد.

ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر، روستا و تیره‌های عشایری روز ۲۸ خرداد همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار می‌شود.

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار