حاجی بیگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کمبود خون در مناطق شمالی و جنوبی کشور بیشتر احساس می‌شود

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور گفت: در حال حاضر کمبود خون در مناطق شمالی و جنوبی کشور بیشتر احساس می‌شود.

بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون کشور  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کاهش میزان اهدای خون در ماه رمضان به دلیل گرفتن روزه توسط افراد اظهار کرد: به طور کلی در ماه رمضان به دلیل روزه دار بودن افراد میزان مراجعه به مراکز انتقال خون کاهش پیدا می‌کند و سازمان در نظر دارد ساعات کاری مراکز را به شیفت‌های بعد از افطار و شب تغییر دهد. یکی از مشکلات سازمان انتقال خون منع تردد شبانه به دلیل شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور جهت مراجعه به مراکز انتقال خون در ماه مبارک رمضان است.

او با اشاره به اینکه به دلیل منع تردد شبانه ما با کاهش جدی اهدای خون مواجه خواهیم بود، ادامه داد: سازمان انتقال خون کشور وظیفه خون رسانی و تامین فرآورده‌های خونی نظیر پلاکت و گلبول قرمز فشرده شده نزدیک به ۹۰۰بیمارستان و مرکز درمانی در سراسر کشور را دارد و امیدواریم مسئولان ذی ربط در زمینه حضور افراد اهدا کننده خون به مراکز انتقال خون تدابیر لازم را بیندیشند. مکاتبات لازم در خصوص حضور افراد در مراکز انتقال جهت اهدای خون با ستاد ملی کرونا انجام گرفته شده است.

حاجی بیگی بیان کرد: در مراکز انتقال خون تمام مسائل بهداشتی رعایت می‌شود و تمامی تجهیزات استریل شده و یک بار مصرف است. اهداکنندگان خون افراد سالمی بوده که اصول خود مراقبتی را به طور دقیق رعایت می‌کنند.

او افزود: نیاز به خون و فرآورده‌های خون دائمی و همیشگی است و ۲۰ درصد خون‌های اهدایی به مصرف بیماران خاص مانند تالاسمی و هموفیلی خواهد رسید.

او بیان کرد: در حال حاضر کمبود خون و فرآورده‌های خونی نظیر پلاسما، پلاکت و گلبول قرمز فشرده شده در استان‌های شمالی مانند خراسان رضوی، گیلان و مازندران و در استان‌های جنوبی مانند سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، هرمزگان و خوزستان بیشتر احساس می‌شود.

او ادامه داد: در خصوص محدودیت‌های تردد شبانه ویژه افراد اهدا کننده در ساعات پس از افطار باید تمهیدات لازم جهت حضور ابن افراد در مراکز انتقال خون انجام شود در غیر اینصورت ما شاهد کاهش میزان اهدای خون در کشور خواهیم بود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار