داغ‌ترین اخبار سلامت در اردیبهشت ۹۹؛

از صادرات کیت های تشخیص کرونا تا کاهش ۴۰ درصدی آمار ازدواج در ایران

دومین ماه ۹۹ برای حوزه سلامت با صادرات کیت های کرونا، اعلام تعرفه های پزشکی و کاهش ۴۰ درصدی آمار ازدواج در ایران رو به رو بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اردیبهشت ماه سومین ماه شیوع کرونا در ایران بود و کرونا همچنان در صدر اخبار داغ رسانه ها در دومین ماه سال محسوب می شد، تعیین تعرفه‌های پزشکی سال ۹۹، صادرات کیت های کرونا به دو کشور، رشد منفی جمعیت کشور برای اولین بار در تاریخ وآغاز توزیع ماسک در داروخانه ها بعد از سه ماه از آغاز پاندمی کرونا در ایران از جمله اخبار داغ حوزه سلامت در ماه نخست سال بود.

تعرفه‌های پزشکی سال ۹۹ اعلام شد

هیئت وزیران در جلسه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور و تأیید شورای عالی بیمه سلامت کشور و به استناد قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور، تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی سال ۱۳۹۹ را تصویب کرد.

تحویل پنجمین محموله کمک‌های یونیسف برای مقابله با کرونا به ایران

محسن اسدی لاری مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت، گفت: پنجمین محموله کمک‌های سازمان کودکان ملل متحد (یونیسف) با حمایت مالی کشور ژاپن جهت مقابله با بیماری کرونا به وزارت بهداشت ایران تحویل داده شد.

مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت بیان کرد: این کمک‌ها به وزن ۳۶ تن شامل اقلام حفاظت شخصی است.

خرید ۲۰۰ هزار کیت کرونای ایرانی با نصف قیمت مشابه خارجی

مهدی یوسفی رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی درباره خرید کیت‌های کرونا از تولید کنندگان داخلی  از خرید ۲۰۰ هزار کیت کرونا از تولید کنندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و گفت: هیات امنای صرفه جویی ارزی در جهت حمایت هرچه بیشتر از تولید کنندگان داخلی کشورمان اقدام به خرید ۱۰۰ هزار عدد کیت تشخیص کرونا کرده است.

او با بیان اینکه ۱۰۰ هزار کیت استخراج DNA نیز از شرکت‌های دانش بنیان خریداری شده است، افزود: تمامی کیت‌های تهیه شده توسط هیات امنای صرفه جویی ارزی دارای مجوز لازم از اداره کل تجهیزات پزشکی است و این کیت های تشخیص کرونا تاییدیه انستیتو پاستور را گرفته‌اند.

یک ایرانی برنده جایزه ۲۰۲۰ فدراسیون جهانی هموفیلی

احمد قویدل سخنگوی کانون هموفیلی ایران از موفقیت بین المللی رئیس افتخاری مرکز درمان جامع هموفیلی ایران خبر داد و گفت: دکتر فرویدون علاء دانشمند برجسته ایرانی، بنیانگدار سازمان انتقال خون ایران و رئیس افتخاری مرکز درمانی متعلق به کانون هموفیلی ایران برنده جایزه ۲۰۲۰ فدراسیون جهانی هموفیلی شده است.

قویدل افزود: این نوع جوایز همه ساله در کنگره جهانی هموفیلی در مراسم‌های ویژه‌ای تقدیم برندگان می‌شود، اما با توجه به لغو برگزاری کنگره جهانی هموفیلی که قرار بود در مالزی برگزار شود، رئیس فدراسیون جهانی هموفیلی در ایمیل خود خطاب به استاد فریدون علاء تصریح کرده است که اگرچه امسال کنگره فدراسیون جهانی هموفیلی برگزار نمی‌شود و اهدا جایزه در کنگره میسر نیست، اما در فیلمی جایزه اهدا و درباره دکتر علاء و خدماتشان اطلاع رسانی خواهد شد و این فیلم در طول اجلاس‌های مجازی فدراسیون جهانی هموفیلی  (۱۵ تا ۱۹ ژوئن ۲۰۲۰) به نمایش در خواهد آمد.

کیت‌های ایرانی تشخیص کرونا ⁩به ترکیه و آلمان صادر شد

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، در حساب توییتری خود نوشت: کیت‌های تشخیص ‎کووید۱۹ ساخت ایران، ۱۷ اردیبهشت در گمرک فرودگاه امام (ره) اظهار و مراحل قانونی آن انجام شده که به دلیل محدودیت‌های پروازی محموله برای ترکیه روز بعد از صدور اظهارنامه صادراتی و محموله آلمان چند روز بعد با پرواز هواپیمایی قطر به این دو کشور ارسال شد.

مجوز بازگشایی باشگاه‌های ورزشی انفرادی صادر شد

سعیدنمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد: فعالیت باشگاه‌های ورزشی انفرادی و غیرگروهی که ارتباط فردی زیادی ندارد، با رعایت دستورالعمل بهداشتی برای کلیه شهر‌ها مجاز است.

تولید دو و نیم میلیون ماسک در روز

محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذاودارو اظهار کرد: قبل از شیوع بیماری کرونا در زمینه لباس تولید ما بین دو تا پنج هزار دست بود که با شیوع کرونا احتیاج ما به لباس به حدود ۱۰۰ هزار دست افزایش پیدا کرد.

او بیان کرد: ما در اوایل شیوع کرونا با محدودیت ماسک روبرو بودیم که در حال حاضر این نیاز برطرف شده و از صد هزار عدد به دو و نیم میلیون تولید ماسک در روز رسیده است و به طور جدی به فکر صادرات هستیم.

۳۶ پیوند عضو موفقیت آمیز در بحران کرونا/ پارسال ۷ هزار عضو به خاک سپرده شد

شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت اظهار کرد: ذخایر استراتژیک اقلام بهداشتی ضد کرونا در داخل کشور وجود دارد و حتی امکان صادرات هم داریم. پیوند اعضا در همه جای دنیا پس از  با کاهش شدید یا توقف همراه بود؛ در کشور ما هم در همان روز‌های ابتدایی شیوع کرونا پروتکل‌هایی برای پیوند عضو تدوین شد و تاکنون فقط ۳۶ مورد پیوند عضو ضروری موفقیت آمیز صورت گرفته است.

شادنوش اظهار کرد: متأسفانه علیرغم وجود زیرساخت‌های تخصصی و تجهیزاتی خوب در کشور، سال گذشته، ۷ هزار عضو قابل اهدا به خاک سپرده شد، در حالی که این تعداد اعضا می‌توانست از ۲۵ هزار خانواده در انتظار عضو ما رفع رنج کند.

سید حامد برکاتی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیاظهار کرد: با افزایش جمعیت مواجه شدیم و بعد به ثبات نسبی رسیدیم و در سال‌های اخیر با کاهش جمعیت مواجه هستیم و در ابتدای انقلاب جمعیت کشور سالانه حدود ۲.۵ درصد رشد داشت و کاهش جمعیت در دهه ۷۰ رخ داد و به ناگهان شاخص رشد جمعیت در یک دهه کاهش یک واحدی داشت و به ۱.۵ رسید.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در سال ۹۸ رشد جمعیت کشور برای اولین بار به کمتر از یک درصد رسیده است و این بدان معناست،میزان جمعیت مولد که زیربنای اجتماعی، علمی، اقتصادی و امنیتی کشور را شکل می دهد، در ۲۰ سال آینده به چالش کشیده خواهد شد.

او ادامه داد: در سال ۱۳۵۵ میانگین سن جمعیت کشور ۲۲ بود، اما در سال ۹۹ این رقم ۳۲ سال خواهد بود و باید توجه داشت منابع دنیا سن جوانی را ۳۰ سال می‌دانند و ایران از سال ۹۵ وارد میان سالی می‌شود و برآورد می‌شود تا سال ۱۴۳۰ کشور میانسال و پیر شویم و باید توجه داشت یک دهه پیش بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور مولد بودند و به تدریج این جمعیت کشور کاهش پیدا خواهد کرد.

کاهش ۴۰ درصدی آمار ازدواج در ایران

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیام توییتری نسبت به کاهش ۴۰ درصدی ازدواج هشدار داد.

بازگشایی اماکن مذهبی در مناطق سفید / با تغییر شرایط مقررات و قوانین عوض می‌شود

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشتاظهار کرد: بازگشایی که در شهرستان‌ها انجام می‌شود دینامیک و پویا بوده و احتمال دارد که وضعیت‌شان هرچند روز یک بار تغییر پیدا کند. این کار به نوعی یک مانور و تمرین محسوب می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت افزود:ما پاساژ، کارخانجات، کسب و کار و ادارات را با دو سوم کارمندان بازگشایی کردیم و فعلا اماکن  مذهبی شهرستان‌هایی که در وضعیت سفید هستند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌شود.

آغاز توزیع ماسک و دستکش در داروخانه‌ها

سید حسین صفوی مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، اظهار کرد: با توجه به افزایش ظرفیت تولید ماسک و دستکش در کشور و تامین مناسب انواع ملزومات حفاظتی مورد نیاز مراکز درمانی و کادرپزشکی، توزیع انواع ماسک و دستکش در داروخانه‌ها از امروز آغاز شد.

او با اشاره به اینکه تا پیش از شیوع بیماری کرونا تولید ماسک در کشور بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار عدد بود، افزود: خوشبختانه امروز ظرفیت روزانه تولید ماسک صنعتی در کشور به ۲ میلیون رسیده و رو به افزایش است.

مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی بیان کرد: ماسک‌های توزیع شده از انواع پارچه‌ای نیمه صنعتی تولید داخل و ماسک‌های ۳ لایه وارداتی است. از این پس مردم می‌توانند ماسک مورد نیاز خود را از داروخانه‌های سراسر کشور با اطمینان خاطر از کیفیت و کارآیی آن‌ها تهیه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار