داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته گذشته؛

از ورود کرونای انگلیسی به ایران تا ادامه محدودیت‌های تردد شبانه تا پایان سال

در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

استان‌های رکورددار بستری و مرگ و میر کرونا/ آمارها در مازندران بالاتر از میانگین کشوری است

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به میزان بستری کرونا در کشور گفت: در هفته گذشته میانگین بروز هفتگی موارد مثبت بستری و همچنین میانگین بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از بیماری نسبت به هفته ماقبل، دارای روند کاهشی بوده است. به طوری که میانگین بروز هفتگی موارد مثبت بستری در هفته دوم دی ماه ۶.۴ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده است که بیشترین میزان بروز به ترتیب در استان‌های مازندران، گلستان، تهران، اردبیل و گیلان بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به میزان مرگ و میر کرونا در کشور گفت: همچنین میانگین بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در هفته دوم دی ماه حدود ۱۲.۵ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده است که بیشترین میزان بروز به ترتیب در استان‌های مازندران، گیلان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد بوده است.

لاری با شاره به روند نزولی کرونا در کل کشور و روند صعودی بیماری در مازندران گفت: علی رغم مشاهده شیب نزولی در نمودار موارد مثبت بستری و نمودار موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور، میانگین بروز در هر دو شاخص یاد شده در استان مازندران با اختلاف قابل توجهی بالاتر از میانگین کشور است که پیشتر هم به اطلاع رسید.

ترمز کرونا در استان‌های شمالی کشیده نشد/ روند افزایشی کرونا در مازندران ادامه دارد

احسان مصطفوی اپیدمیولوژیست و رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران با اشاره به وضعیت اپیدمی کرونا در ۲ ماه گذشته اظهار کرد: پیک سوم اپیدمی کرونا که از مهرماه تا آذر ماه کشور را درگیر کرده بود باعث افزایش قابل توجه موارد ابتلا و مرگ و میر در استان‌های مختلف کشور شد.

وی ادامه داد: تقریباً از نیمه دوم آبان ماه روند نزولی مواد بستری کرونا در کشور آغاز شد و این روند همچنان در کشور ادامه دارد و در ارتباط با موارد مرگ هم شاهد روند کاهشی مواد مرگ از هفته اول آذرماه بودیم.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران با اشاره به روند صعودی بیماری کرونا در استان‌های شمالی کشور گفت: نکته قابل توجه این است که در اکثر استان‌های کشور شاهد روند نزولی بیماری کرونا در موارد بستری و مرگ در هفته‌های اخیر هستیم، اما وضعیت بیماری کرونا در استان‌های شمالی کشور و به طور خاص در استان مازندران قابل توجه و تأمل است.

مصطفوی افزود: استان‌های گلستان، گیلان و مازندران برخلاف سایر استان‌های کشور موفق به طی کردن سیر نزولی موارد بستری و مرگ و میر خود نظیر سایر استان‌ها در پیک سوم خود نشدند.

استاد اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران با تشریح وضعیت بیماری کرونا در استان مازندران بیان کرد: در برخی از شهر‌های استان مازندران شامل آمل، ساری، سوادکوه شمالی و رامسر شاهد روند صعودی موارد بستری کرونا هستیم و این شهر‌ها در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و بعضی از شهر‌ها مثل رامسر عملا بیش از سه پیک اپیدمی را تجربه کرده اند. همچنین شهر‌های نارنجی استان مازندران شامل نکا، بابل، قائمشهر و فریدون کنار هستند و مشابه شهر‌های قرمز روند صعودی موارد بستری در شهر‌های نارنجی استان مازندران هم دیده می‌شود.

افزایشی نگران کننده کرونا در مازندران/ سفر به شمال کشور بسیار پر مخاطره است

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به روند افزایشی نگران کننده کرونا در مازندران اظهار کرد: علی‌رغم روند کاهشی در موارد بستری روزانه در کشور اما نمودار موارد بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری در اکثر شهرهای استان مازندران به شکل نگران کننده‌ای در حال صعود است‌.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: به طور اطمینان در ادامه این فرایند شهرستان‌های بیشتری از این استان در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند بنابراین سفر به شمال کشور بسیار پر مخاطره است و امیدواریم با همکاری مردم این استان در عمل به توصیه‌های بهداشتی و همچنین پرهیز جدی از برگزاری مهمانی و دورهمی خانوادگی، شاهد توقف روند بیماری در کشور باشیم.

آغاز تست انسانی ۲ واکسن دیگر ایرانی کرونا به زودی/ باید منتظر چموشی و سرکشی کرونا باشیم

سعید نمکی وزیر بهداشت یادآوری کرد: به هیچ تولید کننده خارجی واکسن اجازه ندادیم که مردم را وارد آزمایش بالینی واکسن خود کنند و عزت ملی مان را فراتر از این دیدیم که تبدیل به آزمایشگاه برخی از واکسن ساز‌های دنیا شویم. یک شرط گذاشتیم و گفتیم زمانی مطالعه بالینی را با شرکت‌های خارجی آغاز می‌کنیم که تعهد کنید در داخل ایران بتوانیم واکسن تولید مشترک را بسازیم که یک کشور این مورد را پذیرفته و الان گروهی را به خارج از کشور فرستاده ایم که مذاکره می‌کنند و به زودی این کار را به سرانجام می‌رسانیم تا فاز سه مطالعات بالینی را در کشور خودمان پس از گذراندن دو فاز اول در آن کشور خارجی، شروع کنیم.

وی بیان کرد: در مورد ویروس جدید جهش یافته دیروز اعلام کردم که اولین مورد از این ویروس که توسط یکی از هموطنان ما از انگلیس وارد شده بود را شناسایی کردیم. خوشبختانه حال عمومی وی، خوب است و وخامتی هم ندارد. این ویروس، جوان تر‌ها را بیشتر گرفتار می‌کند و از یک جهت حُسن است که شاید مرگ و میر کمتری داشته باشد، اما با مرگ و میر وحشتناکی که در اروپا و انگلیس می‌بینیم، نمی‌توانیم به این مورد هم خیلی اطمینان داشته باشیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: در کشور به غیر از اولین موردی که شناسایی کردیم و موردی از نزدیکان وی که تست‌های پیگیری آن انجام می‌شود، هنوز موردی از ویروس جدید انگلیسی در کشور نداشته ایم. تردید ندارم که با همدلی، وفاق و صمیمیتی که بین ما، ائمه جمعه و روحانیت معزز کشور برقرار است به عنوان یاران و یاوران قدیمی نظام، انقلاب و مردم، این طوفان را پشت سر خواهیم گذاشت.

وزیر بهداشت ادامه داد: جهش‌ها تا پیش ازگزارش ویروس انگلیسی، قدرت سرایت را بالا می‌برد، اما در بیماری زایی و مرگ زایی، نقش مهم و حساسی نداشت، اما امروز متاسفانه اتفاقاتی که برای ویروس می‌افتد، جهش در قسمت‌هایی از ویروس است که می‌تواند به مرگ زایی و بیماری زایی ویروس بسیار کمک موثری کند. یکی از نگرانی‌های ما و همکاران این است که جهش‌های ویروس، ما را گرفتارتر کند، اما تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، تشدید رعایت پروتکل‌ها است. از ائمه جمعه و جماعات که در کشور مورد وثوق مردم هستند، تقاضا دارم که راهبری را در هدایت مردم به رعایت دستورالعمل ها، کماکان ادامه دهند و ما را همراهی کنند.

انگلیسی بودن کرونای نفر دوم هنوز قطعی نیست

علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت وزیر بهداشت درباره خبر شناسایی دومین مورد کرونای انگلیسی در ایران گفت: نخستین مورد ابتلا به کرونای انگلیسی که شناسایی شد ما اطرافیان و همسر ایشان را که علامت دار بود تست کردیم و کرونای همسر این فرد مثبت بود.

وی افزود: نمونه کرونای این خانم به انستیتو پاستور ارسال شده است و سکانس ژنی کووید ١٩ همسر فرد مبتلای به کرونای انگلیسی در حال بررسی است و نتیجه آن فردا مشخص می شود و هنوز ابتلای نفر دوم به کرونای انگلیسی هنوز تایید نشده است و در انتظار نتیجه سکانس ژنی کرونا ویروس هستیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: هیچ کس در سنندج به کرونای انگلیسی مبتلا نشده و نفر اول که ابتلای او به کووید ١٩ تایید شده در تهران است.

پیشنهاد افزایش ۲۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی در سال ۱۴۰۰/ واکسن کووید ١٩ تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد؟

ناصحی، مدیرعامل بیمه سلامت اظهار کرد: برخلاف سال‌های گذشته ما از ۲ ماه جلسات را شروع کردیم، جلساتی هم با وزیر بهداشت و سازمان برنامه و بودجه و بیمه‌ها برگزار شد؛ جلسات نهایی در اسفند ماه صورت می‌گیرد و تعرفه‌ها تا پایان سال تعیین خواهد شد.

او ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا و با توجه به توان مالی ما، جیب مردم و نیاز جامعه پزشکی تعرفه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. پیشنهاد سازمان بیمه سلامت برای تعرفه‌های پزشکی سال آینده، افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی است که البته با بررسی پیشنهاد بقیه سازمان‌ها در شورای عالی بیمه تلاش می‌شود تا قبل از شروع سال ۱۴۰۰ در دولت تصویب و ابلاغ شود.

ناصحی بیان کرد: پیشرفت‌های خوبی در نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک داشته ایم اما این طرح‌ها نیازمند همکاری بخشی خصوصی، پزشکان و نهاد‌های مختلف در حوزه پزشکی است تا زودتر و با دقت بیشتری به نتیجه برسیم.

او افزود: مشوق‌هایی نیز برای این موضوع در نظر گرفته شده و پرداخت‌های الکترونیک به روز شده است به طوریکه پایان هر ماه پرداخت نسخه‌های الکترونیکی انجام می‌شود، از ابتدای بهمن هم پرداخت ویزیت در پایان همان روز انجام خواهد شد.

کرونای انگلیسی به ایران رسید/ آمار فوتی‌ها دورقمی شد

سعید نمکی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: بعد از مدت ها تلاش همکارانمان امروز به مرگ های دو رقمی ناشی از کرونا رسیدیم و ۹۸ نفر مرگ‌ ناشی از کووید_۱۹ در شبانه روز ثبت شد. گرچه این رقم هم زیاد و غم انگیز است اما این کاهش حاصل تلاش شبانه روزی همه همکاران من و همه عزیزانی است که طی این مدت ما را یاری کردند.

وی درباره ویروس جهش یافته کرونا گفت: قرار بود اولین مواردی که از هر نوعی از ویروس جهش یافته را مشاهده کردیم، به اطلاع مردم برسانیم. متاسفانه اولین مورد کووید ۱۹ موتاسیون یافته انگلیسی را در یک هموطن که از انگلیس آمده بود و بعد از مدتها رصد، پیدا کردیم. وی در یکی از بیمارستانهای خصوصی بستری بود و پس از بررسی های مکرر، تست کووید ۱۹ وی از نوع جهش یافته تایید شد.

وزیر بهداشت گفت: حال این فرد در حال حاضر خوب است و خوشبختانه این فرد از روز اول بسیار هوشیار و آگاه بوده و با اینکه با pcr منفی وارد کشور شده است، اما بین همراهان و خانواده  کاملا خود را ایزوله کرده بوده و ایاب و ذهاب به هیچ جای مشکوک نداشته است، تمام اطرافیان این فرد ارزیابی شدند و خوشبختانه رد و نشانی از این ویروس در نزدیکان و خانواده پیدا نکردیم.

تولید روزانه ۳۵ میلیون ماسک در کشور/ واکسن کرونا را به موقع تامین می‌کنیم

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی هم این اتفاقات رخ داده است. در حوزه ماسک در حالی که در اوایل کرونا بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار ماسک تولید می‌کردیم، امروز تولید به بالای ۳۵ میلیون ماسک رسیده و همه این‌ها در شرایط سخت کرونا و تحریم ایجاد شده است. به هر حال در زمینه ماسک ابتدا بحث تامین و کمیت مدنظرمان بود، بعد قیمت مدنظر قرار گرفت تا ماسک با پایین‌ترین قیمت تامین شود.

شانه ساز بیان کرد:امروز در جهت ارتقاء کیفیت ماسک ضابطه‌ای را اعلام کردیم که تمام ماسک‌ها باید دارای لایه ملت‌بلون باشند البته ماسک‌های قبلی هم کیفیت خوبی داشتند، اما امروز توانستیم خودمان را با ضوابط بین المللی همسو کنیم و امکان صادرات به خارج از کشور را فراهم می‌کنیم.

وی افزود: ظرفیت ما در حوزه تولید ملت‌بلون، ۳.۵ میلیون تن در روز بود که عملا برای هفت میلیون ماسک توانستیم از آن استفاده کنیم که اکنون با کمک بخش خصوصی تولید به بالای ۱۰ میلیون تن در روز ارتقاء یافته است و خودمان دستگاه تولید این لایه را هم تولید می‌کنیم. در زمینه ونتیلاتور و اکسیژن‌ساز هم به همین وضعیت دست یافته‌ایم.

وی افزود: به طور کلی در زمینه واکسن مذاکرات متعدد با منابع مختلفی صورت گرفته و در حال پیگیری است. بحث تامین ارز واکسن کرونا را بانک مرکزی متقبل شده و اعلام کرده که در زمینه تامین ارز نگرانی نداشته باشید. وزارت امور خارجه نیز اقدامات مربوط به خودش را در زمینه مذاکرات حوزه دیپلماتیک و سفارتخانه‌ها انجام می‌دهد. بالاخره مسئولیت در این زمینه با وزارت بهداشت است و سایر بخش‌ها تدارکات را انجام می‌دهند. البته هنوز اینطور نیست که در خارج از کشور هم سفره واکسن آماده باشد. هنوز فازهای نهایی در عمده موارد انجام نشده است و در بیشتر شرکت‌ها و کمپانی‌های تولیدکننده نیز هنوز علامت سوال‌هایی وجود دارد و هنوز نتوانستند تاییدیه‌های بین المللی که معمولا در حوزه واکسن بسیار ضروری است، دریافت کنند. بنابراین در حوزه واکسن کرونا هنوز سفره آماده ای نیست که بتوان از آن استفاده کرد.

شانه‌ساز گفت: در زمینه واکسن فقط به طور کلی می گویم که مطمئن باشید که همه آنچه که باید در زمینه تولید و واردات واکسن انجام شود، به صورت شبانه روزی و در ایام تعطیل و غیر تعطیل دنبال می‌شود و ما قطعا جزو کشورهایی خواهیم بود که در این زمینه مشکلی نخواهیم داشت. جزییات این موضوع را آقای وزیر به موقع مطرح خواهند کرد. به نظر می‌آید که عده ای که خارج از کشور هستند بیشتر دنبال این موضوع هستند.

وی افزود: در موقع مناسب اطلاعات مطرح می شود. از بابت اینکه همکاران واکسن را نرسانند، نگرانی نداریم و مطمئن باشید که جزو کشورهایی هستیم که به موقع واکسن را دریافت می‌کنیم. در حوزه تولید واکسن کرونا هم در کشور چند گروه عمده در حوزه روش ها و متدهای مختلف دارند کار می‌کنند. از هر کشوری هم که بتواند در این حوزه صلاحیت‌های لازم را از نظر سازمان غذا و دارو کسب کند، استقبال می‌کنیم.

یک میلیارد دلار ارز دارو و تجهیزات پزشکی کرونا در سال ۹۹/ وعده تخصیص ارز به دارو‌های کرونایی محقق نشد

حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو  با بیان اینکه ۵۰ درصد سهمیه ارزی دارو در حوزه کرونا هزینه شده است، اظهار کرد: از ۲.۵ میلیارد دلار ارز تخصیص داده شده به دارو و تجهیزات و پزشکی تنها یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تامین شده است. از این میزان، بالغ بر یک میلیارد دلار مربوط به دارو بوده که   ۵۰۰ میلیون دلار آن صرف دارو‌های کرونا شده است.

او با بیان اینکه بودجه ارزی تامین دارو امسال نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، گفت: تاکنون ۴۸۶ میلیون دلار برای تامین داروی کرونا دارو هزینه کرده ایم که رقم بزرگی است،  البته معادل این عدد هم در حوزه تجهیزات پزشکی کرونا هزینه کرده ایم.

محمدی با اشاره به وعده تخصیص ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی کرونا بیان کرد: مسئولان بانک مرکزی قول داده بودند که ۵۰۰ میلیون دلار به سهمیه دارو و تجهیزات پزشکی اضافه کنند، اما هنوز این رقم تخصیص پیدا نکرده و رقمی به سهمیه ارزی ما اضافه نشده است.

واکسن کرونا اجباری نیست/ محدودیت‌های تردد شبانه تا پایان سال ادامه دارد

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: اظهارات ضد واکسن از سوی برخی گروه های خاص ضد علم و ضد تکنولوژی است. در همین راستا شاهد بودیم که در همین کشور کتاب مرجع پزشکی را هم سوزانده اند و این مباحث چیز تازه ای نیست.

وی افزود: گروه‌هایی که با زدن واکسن مخالف هستند فقط مربوط به کشور ما نیست و در کشور‌های مختلف وجود دارند. دو نوع مخالف وجود دارد، به طوریکه یک عده کلا مخالف زدن واکسن هستند و یک عده به دلیل اطمینان نداشتن از نتیجه آن مخالف تزریق واکسن هستند.

رئیسی با بیان اینکه این اظهارات هیچ تاثیری در برنامه ریزی وزارت بهداشت برای خرید واکسن ندارد، ادامه داد: واکسن کرونا باید در دسته‌ واکسن‌های آنفلوانزا نگاه شود که به گروه‌های پر خطر تزریق می‌شود و اجباری در آن نیست. نوع دیگر تزریق واکسن همانند واکسن فلج اطفال است که روتین است. کسانی که دوست ندارد واکسن تزریق کنند، مختار هستند.

وی ادامه داد: شروط ما این بود که این واکسن یا باید قبلا وارد تست انسانی شده باشد و یا باید با یک کشور دیگر شریک شویم که این گونه واکسن تزریق شود. یک راه تامین واکسن، کوواکس است تا عدالت در توزیع واکسن را داشته باشیم. قیمت واکسن‌های خارجی بین ۲.۱۹ تا ۴۴ دلار متغییر خواهد بود و این بسته به نوع کشور، فرق می‌کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کروناگفت:  واکسن‌هایی که به کوواکس می‌آیند با توجه به اینکه که به کدام کشور تخصیص یابد قیمتش تعیین می‌شود. قطعا واکسنی که وارد کشور می‌شود زیر ۱۰ دلار است. قبل از شروع سال ۱۴۰۰ خواهیم توانست تعدادی واکسن وارد کنیم تا بر اساس اولویت تزریق شوند.

رئیسی درباره وضعیت محدودیت‌های تردد شبانه گفت: باید به این سوال پاسخ سوال داده شود که چرا محدودیت ایجاد می‌شود؟ باید توجه داشت که محدودیت‌ها به این دلیل اعمال می شود که ما از  شاخص‌ها و فاکتور‌هایی که باعث شیوع و بروز بیشتر بیماری می‌شود، جلوگیری کنیم. تنها دلیل محدودیت‌های شبانه این است طبق برآوردی که تمامی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام دادند، ممنوعیت ترددهای شبانه کم هزینه‌ترین و موثرترین عاملی است که مانع دورهمی‌های خانوادگی می‌شود.

واکنش به هجمه‌ها علیه واکسن ایرانی کرونا/ محدودیت‌های کرونایی با شدت ادامه دارد

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره ارز تخصیصی برای خرید واکسن کرونا، گفت: ۵٢ میلیون دلار برای خرید واکسن کرونا از طریق کوواکس تخصیص یافته است.

رئیسی در واکنش به برخی هجمه ها علیه ساخت واکسن کرونا در ایران، اظهار کرد: به ما اگر بگویند یک ایرانی رئیس ناسا شده یا یک ایرانی در آلمان یک فناوری اختراع کرده است، باور می‌کنیم اما اگر این فناوری در ایران اختراع شود، بسیاری باور نمی‌کنند این در حالی است که واکسن سازی در انستیتو پاستور ایران ١٠٠ سال قدمت دارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: ما واکسن‌های بسیاری مانند ثلاث و هپاتیت ب تولید می‌کنیم. هر چند که واکسن سازی کار پیچیده‌ای است اما اینطور نیست که توانمندی ساخت واکسن را نداشته باشیم. بسیاری کشورها مانند ایران، هند، چین و ترکیه در این زمینه اقداماتی انجام داده‌اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار