داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته گذشته؛

از آخرین خبر‌های واکسن کرونا تا محدودیت‌های کرونایی شب یلدا

در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

پایان ماموریت نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران

کیانوش جهانپور مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در توئیتی از پایان همکاری نماینده سازمان جهانی بهداشت خبر داد و در حساب شخصی توئیتر خود اینگونه نوشت:

«دوره سه ساله ماموریت دکتر کریستوف هملمن نماینده ⁦ WHO ⁩ در ایران پایان یافت.
‏ همکاری ⁦ cahamelmann ⁩ با نظام سلامت در روزهای دشوار ⁧ تحریم ⁩، زلزله، سیل، همه گیری آنفلونزا و ⁧ کرونا و ⁩ ... به یادگار خواهد ماند.
‏برایش آرزوی موفقیت و سلامت دارم.»

مراجعه به بیمارستان‌ها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است/تامین واکسن به معنی پایان کرونا نیست

 کرونا در کمین دورهمی‌های شب یلدا امشب ۲۶ آذرماه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با حضور جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جان بابایی با اشاره به اینکه آنچه که باعث کاهش بیماری کرونا شده رعایت خود مردم است گفت: این ویروس وابستگی به رفتار‌های اجتماعی دارد، هر موقع که مردم مراعات کردند و در تجمعات حضور پیدا نکردند، بار بیماری کمتر شده، اما وقتی ساده انگاری شد، روند بیماری روبه افزایش می‌رود، هرگونه تغییر رفتار در سرعت بیماری تاثیرگذار است.

او با اشاره به اینکه دو سه هفته است که روند بیماری رو به کاهش است افزود: در بخش‌های بیمارستانی شاهد کاهش مبتلایان هستیم و لذا از همه مردم بابت رعایت شیوه نامه‌ها قدردانی می‌کنم، با توجه به وجود مشکلات اقتصادی همراهی‌های خوبی را از سوی مردم مشاهده کردیم لذا مراجعه به بیمارستان‌ها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اینکه فرصتی به وجود آمده تا خدمات غیر کرونا یی را ارائه دهیم گفت: اگر همین طور اوضاع ادامه پیدا کند شاهد کاهش روند بیماری و مرگ و میر می‌شویم.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان این که در هر استانی که مردم شیوه نامه‌ها و فاصله گذاری اجتماعی را بیشتر رعایت کرده اند بار بیماری کمتر شده گفت: یکی از عواملی که بر میزان مرگ و میر کرونا تاثیر دارد سن بیماران است.

او خاطرنشان کرد: حدود ۱۲ درصد بیماران سن بالای ۸۰ سال دارند، اما ۷۳ درصد فوتی‌های ما مربوط به افراد بالای ۶۰ سال است، از این رو با حفظ افراد مسن می‌توانیم مرگ و میر را تا ۷۰ درصد و بیشتر کاهش دهیم.

فرآیند تولید واکسن کرونا زمان بر است

علیرضا زالی فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی در حوزه مقاله از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و این دانشگاه رتبه اول را در حوزه فناوری کسب کرده است.

زالی بیان کرد: زمانی که رکورد مقالات ثبت می‌شود؛ یعنی فرآیند‌های تحقیقاتی در مسیر شتاب قرار گرفته‌اند و فضای تحقیق و پژوهش به فضای با نشاطی تبدیل شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سال جاری در زمینه تولید مقاله از رشد ۱۲ درصدی برخوردار بودیم. در دنیای امروز استناد به مقالات علمی یک کشور به منزله اصالت علمی آن کشور است و در حال حاضر حدود ۳۰ درصد استنادات علمی مربوط به مقالات کشورمان است.

زالی افزود: سیر تحقیق و ارائه مقالات علمی در دانشگاه شهید بهشتی از رشد خوبی برخوردار شده و این مرکز آموزشی در زمینه بیماری کرونا تحقیقات خوبی را منتشر کرده است. نتیجه مقالات ما باید در حوزه سلامت تجلی پیدا کند.

او افزود: در حال حاضر سهم بودجه تحقیق و پژوهش از تولید ناخالص داخلی بسیار کم است، در حالی که راه خودکفایی کشور افزایش سهم پژوهش از بودجه عمومی کشور خواهد بود. از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود سهم بودجه پژوهش را در کشور افزایش دهند.

نگذاریم شب یلدا به اندوه طولانی برای خانواده‌ها بدل شود/ منحنی کرونا سر به فرود آورده است

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: هفته‌ای که گذشت و روز‌هایی که در آن قرار داریم روز‌های طوفانی کووید ۱۹ در جهان بود، دنیا روز‌های پر التهاب و پر مرگ و میر را تجربه کرد و بیشترین گرفتاری را در کشور آمریکا و اروپا داشتیم.

او افزود: بدترین وضعیت کووید ۱۹ در جهان را آمریکا با روز‌های طوفانی بیش از ۳ هزار مرگ داشت و این برای ما غم انگیز است که یک شهروند در گوشه‌ای از دنیا جان خود را از دست بدهد، حتی اگر حکومت‌ یا دولتی، دارو و واکسن را از ما دریغ ‌کند،  برای بیماری شهروندان این حکومت یا دولت غصه می‌خوریم و  برای آنها آرزوی سلامتی می‌کنیم.

نمکی گفت: آمریکا، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، ترکیه، روسیه و آلمان مرگ‌ و میر و ابتلای بیشتری از ما را تجربه کردند و ما در رتبه‌های پایین تری نسبت به این کشور‌ها هستیم.

وزیر بهداشت گفت: ما با ۵۲ هزار و ۶۷۰ مرگ و ابتلای بیش از یک میلیون روز‌های سختی را سپری کردیم. منحنی کرونا در پیک سوم در برابر عظمت کاری که با همکاری مردم ایران و دستگاه‌ها شکل گرفت، سر به فرود و تعظیم آورده است.

او با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی بیان کرد: بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ تیم برای مراقبت، رهگیری و تست‌های کرونا تشکیل شده است و ۷۳ هزار و ۵۰۰ نفر در این تیم از همکاران ما و عزیزان در سازمان بسیج و بقیه دستگاه‌ها در کنار هم کار می‌کنند.

او با اظهار نگرانی از مراسم‌های شب یلدا گفت: بیش از ۶۵ درصد از ابتلا در خراسان جنوبی ناشی از دورهمی‌ها بود و درخواست داریم دورهمی‌های خانوادگی شب یلدا را برگزار نکنیم و  نگذاریم گذر شب یلدا به اندوه طولانی برای خانواده‌ها بدل شود و عزیزان را به دلیل دورهمی از دست بدهیم و سیاه پوش شویم.

بیش از ۴۵ هزار پرستار به کرونا مبتلا شده اند

مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره  آمار پرستاران مبتلا به کرونا و تعداد شهدای سلامت در این حوزه گفت: بیش از ۴۵ هزار پرستار به کرونا مبتلا شده اند و به استعلاجی رفته اند و اکنون ۴۰ پرستار در قرنطینه هستند و ۲۱ نفر مرخصی استعلاجی دارند  و ۲۰۰ هزار پرستار پای کار بودند و ۳ یا ۴ نفر ترک خدمت کردند. برای تعیین شهدای مدافع سلامت به دستور وزیر بهداشت کمیته‌ای تشکیل شد که این کمیته زیر نظر معاونت توسعه فعالیت می‌کند.

او  درباره استخدام پرستاران و معضل کمبود نیرو گفت: معضل جدی ما کمبود نیرو است و اگر برخی قوانین را نمی‌توانیم درست اجرا کنیم، به دلیل کمبود نیرو است، در سال ۹۸ و ۹۹ حدود ۱۰ هزار نیرو جذب کرده ایم و تلاش مستمر و پیگیری‌های وزارت بهداشت و نظام پرستاری موجب شد تا بتوانیم ۱۰ هزار نیرو جذب کنیم و مجوز استخدام ۳۰ هزار نیرو گرفته شد و توسط معاونت توسعه روند جذب صورت می‌گیرد.

حضرتی گفت: از همان زمان که کووید ۱۹ شیوع پیدا کرد ابلاغ کردیم که پرستاران پر ریسک که بیماری زمینه‌ای دارند یا داروی سرکوب کننده مصرف می‌کنند، در بخش‌ها و بیمارستان‌های غیر کووید ۱۹ فعالیت کنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره پرداخت فوق العاده پرستاران گفت: ما باید دغدغه معیشت پرستاران را داشته باشیم و به همت معاونت توسعه پرداخت فوق العاده پرستاران به دانشگاه ها اعلام شده است و دانشگاه‌ها باید  فوق العاده ویژه را پرداخت کنند.

آخرین جزییات از تامین واکسن کرونا در ایران؛ از خبرهای خوش واردات تا تست واکسن ایرانی

واکسن‌های کرونا بعد از یکسال از شیوع کرونا در جهان حالا به مرحله تزریق رسیده اند و بارقه‌های امید در دل مردم به ویژه کادر بهداشت و درمان کشور‌های مختلف جهان روشن شده است چرا که واکسن‌ها توانسته اند بدون عارضه و با اثربخشی بیش از ۹۰ درصدی در برابر ویروس کرونا ایمنی ایجاد کنند.

واکسیناسیون در انگلیس و ایالات متحده آمریکا آغاز شده است، نخستین واکسنی که مجوز تزریق همگانی گرفت واکسن فایزر بود و حالا چند کشور به این واکسن با وجود مشقت‌های حمل و جا به جایی مجوز مصرف داده اند.

در این بین اتحادیه کواکس زیر نظر سازمان بهداشت جهانی ایجاد شده است تا کشور‌های مختلف جهان بتوانند واکسن را بر اساس عدالت دریافت کنند. ۱۸۱ کشور جزو این اتحادیه هستند و کشور‌های فقیر بدون هزینه واکسن دریافت خواهند کرد. کشور‌های با سطح متوسط و بالا باید واکسن را پیش خرید کنند و یکی از سه راهی که ایران برای تامین واکسن کرونا دنبال می‌کند، همین اتحادیه کواکس است.

رئیس جمهور کشورمان یکی از اولویت‌های شرایط کنونی را تامین و تهیه واکسن دانست و اظهار کرد: مقدمات و مسیر ساخت این واکسن با اتکا به توانایی دانشمندان و مراکز تخصصی داخلی فراهم شده و تهیه و خرید آن از خارج از کشور نیز در دستور کار است.

توصیه‌های تغذیه‌ای که شاه کلید پیشگیری از کرونا هستند/ در روز‌های کرونایی به این موادغذایی لب نزنید

روز‌های سرد زمستان در راه است، امسال زمستان با همه سال‌ها تفاوت دارد، حتی روز‌های برفی هم با سیاهی عجین شده است، البته اگر بیشتر مراقب خودمان باشیم، به توصیه‌های و دستورالعمل‌های بهداشتی عمل کنیم، کمتر گرفتار کرونا می‌شویم و به روز‌های مرگ ۵۰۰ نفر باز نمی‌گردیم.

حال که کرونا درمان قطعی ندارد و واکسن کووید ۱۹ به این زودی‌ها به دست ما نمی‌رسد راهی جز پیشگیری از بیماری در دوران کرونا نداریم و در این شرایط تقویت سیستم ایمنی یکی از مهمترین راهکار‌ها برای پیشگیری از ابتلا به کروناست، به همین دلیل مصرف موادغذایی تقویت کننده و پرهیز از مصرف موادغذایی مضر و تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن بیش از پیش اهمیت دارد.

در حال حاضر تنها راه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه و پیروی از اصول تغذیه صحیح است.

براساس نظر کارشناسان دفتر بهبود تغذیه در وزارت بهداشت با تغذیه صحیح و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توان از ابتلا به کرونا پیشگیری کرد و تغذیه صحیح به معنی مصرف مواد غذایی گران قیمت نیست و در ادامه به تشریح به بیان توصیه های کارشناسان دفتر بهبود تغذیه در وزارت بهداشت می پردازیم.

کافی است در روزهای کرونایی با استفاده از جایگزین‌های مواد غذایی می‌توان تغذیه‌ای صحیح و متناسب با اقتصاد خانواده داشت.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن به اندازه کافی از منابع پروتئینی و ریزمغذی‌ها استفاده کنید. بهترین منبع پروتئینی ارزانتر، حبوبات است که همراه با غلات ارزش غذایی معادل گوشت خواهد داشت.

ژن خوب و نورچشمی در تزریق واکسن کرونا نداریم/ خودمان جلوی دوربین واکسن کرونا را می‌زنیم

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در دو هفته گذشته دستورالعمل‌ها به خوبی اجرا شد و برنامه بسیار وسیعی شامل طرح شهید سلیمانی با همکاری نهاد‌های مختلف مانند بسیج، سپاه، وزارت ارتباطات و وزارت کشور اجرایی شد، طرح ممنوعیت تردد نتایج بسیار خوبی داشته است و میزان مرگ و میر روزانه به حدود ۲۰۰ نفر رسیده است و امیدواریم وضعیت ادامه پیدا کند.

وی افزود: همکاری جمعی خوبی شکل گرفته است و همه در حوزه سلامت پای کار آمده اند و همبستگی اجتماعی خوبی ایجاد شده است و صنوف و نیروی انتظامی همکاری خوبی دارند.

حریرچی گفت: مردم شب یلدا را مجازی برگزار کنند چرا که دورهمی ها در شب یلدا می توانند بیماری را شعله ور کند و شبی خاطره انگیز را به شب سیاه تبدیل کند و از فرمانداران و دهیاران درخواست می کنیم که بیشتر مراقبت کنند چرا که سنت شب یلدا در شهرهای کوچک بیشتر مورد توجه است. به کافی شاپ ها، رستوران ها، قهوه خانه ها و تالارهای پذیرایی درباره برگزاری زیر زمینی شب یلدا هشدار می دهیم که با آنها برخورد قاطع خواهیم کرد.

حریرچی درباره تامین واکسن کرونا گفت: برای تولید داخل واکسن کرونا دانشمندان ایرانی با ایثار کار می‌کنند و سرمایه گذاری‌های بسیاری صورت گرفته است، باید توجه داشت ما برای انتقال واکسن آنفلوانزا دچار مشکل شدیم و واکسن‌های ما را در فرودگاه بلوکه کردند و بدترین نوع آپارتاید و تحریم از طرف ترامپ بر ایران اعمال شده است، ما برای خرید واکسن هم اقدام کرده ایم و تولید مشترک هم در دستور کار داریم.

حریرچی گفت: آمریکا برای کمتر از یک ششم جمعیت کشورش واکسن خریداری کرده است، ترکیه، مصر و امارات واکسن چینی را تزریق می‌کنند و ما باید ببینیم کدام واکسن موثر و کم عارضه تر است و قول می‌دهیم واکسن مورد تایید سازمان جهانی بهداشت را تامین کنیم.

احتمال اجباری شدن تزریق واکسن کرونا در کشور

قانعی رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کروناگفت:واکسیناسیون اطفال اجباری است و برخی کشور‌ها اعلام کرده اند که واکسن کرونا را اجباری نمی‌کنند، اما اگر واکسن همگانی نشود زنجیره انتقال بیماری قطع نخواهد شد و برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها باید همه واکسن زده باشند.به طور قطع یقین اگر تست سریع و همگانی همراه واکسن کرونا نباشد زنجیره انتقال بیماری تا سال بعد ادامه خواهد داشت.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه اگر واکسن را به میمون یا موش تزریق کنیم، می‌دانیم که چه عوارضی ایجاد می‌کند، افزود: یکی از مدارکی که واکسن‌ساز باید به سازمان جهانی بهداشت بدهد تا اجازه برای ورود به فاز انسانی را پیدا کند، این است که باید بر روی موش و میمون کار شده باشد و بعد بخش‌هایی از بدن در زیر لامپ دیده شده باشد که چه آسیبی وارد شده و لذا بر اساس این داده‌ها اجازه داده می‌شود که تست بر روی انسان صورت بگیرد، اگر امروز واکسنی را به ما بدهند ما می‌توانیم این تست‌ها را در داخل کشور انجام دهیم.

او با اشاره به اینکه واکسنی که در داخل تولید می‌شود بسیار امین‌تر و دقیق‌تر از آن چیزی است که از خارج گرفته می‌شود گفت: ما در داخل کشور دانش و توانایی‌های زیادی داریم.

ممنوعیت تردد شبانه در تمام شهر‌های نارنجی/ پیشنهاد منع آمد و شد در ۲۹ و ۳۰ آذر ماه

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به مصوبات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از امشب همه شهر‌های نارنجی فارغ از میزان جمعیتشان، شامل محدودیت تردد ۲۱ تا ۴ صبح می‌شوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اگر در این چند شب که منتهی به شب یلدا و دورهمی‌های خانوادگی است، غفلت شود همه دستاورد‌های ما از بین خواهد رفت، به همین دلیل این چند شب را بسیار جدی بگیرید، دورهمی را به هیچ وجه انجام ندهید، می‌توانید به شکل‌های مجازی با هم در ارتباط باشید، ۵۱ درصد ابتلای بیماران ناشی از دورهمی‌های خانوادگی است.

رئیسی با اشاره به اینکه به دلیل نگرانی‌ها از دورهمی شب یلدا، در روز‌های ۲۹ و ۳۰ آذرماه هم از ساعت ۶ بعدازظهر فعالیت کلیه اصناف محدود می‌شود ادامه داد: روند کلی کشور خوب است، اما یادمان باشد غفلت از کرونا همشه را دوباره گرفتار خواهد کرد و امیدواریم در آینده هم این روند کاهشی ادامه داشته باشد و به کمترین میزان مرگ و میر و ابتلا در کشور برسیم.

ارائه خدمات پرستاری به بیش از ۴۵ هزار بیمار کرونایی در منزل

مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص تدوین و ابلاغ دستورالعمل "نحوه مراقبت از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در منزل اظهار کرد: ارائه خدمات مراقبت پرستاری در منزل، کاهش مراجعات و موارد بستری بیمارستانی، کاهش هزینه ها، ارتقای خود مراقبتی بیماران مبتلا و خانواده آن‌ها و افزایش رضایتمندی گیرندگان خدمت را به دنبال دارد و حدود یک هزار مرکز مراقبت پرستاری در منزل مجوز فعالیت دارند که از این تعداد ۵۶۱ مرکز فعال هستند.

حضرتی ادامه داد: طبق آمار بیش از ۴۵ هزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ توسط ۵۶۱ مرکز خدمات مراقبت و مشاروه پرستاری در منزل، خدمات مراقبت پرستاری دریافت کردند.

او افزود: با توجه به ظرفیت مراکز مشاوره و ارائه مراقبت‌های پرستاری در منزل و در راستای توانمند سازی، سازماندهی و ارتقای کیفیت خدمات این مراکز، دستورالعمل "نحوه مراقبت از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در منزل" و همچنین، بسته استاندارد خدمات پزشکی و پرستاری در منزل در مبتلایان به کووید ۱۹ خفیف با مشارکت واحد‌های مختلف صف و ستاد تدوین و ابلاغ شده است.

اسامی ۱۲ شهر در وضعیت قرمز کرونایی/ ۶۰۰ هزار جریمه به دلیل نقض ممنوعیت تردد شبانه

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: امروز گزارش های خوبی در ستاد بیان شد، باید توجه داشت که از ۵ آبان اقداماتی برای کنترل شیوع کرونا انجام شده بود و از یک آذر هم محدودیت‌ها تشدید شد و خوشبختانه میزان رعایت دستورالعمل‌ها در کشور به بالای ۹۰ درصد رسیده و به دنبال آن روند بیماری در فوت و ابتلا در کشور نزولی شده است.

وی با اشاره به  استان های در وضعیت قرمز کرونا بیان کرد: هفته گذشته از ۱۶۰ شهر، ۳۴ شهر قرمز بودند، استان‌های اردبیل، گلستان، گیلان و مازندارن، چهار استان قرمز ما در هفته گذشته بودند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی در این هفته تنها دو استان گیلان و مازندران در وضعیت قرمز باقی مانده اند.

رئیسی ادامه داد: در همین راستا از ۳۴ شهر قرمز، ۱۲ شهر شامل آستارا، بندرانزلی، رودسر و تالش در استان گیلان؛ آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در مازندارن؛ زرین دشت در فارس؛ بافت در کرمان و گمیشان در گلستان در این وضعیت باقی مانده اند و فعلا روند بیماری نزولی نشده که حتما نیاز است مردم و مسئولان این شهر‌ها بیشترین دقت را داشته باشند و در حال حاضر شهر‌های آستارا، تالش، آمل، گلوگاه و نور بدترین وضعیت را دارند.

وی با بیان اینکه اکنون ۱۲ شهر قرمز، ۲۳۱ شهر نارنجی و ۲۰۵ شهر در وضعیت زرد هستند، اظهار کرد: این آمار خوبی است که نشان دهنده روند رو به کاهش بیماری است. غفلت از ویروس کرونا سبب می‌شود که شیوع بیماری مجدد شعله ور شده و منجر شود که شهر، شهرستان‌ها و استان‌ها دوباره به وضعیت قرمز بازگردند و در نهایت آمار ابتلا و مرگ و میر در کشور افزایش یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار