یک مقام روس: آژانس باید به موضوع خرابکاری تل‌آویو در نطنز ورود کند

یک مقام ارشد روسیه خواستار ورود آژانس بین المللی انرژی اتمی به مسئله مداخله رژیم صهیونیستی در خرابکاری شبکه برق مرکز هسته‌ای نطنز شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، کنستانتین کاساچیوف، نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه امروز دوشنبه گفت که اگر دخالت تل آویو در حادثه دیروز شبکه توزیع برق تأسیسات هسته‌ای ایران در نطنز تأیید شود، آژانس بین المللی انرژی اتمی باید اقدامات اسرائیل را به دقت بررسی کند.

وی در صفحه فیسبوک خود نوشت: بگذارید تأکید کنم که اگر دخالت تل آویو در حادثه شبکه توزیع برق در تأسیسات هسته‌ای نطنز تأیید شود، اقدامات آن مشمول کنوانسیون بین المللی مقابله با اقدامات تروریسم هسته‌ای می‌شود و آژانس بین المللی انرژی اتمی باید آن را به دقت بررسی کند.

این مقام روس، به کنوانسیونی اشاره داشت که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سیزدهم سپتامبر ۲۰۰۵ آن را تصویب کرده است. این کنوانسیون از هفتم ژوئیه ۲۰۰۷ میلادی به اجرا گذاشته شده است و رژیم صهیونیستی یکی از امضا کنندگان آن است.

نطنز مرکز غنی سازی اورانیوم ایران نیز یکی از تاسیساتی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اساس برجام از سال ۲۰۱۵ میلادی بر آن نظارت می‌کند.

کاساچیوف افزود: این مرکز، یک تاسیسات هسته‌ای است. این کنوانسیون مقرر می‌دارد که هر شخصی مرتکب تخلفی به مفهوم این کنوانسیون شود، در صورتی که آن شخص به طور غیرقانونی و عمدی… به تأسیسات هسته‌ای آسیب برساند ... با این هدف که صدمات اساسی به اموال وارد کند ... همچنین، این کنوانسیون می‌گوید که هیچ چیز در این کنوانسیون به یک کشور عضو حق و اجازه نمی‌دهد که در قلمرو کشور عضو دیگر، اعمال صلاحیت و اقداماتی انجام بدهد که به موجب قانون ملی آن کشور، صلاحیت آن‌ها منحصراً در ید اختیارات مقامات آن کشور عضو دیگر است.

در همین حال وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد «حادثه نطنز به مخالفان توافق هسته‌ای این اجازه را نخواهد داد تا روند مذاکرات در وین را خدشه دار و متوقف کنند. اگر تأیید شود که حادثه در تاسیسات نطنز، اقدامی خرابکارانه بوده، عاملان باید شدیدا محکوم شوند.

روز یکشنبه، ایران اعلام کرد حادثه‌ای در شبکه توزیع برق مرکز هسته‌ای نطنز رخ داده است. این حادثه، هیچ تلفات و آلایندگی نداشته است. علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، این حادثه را مظهر تروریسم هسته‌ای دانست.

نیویورک تایمز به نقل از منابعی گفت حادثه نطنز در نتیجه انفجاری رخ داد که اسرائیل مسبب آن بود. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بعداً گفت رژیم صهیونیستی عامل این حادثه است و هدفش از این کار، برهم زدن گفتگو‌ها برسر برجام است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار