با گذشت ۳ روز از تعطیلی اصناف؛

چشم صنوف به حمایت‌های دولت خشک شد

با تعطیل شدن سه گروه شغلی در شهر‌های قرمز کرونایی، چشم انتظار اصناف همچنان به وعده‌های اجرایی نشده دولت مانده است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سه روز از آغاز محدودیت های کرونایی و اعلام شرایط قرمز در استان تهران و برخی از شهرهای کشور می گذرد، تعطیلی های اجباری برای بسیاری از واحد هایی که در گروه شغلی  ۲، ۳ و ۴ قرار گرفته اند منجر می شود که این فعالیت ها با مشکلات مختلفی رو به رو شوند. 

مشکلاتی قطعا به موضوعاتی نظیر پرداخت حق بیمه، مالیات بر درآمد و همچنین درآمدهای کارگران این صنوف تاثیر بسزایی بگذارد. بسیاری از کسب و کارها بعد از اینکه تجربه چند دور محدودیت کرونایی را داشتند بیش از این که خواستار حمایت های مالی باشند، نگاهی نگران به دستگاه های مالی کشور از جمله سازمان مالیات کشور و همچنین سازمان تامین اجتماعی دارند.

این تعطیلی‌ها به مدت دو هفته یا ۱۰ روز کاری ادامه خواهد یافت و مسلما می‌تواند تاثیر به سزای در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در کشور داشته باشد چرا که طبق این مصوبه تمامی بازار‌ها و پاساژ‌های بزرگ بسته خواهند بود.

اما مسئله‌ای که در این میان وجود دارد عدم همکاری دولت با بخش خصوصی است. صنوف و تولیدی‌ها که در این دو هفته مجبور به تعطیلی واحد‌های خود شده اند، توقع دارند که هزینه‌های جاری آن‌ها مانند مالیات، اجاره واحد، قبوض مختلف و... حداقل در این دو هفته از سوی صاحب کسب و کار پرداخت نشود.

روز گذشته رئیس سازمان تامین اجتماعی طی پیام و ابلاغیه‌ای اعلام کرد تمام جرائم بیمه کارفرمایان واحدهای تولیدی، صنعتی معدنی، خدماتی و اصناف بخشوده خواهند شد که متن این ابلغیه به شرح زیر است. این اولین تجربه اصناف برای تعطیلی واحد‌های خود نیست و مدعی هستند هیچ یک از وعده‌های دولت برای حمایت از آن‌ها در تعطیلی‌های پیشین برآورده نشده است.

اصناف هیچ حمایتی از دولت دریافت نکرد

ابراهیم درستی نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف تهران در گفت و وگو با خبرنگار گروه اقتصاد باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: این گونه بخشودگی‌ها و مصوبه‌ها تاکنون چندین مرتبه برای اصنافیانی که با شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اند، برای ما و مردم ابلاغ شده، اما تا امروز هیچ کدام از این بخشودگی‌ها شامل حال اصناف نشده است.

وی افزود: علاوه بر بخشودگی جرائم، سازمان امور مالیاتی نیز از زمان شیوع ویروس کرونا هیچ حمایت تاثیر گذاری از صنوف مختلف نکرده است. شاید این حمایت‌ها روی کاغذ و در ابلاغیه‌ها مطرح شده باشد، اما شامل حال بازاریان نشده است.

نائب رئیس اتاق اصناف ایران بیان کرد: ما پیشنهاد داده ایم که دولت در بحث مالیات و بیمه برای اصناف تعطیل در این ایام بخشودگی و تخفیف قائل شود تا این صنوف با خیال راحت اقدام به تعطیلی واحد‌های خود کنند.

درستی ادامه داد: روزانه صد‌ها چک در بازار تهران پاس می‌شود که درآمد روزانه آن‌ها است. با این وجود با تعطیلی واحد‌های صنفی، تعداد بسیار زیادی از این چک‌ها پاس نخواهند شد و برگشت می‌خورند که در نتیجه مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد.

وی تصریح کرد: با تمام این وجود و بروز تمام مشکلات احتمالی، اما صنوف مشمول این طرح، واحد‌های خود را تعطیل کرده اند و اصناف تابع تمام مصوبه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا است.

نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف تهران در پایان ابراز کرد: تاکنون تعداد محدودی شاهد بازگشایی واحد‌های صنفی بودیم که نباید دست به بازگشایی واحد خود می‌کردند که با ان‌ها برخورد شده است.

همچنین محمود علیزاده معاون حقوقی سازمان امور مالیاتی در گفت وگو با گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان درباره تمهیدات سازمان مالیاتی برای اصناف اظهار کرد: تمهیدات در سازمان مالیاتی مانند تمدید مهلت اظهار نامه مالیاتی اشخاص حقیقی و بخشودگی مالیاتی برای اصناف در نظر گرفته شده است.

معاون سازمان مالیاتی گفت: از جمله تمدید مهلت تسلیم اظهار نامه عملکرد مالیاتی سال ۹۹ برای اشخاص حقیقی که تا ۳۱ مرداد بوده است و سایر موارد تحت عنوان بسته حمایت از سوی سازمان مالیاتی و وزارت اقتصاد داده شده به ستاد مدیریت کرونا و بررسی‌ها انجام و در روند به تصویب رسیدن است.

او ادامه داد: نهایت تا هفته آینده این بسته حمایتی را و یکی از بارز‌ترین آن تمدید مهلت اظهار نامه به مدت دوماه است.

علیزاده گفت: بخشودگی مطابق سال‌های گذشته با همان روند مشخص شده است. دستورالعمل آن تهیه و به موافقت وزیر اقتصاد و اجرایی می‌شود.

چشم امید اصناف و واحد‌های تعطیل شده در ایام کرونایی به سازمان امور مالیاتی و دیگر ارگان‌هایی است که وعده و وعید حمایت از آن‌ها را داده اند. امیدواریم در این مرحله، دستان مسئولان به نوشتن ابلاغیه‌ها محدود نشود و به وعده‌های خود عمل کنند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Singapore
Husin
۱۸:۲۹ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
برگزاری کنفرانس ها برای دانشمندان ایرانی به منظور ارائه راه حل های نابغه برای وزارت اقتصاد ..
که در آن کنفرانس های اقتصادی بیشتر, بهتر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
عوض اینکه مالیات و عوارض شهرداری را کم کنه افزایش هم پیدا میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
چه خوش خیال...!
Iran (Islamic Republic of)
محمد ت
۱۷:۵۶ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
دولت خودش خشک شده چشم صنوف دیگه چرا؟
آخرین اخبار