طراحی و ساخت میکرومدل سه بعدی ازدیاد برداشت نفت در شیراز

نخستین میکرومدل سه بعدی ازدیاد برداشت نفت توسط محقق جوان شیرازی طراحی و ساخته شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رضوی فر دانشجوی، دکتری و محقق بخش مهندسی نفت دانشگاه شیراز توانست میکرومدل سه بعدی ازدیاد برداشت نفت را طراحی کند.

این مهندس شیرازی گفت: میکرو مدل سه بعدی یک مدل شفاف و نمونه‌ای شبیه سازی شده از یک قطعه سنگ مخزن نفت با استفاده از لیزر و مواد شفاف است.

او  افزود: این میکرو مدل قابلیت تحلیل عامل گرانش بر حرکت سیالات داخل سنگ مخزن را فراهم می‌کند و این درحالیست که تا کنون با کمک مدل‌های دو بعدی موجود عامل گرانش قابل تحلیل نبود.

رضوی فر با اشاره به اهمیت دستیابی به روش‌های نوین ازدیاد برداشت نفت گفت: اهمیت دستیابی به ازدیاد برداشت نفت زمانی آشکارتر می‌شود که بدانیم گاهی یک درصد ازدیاد برداشت نفت از یک‌مخزن می‌تواند معادل چندین میلیون یا حتی میلیارد بشکه نفت را برای تولید کننده نفت رقم بزند.

او اظهار کرد: چون نیروی گرانش بر روی گران روی سیالات موجود و یا سیالات تزریق شده به سنگ مخزن اثر گذار است، تحلیل این اثر، میزان تخمین آزمایشگاهی ازدیاد برداشت را به نتایج واقعی سنگ مخزن و برداشت نفت درجا نزدیکتر و با خطا‌های کمتری نشان می‌دهد.

این مهندس شیرازی نتایج اولیه تحقیقاتی بر روی میکرو مدل طراحی خود را حدود ۲۰ درصد متفاوت از نتایج مدل دو بعدی عنوان کرد.

این محقق با این میکرو مدل، و با نصب سنسور‌های فشار و دما بر روی آن موفق به بررسی اثردو عامل فشار و دما بر روی مخازن هم شد، فاکتور‌هایی که تاکنون امکان پرداختن به آن‌ها در مدل‌های دو بعدی سنگ مخزن وجود نداشت.

او افزود: بر اساس نتایج حاصل، اندازه گیری و تحلیل دماوفشار مناسب برای تزریق سیالات کمک کننده به ازدیاد برداشت نفت در مخازن نفتی به منظور رسیدن به بهترین بازده نفتی امکان پذیر است.

این محقق شیرازی که معتقد است روش‌های تحقیقاتی و بویژه میکرو مدل سه بعدی طراحی شده توسط او برای اولین بار در دنیا طراحی و ساخته شده، امیدوار است با مساعدت صنعت نفت امکان فراهم شدن زمینه عملیاتی کار تحقیقاتی اش بر روی مخازن واقعی نفت فراهم شود.

منبع: صداوسیما
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار