خشک شدن ۱۴۰ چاه مالداری و ۸۰ درصد مراتع عشایر

۱۴۰ حلقه از چاه‌های مالداری در خراسان جنوبی که عشایر در زمان کوچ از آن بهره‌مند می‌شوند، خشک شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، عصمتی پور ، مدیرکل امور عشایر استان گفت:۱۴۰ حلقه از چاه‌های مالداری و ۴۰ درصد از مراتع استان در حوزه عشایر واقع شده که به دلیل کاهش میزان بارندگی ۸۰ درصد آن خسارت دیده است.

او با بیان اینکه بیشترین آسیب از فقر مراتع را عشایر متحمل می‌شوند افزود: خشکسالی موجب می‌شود نرخ مرگ و میر دام افزایش یابد و دام‌هایی هم که زنده می‌مانند به دلیل تغذیه ناکافی فرآورده‌های آن‌ها شامل گوشت، شیر و پشم بسیار اندک خواهد بود.

عصمتی پور گفت: کاهش درآمد، بیکاری، افزایش مهاجرت، ناامنی و افزایش قیمت نهاده‌های دامی از تاثیرات غیرمستقیم خشکسالی بر روی عشایر استان است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی خسارت‌های وارده در بخش کشاورزی و دامداری عشایری بر اثر خشکسالی را زیاد دانست و گفت: براساس برآورد‌های انجام شده، تا اوایل فرودین امسال بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به عشایر استان خسارت وارد شده است.

او با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای جبران خسارات ناشی از خشکسالی گفت: کمک به صندوق‌های اعتباری خرد زنان عشایری به مبلغ ۲.۵ میلیارد تومان، اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز با ارائه ۲۶ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در راستای ۵۵۶ قرارداد پرواربندی، ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه ۵ ساله به مبلغ ۱۰.۷ میلیارد تومان، آبرسانی سیار برای شش هزار و ۵۲۰ خانوار عشایری و توزیع ۲۷ هزار و ۲۲۷ تن علوفه و نهاده دامی از اقدامات امور عشایر استان برای کمک به عشایر است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.