تب خشکسالی بالا رفت/ سال سخت کشاورزی برای استان‌های شرقی

کاهش بارش‌ها در شرق کشور به ویژه خراسان جنوبی، امسال به بالاترین حد خود در سال‌های گذشته رسیده و کشاورزان را با بحران کم آبی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، سال زراعی جاری، بدترین سال به لحاظ بارندگی در خراسان جنوبی است و کاهش باران در این سال در ۳۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

کشاورزانی که پارسال همین موقع بیشتر زمین‌های دیم شان را زیر کشت می‌بردند، امسال با خشکی زمینها، کشت دیمی انجام ندادند.

 رضایی از کشاورزان منطقه زیرکوه از سختی‌های کشاورزی در شرایط کم آبی می‌گوید:" امسال آب نیست تا کشاورزی کنیم؛ درختان خشک شده اند و مجبوریم کشاورزی را تعطیل کنیم. 

یکی از کشاورزان روستای شیخان بیرجند هم به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: قنات‌های روستا‌های اطراف یا خشک شده اند یا در حال خشک شدن هستند، امسال آبی نداریم که کشاورزی کنیم.


بیشتر بخوانید


 حسینی از زرشک کاران موفق قاینات که زخم خورده خشکسالی است نیز می‌گوید:سال گذشته همین موقع نیازی به آب چاه نداشتیم و از آب قنات استفاده می‌کردیم، اما امسال مجبوریم چاه عمیق را روشن کنیم تا حداقل جلوی خشک شدن درختان را بگیریم.

کاهش ۶۸ درصدی بارندگی‌ها و ماه‌های کم باران پیش رو

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از کاهش شدید بارندگی‌ها  در سال آبی جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: از مهرماه پارسال تا کنون تنها ۳۸ میلیمتر باران در استان باریده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از خود ۶۸ درصد و نسبت به میانگین بلند مدت ۵۹ درصد کاهش داشته است.

خندان رو بیان می‌کند: کاهش بارندگی‌ها در خراسان جنوبی در ۳۰ سال گذشته بی سابقه بوده است و بر اساس پیش بینی ها، بارندگی‌های اردیبهشت ماه تا تیرماه امسال چندان هم قابل ملاحظه نیست.

سد‌ها تشنه‌تر از گذشته/ قنات‌ها در حال خشک شدن

در سال زراعی جاری تنها ۳ و نیم میلیون متر مکعب آب پشت سد‌های خراسان جنوبی ذخیره شده اند و منابع آبی سطحی استان هم ۲۱ درصد کاهش داشته است.

به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی، سال آبی جاری، سال سختی برای استان‌های شرقی به ویژه خراسان جنوبی است و ما چهارمین استان کم بارش کشور هستیم.

امامی بیان می‌کند: بخشی از منابع آب شرب و کشاورزی استان از طریق ۹۲ چشمه و قنات تأمین می‌شود که امسال دچار کاهش آبدهی شده اند.

چاره‌ای جز مدیریت آب و اجرای روش‌های نوین آبیاری نیست

وضعیت بحران کم آبی و کاهش بارندگی‌ها در سال ۱۴۰۰ جدی است و بر اساس پیش بینی هواشناسی، انگار بارانی هم در راه نیست.

خشکسالی و کم آبی آنچنان شیره جان سفره‌های زیر زمینی را گرفته است که درمان این زخم‌ها سال‌ها زمان نیاز دارد.

سال سختی پیش روی کشاورزی است و مصرف آب باید مدیریت شود تا اوضاع از این که هست بحرانی‌تر نشود.

توسعه روش‌های نوین آبیاری و همراهی مردم در اصلاح رفتار مصرف آب می‌تواند تا حدودی از تب کم آبی در خراسان جنوبی بکاهد

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
چه سالی کم بارندگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
در روستای ما بخشک شدن قنات کشاورزی که نداریم هیچ، هفته ها باید برای رسیدن آب منتظر تانکر بمانیم...روستاها در حال خالی شدن از جمعیت هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
خدا خودش به کشاورزان رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
سالی کم بارش بود