از پیوستن دانشگاه تهران به ۵ دانشگاه برتر جهان تا چگونگی یادگیری در آینده

دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «انتقادی به برگزاری دروس عملی در شهر‌های زرد نداریم»، «سامانه هوشمند پایش سلامت مکانیزه راه اندازی شد»، «پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه شهید بهشتی»، «فاز بعدی اسکان دانشجویان در خوابگاه‌ها بعد از عبور از موج چهارم کرونا»، «آموزش مجازی دانشگاه تهران در دهه ۸۰ کلید خورد»، «دانشگاه تهران به جمع پنج دانشگاه برتر جهان پیوست»، «یادگیری در آینده چگونه است؟»، «استقبال داوطلبان ارشد برای تحصیل در رشته های علوم انسانی»، «تعطیلی تمامی خوابگاه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور»، «اعلام زمان مصاحبه آزمون دکتری در دانشگاه صنعتی شریف» همراه بود. 

انتقادی به برگزاری دروس عملی در شهر‌های زرد نداریم

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برگزاری دروس عملی اظهار کرد: برگزاری دروس عملی تابع ابلاغ آئین نامه معاون آموزشی وزارت علوم است که مطابق دستورات وزارت بهداشت این قبیل از دروس باید در شهر‌های آبی و زرد برگزار شوند.

او افزود: اگر چه با چالش برگزاری دروس عملی و مهارتی در دوران کرونا مواجه شده ایم، اما سلامت دانشجویان در هر حالتی برای مهم ما حائز اهمیت است و این قبیل کلاس‌ها به منظور حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه‌ها به عنوان مشکل جهانی شناخته شده است.

صالحی عمران تصریح کرد: از آن جایی که معاونت آموزشی وزارت علوم اختیار برگزاری دروس عملی را به شهر‌های آبی و زرد داده بنابراین دانشگاه‌ها هم تابع ستاد ملی مقابله با کرونا هستند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور درباره نحوه برگزاری دروس عملی گفت: به صورت مجازی از طریق سیستم‌های آموزشی دانشگاه‌ها بخشی از دروس عملی را برگزار کرده ایم و تاکنون تصمیمی به برگزاری این دروس به صورت حضوری با وجود بدتر شدن وضعیت پایتخت از نظر کرونا نگرفته ایم.

سامانه هوشمند پایش سلامت مکانیزه راه اندازی شد

امیرگل رو استاد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: داده برداری سریع، استاندارد، صحیح و دقیق از وضعیت روسازی به منظورتحلیل وضعیت عملکردی روسازی و برنامه ریزی نگهداری و تعمیر آن در مدیریت روسازی موجب کاهش ۷۵ درصدی در هزینه چرخه عمر روسازی می‌شود.

به گفته او، در دنیای امروز، اهمیت مدیریت و نگهداری زیرساخت‌های حمل و نقلی بر کسی پوشیده نیست. از طرفی بررسی، شناخت، ارزیابی و اندازه گیری خرابی‌های روسازی اساس کارمدیریت تعمیر و نگهداری روسازی است که از اهمیت بالایی برخوردارند.

پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه شهید بهشتی

 دانشگاه شهید بهشتی براساس آئین‌نامه پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان در دوره تحصیلی دکتری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورخ ۸ تیر ۱۳۹۳ و اصلاحیه آن به شماره ۲۳۷۲۰۰/۲۱ مورخ ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ و دستورالعمل اجرایی دانشگاه مصوب ۱۳۹۹ از بین دانش‌آموختگان و دانشجویان ممتاز دوره کارشناسی‌ارشد برای دوره دکتری بدون آزمون سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ دانشجو می‌پذیرد.

براساس اعلام دانشگاه شهید بهشتی مهلت ثبت‌نام اینترنتی داوطلبان از ۲۱ فروردین تا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ تعیین شده است.

فاز بعدی اسکان دانشجویان در خوابگاه‌ها بعد از عبور از موج چهارم کرونا

محمدرضا باقری، مسئول خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص اسکان دانشجویان در خوابگاه‌های دانشگاه امیرکبیر گفت: اسکان دانشجویان در شرایط شیوع بیماری کرونا به صورت فازی صورت می‌گیرد که هر فاز بطور متوسط ۴۵ روز است.

او افزود: برای کاهش تراکم در خوابگاه‌ها و امکان استفاده گروه‌های مختلف، در هر فاز گروه‌های مشمول براساس شرایط آموزشی تعیین می‌شوند.

مسئول خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: در حال حاضر، فاز ششم اسکان در خوابگاه‌های این دانشگاه در جریان است که پیش از ابتدای اسفند ۹۸ شروع شده و تا ۳۱ فروردین ادامه دارد.

آموزش مجازی دانشگاه تهران در دهه ۸۰ کلید خورد

حسین حسینی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تجربه یادگیری آموزش‌های الکترونیکی اظهار کرد: مرکز آموزش یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران در دهه ۸۰ تاسیس شد بنابراین در این زمینه حتی قبل از شیوع ویروس کرونا برای ارائه آموزش‌های مجازی تجربیات زیادی داشته ایم.

او افزود: در گذر زمان بیشتر توجه دانشگاه تهران تنها به مجازی برگزار کردن دروس برخی رشته‌ها در مقطع کارشناسی ارشد و در دوره های روزانه بود که جایگاهی در میان آموزش های غیر حضوری نداشته اند، اما شیوع ویروس کرونا شرایطی را فراهم کرد تا دانشگاه‌ها به سمت و سوی استفاده از آموزش‌های الکترونیکی سوق داده شوند.

حسینی تصریح کرد: تا قبل از شیوع ویروس کرونا زیرساخت های لازم برای برگزاری آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه‌ها فراهم نبود و اعضای هیئت علمی هم در این زمینه آمادگی زیادی نداشتند بنابراین استفاده از آموزش‌های مجازی در جامعه فرهنگ خاصی را می‌طلبید که تا قبل از شیوع ویروس کرونا اجرای آن به راحتی امکان پذیر نبود.

دانشگاه تهران به جمع پنج دانشگاه برتر جهان پیوست

در آئین رونمایی از طرح‌های ملی دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که با حضور حسن روحانی، رئیس جمهور برگزار شد، «آزمایشگاه ملی قوای محرکه پیشرفته دانشگاه تهران» به بهره‌برداری رسید.

وحید اصفهانیان، استاد دانشکده مهندسی مکانیک پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران در مورد اهمیت ساخت این آزمایشگاه می‌گوید: «این آزمایشگاه با تکیه بر تخصص، همت و کوشش متخصصان کشور به بهره‌برداری رسیده است. یکی از موارد حائز اهمیت این طرح کلان ملی، برقراری ارتباط تنگاتنگ دانشگاه و صنعت جهت رفع نیاز‌های یکدیگر است. با احداث آزمایشگاه ملی قوای محرکه پیشرفته، نیاز شرکت توسعه قوای محرکه تیوان به‌عنوان تولیدکننده موتور‌های پرقدرت کم‌مصرف با استاندارد یورو ۶ جهت تست و دریافت تأییدیه‌های لازم برطرف خواهد شد».

یادگیری در آینده چگونه است؟

امید فاطمی، رئیس مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وجود این باور غلط در جامعه که یادگیری الکترونیکی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و ... است، در ادامه اظهار کرد: در دنیای پیشرفته کنونی دانشمندان پداگوژی (علم و هنر یاددهی و یادگیری) می‌گویند که فرآیند شناختی باید در ذهن دانشجو شکل بگیرد و مطلب در ذهن او ساخته شود نه این‌که مطالب و مفاهیم از بیرون به ذهن دانشجو وارد شود.

استقبال داوطلبان ارشد برای تحصیل در رشته های علوم انسانی

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره لزوم توجه به رشته علوم انسانی در کشور اظهار کرد: علوم انسانی رشته‌های وسیعی را در بر می‌گیرد.

او افزود: یک تصور بدون دلیلی وجود دارد که همه فکر می‌کنند حوزه‌های مربوط به علوم انسانی را متوجه می‌شوند به همین علت پیشرفت‌های علمی و دانشی که در این حوزه داریم کمتر از مابقی رشته‌های دیگر است.

نیلی تصریح کرد: بیشتر محصلان رشته علوم انسانی تصور می‌کنند که دانش کافی از مدیریت و اقتصاد دارند و مسائل اجتماعی را خوب متوجه می‌شوند.

او با بیان اینکه حوزه علوم انسانی بسیار تاثیرگذار است، تاکید کرد: حوزه‌های تکنولوژی تحت تاثیر تصمیمات و سیاست‌های حوزه علوم انسانی شکل می‌گیرد و اگر در این حوزه دقت کافی، دانش لازم و تخصص مورد نیاز را برای دست اندرکاران فراهم کنیم و تصمیمات خود را به اکتفای دانشی که در این حوزه وجود دارد تصویب کنیم با خیلی از چالش‌های موجود مانند ناهنجاری ها، مشکلات اقتصادی و ... مواجه نخواهیم شد.

تعطیلی تمامی خوابگاه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور

رضا مهدی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فعالیت فعلی خوابگاه‌ها اظهار کرد: از آن جایی که فعالیت خوابگاه‌ها تابع برنامه ریزی‌های آموزشی است بنابراین در صورتی که دانشجویان برای انجام فعالیت‌های خود به اسکان احتیاج داشتند حتما شرایط خوابگاهی برای شان فراهم خواهد شد.

او افزود: ستادملی مقابله با کرونا در اواسط سال اجازه برگزاری دروس عملی را تنها در شهر‌های آبی و زرد صادر کرده بود که تمامی مراکز و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور این اقدام را با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی انجام دادند و در هر اتاق یک دانشجو ساکن شد.

مهدی تصریح کرد: از آن جایی که بعد از تعطیلات سال ۱۴۰۰ تمامی شهر‌های کشور به علت ویروس کرونا قرمز شده است بنابراین کلاس‌های عملی در هیچ استانی تاکنون برگزار نشده است.

اعلام زمان مصاحبه آزمون دکتری در دانشگاه صنعتی شریف

براساس اعلام دانشگاه صنعتی شریف، مصاحبه آزمون نیمه متمرکز دکتری در تمامی دانشکده‌ها و گروه‌های (فنی و مهندسی، مدیریت و اقتصاد، شیمی، فیزیک و علوم ریاضی) در روزهای شنبه ۲۲ خرداد و یکشنبه ۲۳ خرداد سال جاری انجام می‌شود.

همچنین مصاحبه در پژوهشکده علوم و فناوری نانو در روز دوشنبه ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۰ پیگیری خواهد شد.

جزئیات در خصوص زمانبندی و نحوه شرکت در جلسه مصاحبه (حضوری / غیر حضوری)، از طریق آدرس ایمیلی که توسط داوطلبان در سامانه پذیرش دانشگاه صنعتی شریف ثبت می‌شود و از طریق وبسایت این دانشگاه به نشانی sharif.ir به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار