مرور ۶ سریال ماورایی خاطره‌انگیز به بهانه آغاز پخش سریال «احضار»

در دهه ۸۰ پخش سریال‌های ماورایی به مناسبت ماه رمضان تبدیل به یک سنت در تلویزیون شده بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،در دهه ۸۰، پخش سریال‌های ماورایی به مناسبت ماه رمضان تبدیل به یک سنت در تلویزیون شد و معمولا یکی از سریال‌های مناسبتی ماه رمضان با موضوعاتی درباره بهشت و جهنم، برزخ، وسوسه شیطان و پاداش و عقوبت اعمال، پخش می‌شد. این روند تا سال ۹۰ ادامه پیدا کرد و اکنون پخش سریال «احضار» در ماه رمضان ۱۴۰۰، نماد بازگشت تلویزیون به دوران پخش سریال‌های ماورایی است. این سریال به عرفان‌های کاذب، فرقه‌های انحرافی و همچنین جلسات احضار روح می‌پردازد و آن‌ها را نقد می‌کند. آرش مجیدی، افسانه چهره‌آزاد، علی دهکردی، رضا توکلی، غزال نظر، میلاد میرزایی و... بازیگران اصلی این اثر هستند. علیرضا افخمی تقریبا ۹ سال پس از آخرین مجموعه ماورایی خود، بار دیگر سریال را با قصه متفاوتی در این ژانر ساخته است. به بهانه این سریال مروری داشتیم بر به یادماندنی‌ترین و پرسروصداترین سریال‌های ماورایی در تلویزیون. سریال «پنجمین خورشید» قصه‌ای درباره سفر به آینده داشت و مسائل مذهبی و معنوی محوریت آن نبود، به همین دلیل به آن نپرداختیم.

کمکم کن

مرور ۶ سریال ماورایی خاطره‌انگیز به بهانه آغاز پخش سریال «احضار»

سریال «کمکم کن» در سال ۸۳ برای اولین بار قصه‌ای را درباره عالم برزخ و بازگشت به زندگی دنیایی روایت کرد. شخصیت اصلی این سریال جوانی بود که به کما می‌رود، او که از اشتباهات خود در زندگی پشیمان است، در عالم برزخ همراه ارواح دیگر تصمیم می‌گیرند اگر به دنیا برگردند، اشتباهاتشان را جبران کنند. این اتفاق رخ می‌دهد و شخصیت اصلی قصه با بازی حمید گودرزی چنین فرصتی پیدا می‌کند. سریال به واسطه شخصیت‌های متعدد به گناهان مختلف می‌پردازد و مخاطب را به گناه نکردن در دنیا و استفاده از فرصت زندگی دعوت می‌کند. قصه جدید و خاص سریال در آن زمان مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

او یک فرشته بود

مرور ۶ سریال ماورایی خاطره‌انگیز به بهانه آغاز پخش سریال «احضار»

پس از استقبال از سریال «کمکم کن»، علیرضا افخمی دومین سریال خود را با حال‌وهوای ماورایی جلوی دوربین برد و «او یک فرشته بود» را ویژه رمضان ۸۴ ساخت. این سریال حضور عینی شیطان در زندگی انسان‌ها و وسوسه‌هایش را به تصویر کشید. شخصیت اصلی قصه با بازی زنده‌یاد حسن جوهرچی، انسان درستکاری بود که با وسوسه‌های شیطان که در قالب جسم انسان ظاهرا معصومی به نام «فرشته» سر راهش قرار گرفته بود، از راه راست منحرف شد و در نهایت توبه کرد و پشیمان شد. این اولین بار بود که یک سریال تلویزیونی، شیطان را در قالب شخصیت معمولی نشان می‌داد و پخش پرسروصدایی داشت.

آخرین گناه

مرور ۶ سریال ماورایی خاطره‌انگیز به بهانه آغاز پخش سریال «احضار»

یکی دیگر از کارگردان‌هایی که در دهه ۸۰ تجربه ساخت سریال ماورایی را در کارنامه خود رقم زد، حسین سهیلی‌زاده بود. او سال ۸۵ در «آخرین گناه» مسئله چشم برزخی را دستمایه روایت قصه‌اش قرار داد. دختر شخصیتی به نام «دکتر اکرمی» برخلاف وصیت پدرش، چشم او را که فرد متدینی بود، به نامزد خود «فرهاد مودت» با بازی حمیدرضا پگاه پیوند می‌زند. پس از این اتفاق «فرهاد» باطن افراد و تجسم گناهان افراد را می‌بیند و زندگی‌اش تحت تاثیر این اتفاق متحول می‌شود. هرچند که ایراداتی به محتوای سریال وارد بود، اما پرداختن به این موضوع هم اتفاق جدیدی بود که با استقبال مواجه شد.

اغما

مرور ۶ سریال ماورایی خاطره‌انگیز به بهانه آغاز پخش سریال «احضار»

سیروس مقدم سال ۸۶ در اولین سریال ماورایی خود، مجموعه «اغما» را جلوی دوربین برد. این سریال هم مانند «او یک فرشته بود» به موضوع وسوسه‌های شیطان می‌پرداخت و شیطان را در شمایل انسان خوبی به نام «الیاس» با بازی حامد کمیلی نشان می‌داد. با وجود شباهت مضمونی که این سریال به «او یک فرشته بود» داشت، اما «اغما» هم در ماه رمضان ۸۶ بینندگان زیادی داشت و جزو آن دسته از آثار ماورایی است که در ذهن مردم ماندگار شده. این مجموعه تاثیر زیادی بر شهرت حامد کمیلی داشت. امین تارخ، لعیا زنگنه و نفیسه روشن از بازیگرانی هستند که در این سریال حضور داشتند.

روز حسرت

مرور ۶ سریال ماورایی خاطره‌انگیز به بهانه آغاز پخش سریال «احضار»

سیروس مقدم بعد از تجربه خوب «اغما»، سریال بعدی خود را نیز با چنین حال‌وهوایی ساخت. مجموعه «روز حسرت» که رمضان ۸۷ پخش شد، نسبت به سریال «اغما» به صورت غیرمستقیم‌تر به تاثیرات شیطان در زندگی انسان‌ها پرداخت و خبری از نمایش واضح شخصیتی به عنوان شیطان در سریال نبود. این مجموعه هم با نشان دادن احوال شخصیت‌هایش در عالم برزخ، روی این مسائل تمرکز داشت. پشیمانی انسان و حسرت‌هایی که پس از مرگ برایش باقی می‌ماند از دیگر موضوعات سریال هستند. افسانه بایگان، فرامرز قریبیان، پوریا پورسرخ و مهراوه شریفی‌نیا بازیگران این مجموعه هستند.

پنج کیلومتر تا بهشت

مرور ۶ سریال ماورایی خاطره‌انگیز به بهانه آغاز پخش سریال «احضار»

سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» اثر علیرضا افخمی، آخرین سریال ماورایی بود که تلویزیون روی آنتن برد. ماه رمضان ۹۰، این سریال به همراه «سقوط یک فرشته» از شبکه‌های یک و ۳ پخش شدند و سریال افخمی بیشتر مورد توجه قرار گرفت. شخصیت اصلی این مجموعه با بازی مهدی سلوکی طی اتفاقی به کما می‌رود، روح او در خواب و خیالات دختری که به او علاقه‌مند است، ظاهر می‌شود و سعی می‌کند به او بفهماند در پنج کیلومتری بهشت زهرا افتاده و در حال مرگ است. او با روح دختر دیگری به نام «مینا» همراه می‌شود و با او گفتگو می‌کند. روایت فانتزی این سریال از سفر ارواح انسان‌ها به مکان‌های مختلف با انتقاد مخاطبان مواجه شد.

منبع:روزنامه خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار