دارو‌های کرونا کمیاب شد

از داروی جدید «آیورمکتین ۳» خبری نیست و آمپول «رمدسیویر» هم در مشهد بسیار کمیاب است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بعد از کمیاب شدن «رمدسیویر» تنها داروی نسبتا موفق در بهبود علائم بیماری کرونا، خبر آغاز توزیع داروی «آیوِرمِکتین ایرانی» برای این بیماری در دهم اسفند ماه پارسال خبری خوشحال کننده بود که در نبود واکسن کرونا، تا حدود زیادی بارقه‌ای از امید در دل شهروندان ایجاد کرد.

۳۰ دی ماه سال ۹۹ طی مراسمی ملی، از تولید ایرانی داروی «آیورمکتین ۶»، به همت محققان ایرانی با حضور رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) رونمایی شد. آن روز اکبر برندگی مدیرعامل گروه دارویی برکت، از رواج این دارو برای درمان بیماری کرونا در آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی خبر داده بود. همان زمان هم اعلام شد که ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ میلیون از این قرص ایجاد شده است.

نیامده کمیاب شد

از اوایل اسفند هم توزیع سراسری آن در کشور آغاز شد و این دارو در اختیار متقاضیان قرار گرفت، اما این  تمام ماجرا نبود و حالا در روز‌های آخر فروردین و زمانی که موج چهارم کرونا گسترده‌تر از قبل از راه رسیده است، خبر از کمیابی گسترده این  دارو در مشهد به گوش می‌رسد و این وضعیتی است که منجر به گله بسیاری از شهروندان شده است.

محمودی یکی از شهروندانی که با درگیری ریه به کرونا مبتلا شده است، با بیان اینکه تجویز پزشک متخصص عفونی برایش آیورمکتین۳ بوده است گفت: همه داروخانه‌های مشهد را زیر پا گذاشتیم و «آیور مکتین ۳» پیدا نکردیم.

او افزود: دست آخر مجبور شدم بعد از پیگیری و جست  و  جوی فراوان، «آیورمکتین ۶» بخرم که آن هم اصلا مطابق با تجویز و دستور پزشک برای مصرف نبود.


بیشتر بخوانید


 

رمدسیویر هم موجود نیست

فاطمی شهروند دیگری گفت: مادرم به کرونا مبتلا شده است و در شهرستان حضور دارد، با هزار مشکل و گرفتاری در مشهد پزشک متخصصی پیدا کردم که به طور برخط مادرم را ویزیت کرد. دکتر در ابتدا برای مادرم «آیورمکتین ۳» تجویز کرد که اصلا در داروخانه‌ها موجود نبود و مجبور شدم دوز ۶ آن را تهیه کنم.

او افزود: با مصرف «آیورمکتین ۶» مادرم بهبود پیدا نکرد و این بار پزشک آمپول رمدسیویر تجویز کرد.

این شهروند با ابراز نگرانی از اینکه این  آمپول در هیچ  داروخانه‌ای یافت نمی‌شود، ادامه داد: به هر داروخانه‌ای مراجعه کردم این آمپول را نداشت. گفته می‌شود برای گرفتن این آمپول باید حتما پزشک متخصص عفونی این دارو را تجویز کند؛ ضمن اینکه در صورت تجویز از سوی  متخصص، باز هم این دارو یافت نمی‌شود.


دارو هست، اما در بازار سیاه

شرفی شهروند دیگری درباره نحوه تأمین داروی رمدسیویر گفت: یکی از رابطان تأمین دارویی شرکت‌ها در جریان همین جست  و جوهایم برای یافتن رمدسیویر، به من تهیه دارو از بازار سیاه را پیشنهاد کرد و گفت که می‌توانم از اطراف پنجراه پایین خیابان با دوبرابر قیمت آمپول را مهیا کنم.


داروخانه هلال احمر: زمان توزیع مشخص نیست

برای بررسی این موضوع با داروخانه شبانه روزی هلال احمر تماس گرفته شد. پاسخ بخش توزیع دارویی این  داروخانه درباره موجود بودن داروی «آیورمکتین ۳» و آمپول «رمدسیویر» این است: آیورمکتین فقط ۶ به دستمان می‌رسد برای موجودی آمپول رمدسیویر هم باید هرروز مراجعه کنید، زمان توزیع مشخص نیست.


داروخانه امام رضا (ع): رمدسیویر فقط در اورژانس عدالتیان

مسئول بخش توزیع دارو در داروخانه امام‌ رضا (ع) نیز در پاسخ به پرسش ما درباره توزیع آمپول «رمدسیویر» در این داروخانه گفت: از این آمپول نداریم و این دارو تنها در بخش اورژانس عدالتیان بیمارستان امام‌رضا (ع) مشهد توزیع می‌شود.


داروخانه ۲۲ بهمن: تعداد محدود با مبلغ ۷۰۰ هزار تومان

پاسخ بخش توزیع دارو در داروخانه شبانه روزی ۲۲ بهمن برای توزیع آمپول رمدسیویر نیز این گونه است: این آمپول به تعداد خیلی محدود با رقمی معادل ۷۰۰ هزار تومان موجود است، به هر نسخه فقط یک آمپول می‌دهیم، نسخه حتما باید از سوی پزشک متخصص عفونی تجویز شده باشد و اگر بیمار در شهرستان است و پزشک عمومی تجویز کرده باشد، باید در مشهد از سوی  پزشک متخصص ویزیت شود، نسخه هم حتما باید رویت شود و آن را حضوری ببینیم؛ یعنی نمی‌توان از طریق فضای مجازی نسخه را دریافت کرد.


کمبود داریم

علیرضا شهریاری رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی درباره اینکه وضعیت فعلی تأمین داروی بیماران کرونایی در مشهد به چه شکل صورت می‌گیرد، گفت: متأسفانه کمبود تأمین داروی بیماران کرونایی در مشهد وجود دارد، دارو‌ها سهمیه بندی است؛ پس کمبود هست. این موضوع در همه جای کشور دیده می‌شود و فقط مربوط به مشهد نیست.

او با بیان اینکه حساسیت مشهد و لزوم تأمین داروی مورد نیاز کرونا در این  شهر را باز هم به تهران یادآور شده ایم، افزود: بار دیگر موضوع کمبود‌های دارویی را به متولیان بهداشت در تهران گزارش داده ایم و امیدواریم به زودی این مشکل حل شود.

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی درباره کمبود آمپول «رمدسیویر» نیز ادامه داد: از این دارو تعداد بسیار کمی در مشهد و در برخی داروخانه‌های دولتی خاص وجود دارد، اما شهروندان می‌توانند کمبود‌ها را با شماره ۱۹۰ در میان بگذارند.

شهریاری بیان کرد: کارشناسان در این  سامانه به مردم کمک می‌کنند تا سریع‌تر به داروخانه‌ای که داروی مورد نیازشان را دارد دسترسی پیدا کنند.

این گفته‌های رئیس انجمن داروسازان استان در حالی است که وقتی با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت تماس گرفتیم و با انتخاب نام مشهد به دنبال یافتن نزدیک‌ترین داروخانه برای تهیه داروی کرونا بودیم، بعد از انتظاری نسبتا طولانی، تماسمان بی پاسخ ماند.

 

منبع:شهرآرانیوز

انتهای پیام//م.م

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.