خانه های روستایی در انتظار مقاوم سازی/ کلنگ بهسازی در گیرودار گرانی مصالح

زلزله و بلایای طبیعی خسارات جبران ناپذیری به منازل روستایی گناباد وارد کرده و باید هرچه سریع‌تر مقاوم سازی آن در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، امام خمینی (ره) در بیست و یکم فروردین ماه سال ۵۸ در پیامی خطاب به ملت ایران، از افتتاح حساب شماره ۱۰۰ برای خانه سازی مستضعفان خبر دادند.

پس از افتتاح حساب ۱۰۰ تشکیلاتی به نام «بنیاد مسکن انقلاب اسلامی» شکل گرفت، تا امر تهیه مسکن برای افراد نیازمند، قاعده‌مند شود.

بنیاد مسکن به سرعت در تمام استان‌ها شعبه دایر و با همکاری برخی نهاد‌ها به امر تهیه مسکن مبادرت کرد و در سال ۱۳۶۶ اساسنامه آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و از مهم‌ترین وظایف آن ارائه طرح‌های مورد نیاز برای ایجاد مسکن اقشار مستضعف، انجام پروژه‌های کارشناسی درباره زمین‌های روستایی، کمک در جهت تأمین مصالح ساختمانی عنوان شد.

حال بعد از گذشت بیش از سه دهه از فعالان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در کشور، این نهاد توانسته وضعیت روستا‌ها را تغییر دهد و شاهد کالبد جدیدی در روستا‌های کشور هستیم و از سویی خانواده‌های نیازمند نیز توانسته‌اند خانه‌دار شوند.

اگر بخواهیم نگاهی به کارکرد‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستا‌ها داشته باشیم می‌توانیم به اجرای طرح‌های هادی روستایی، مقاوم‌سازی منازل روستایی و ساخت خانه برای مستمندان اشاره کرد که این روز‌ها در کمتر روستایی در کشور این اقدامات صورت نگرفته است.

طرح هادی، دستگیر مردم روستایی شده است

ناصر چیتگر رئیس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گناباد گفت: در گناباد ۶۲ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم که از این تعداد ۵۸ روستا مطالعه طرح هادی آن انجام شده که شاخص ۹۴ درصد را دارند و تعداد ۲۶ روستا نیز طرح‌های هادی آن ها اجرا شده که شاخص ۴۵ درصد دارند.

او افزود: در بجستان نیز ۲۵ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم که ۲۳ روستا مطالعه طرح هادی آن انجام شده که شاخص ۹۲ درصد را دارند و ۱۳ روستا طرح هادی اجرایی شده که در اجرای و مطالعه طرح‌های روستایی شاخص استان ۳۵ درصد است که ما در شهرستان‌های گناباد و بجستان درصد بالاتری داریم.

رئیس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گناباد با اشاره به اهمیت مقاوم‌سازی منازل روستایی به خسارت‌هایی که در برخی زلزله‌ها به منازل غیرمقاوم وارد می‌شود، ادامه داد: از ابتدای طرح مقاوم‌سازی منازل روستایی در سال ۸۳ تاکنون ۵ هزار و ۵۸۸ واحد روستایی به بانک‌ها جهت دریافت تسهیلات مقاوم‌سازی معرفی شده‌اند که تعداد ۴ هزار و ۸۴۱ مورد قرارداد انجام شده و در ۴ هزار و ۵۱۶ مورد نیز فروش اقساطی داشته‌ایم.


بیشتر بخوانید


چیتگر بیان کرد: در بجستان نیز هزار و ۸۹۹ مورد معرفی به بانک داشته‌ایم که  هزار و ۷۶۹ واحد انعقاد قرارداد و  هزار و ۴۹۳ مورد نیز فروش اقساطی انجام شده است.

او با اشاره به هدف اصلی از تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که همان تامین مسکن محرومان است، تصریح کرد: در سال گذشته ۱۷ مورد تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد داشته‌ایم و تسهیلات طرح مسکن محرومین نیز ۲۲۰ واحد در گناباد و ۱۲۰ مورد در بجستان از محل تسهیلات بلاعوض هر فقره ۲۵ میلیون تومان پرداخت شده است.

رئیس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گناباد دلیل تاخیر در برخی پروژه‌های طرح را نیز تامین ضمانت، گرانی مصالح و انعقاد قرارداد با بانک‌ها دانست و تاکید کرد: طبق آمار معاونت بازسازی مسکن استان که در شهریور ۹۹ اعلام شد، در گناباد ۱۳ هزار و ۳۸ واحد روستایی در ۸۳ آبادی داریم که ۶ هزار و ۵۹۲ مورد مقاوم سازی شده و ۵ هزار و ۵۴۶ مورد نیز غیرمقاوم هستند.

چیتگر اظهار کرد: از ابتدای طرح مقاوم سازی منازل روستایی در گناباد ۵ هزار و بجستان ۲ هزار واحد تسهیلات دریافت کرده‌اند.

او با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط این اداره در برخی از روستا‌ها، افزود: طرح اقدام ملی مسکن نیز از برنامه‌هایی است که در دست اقدام داریم که در شهر گناباد هزار و ۹۰۰ نفر ثبت نام داشته‌اند که از این تعداد ۴۸۸ نفر تایید و ۲۹۴ نفر نیز واریز وجه داشته‌اند که زمین تحویل و در مرحله صدور پروانه است.

رئیس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گناباد ادامه داد: اجرای طرح اقدام ملی مسکن نیز در شهر‌های کاخک، بیدخت، بجستان و یونسی نیز در دست اقدام است که در این شهر‌ها زمین تحویل و انعقاد قرارداد صورت گرفته و فقط در شهر یونسی منتظر ابلاغ اداره راه و شهرسازی هستیم.

چیتگر در زمینه اجرای طرح‌های هادی نیز بیان کرد: در حال حاضر ۷ پروژه در گناباد و ۴ پروژه در بجستان در دست اقدام داریم؛ اعتباری نیز به عنوان اعتبارات ماده ۱۱ فروش زمین در روستا‌ها داریم که از این محل نیز ۱۴ روستا برای آن پروژه تعریف  شده و در دست اقدام هستند.

او تصریح کرد: در سه روستای کلاته کلوخ، کلاته نو و محمدآباد نیز ۳۷ واحد روستایی از محل تسهیلات بهسازی در دست احداث داریم که پیشرفت‌های قابل قبولی دارند.

رئیس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گناباد تاکید کرد : تسهیلات ویژه طرح بهسازی روستایی در سال ۹۹ در گناباد ۳۲۱ فقره و در بجستان ۲۲۴ فقره بوده که به هر واحد ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۵ درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله پرداخت شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام//ف.ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار