کاهش ۲۵ درصدی قدرت خرید گندم در خراسان رضوی

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی از کاهش ۲۵ درصدی قدرت خرید گندم در خراسان رضوی در دو سال خبر داد و خواستار تک نرخی شدن گندم شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حمیدرضا نوری مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی از کاهش ۲۵ درصدی قدرت خرید گندم در این استان ظرف دو سال گذشته خبر داد و گفت: نگرانی‌هایی در خصوص آمار سطح زیرکشت گندم استان وجود دارد و همه این‌ها بدان معناست که در زمینه ذخایر استراتژیک گندم خراسان رضوی باید نگران باشیم، قیمت خرید تضمینی گندم نیز مزید بر علت شده و باید در این رابطه اقدامات لازم انجام شود.

او افزود: ظرفیت اسمی کارخانه‌های آرد استان، ۲ میلیون و ۳۲۴ هزار تن است که از این میزان ۷۴۰ هزار تن در سال ۹۹ یعنی معادل ۳۲ درصد این ظرفیت استفاده و تکمیل شده و مابقی ظرفیت خالی مانده است، پیشنهاد ما این است که امکان اخذ مجوز برای عبور موقت گندم به کارخانجات استان داده شود تا با واردات گندم از کشور‌های هم‌مرز و تولید آرد، صادرات این محصول انجام بگیرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به اینکه نرخ آرد از سال ۹۴ تاکنون تغییری نداشته است، دولت در دو مقطع برای کمک به هزینه آسیابانی کارخانه‌ها اقدام کرد؛ در مرحله اول (از شهریور ۹۵ تا پایان سال ۹۶) یارانه‌ای معادل ۹ درصد قیمت آرد (را به کارخانه‌ها پرداخت نمود و در مرحله دوم (از سال ۹۷ تا تا خرداد ۹۸) نیز معادل ۱۱ درصد قیمت آرد را به این واحد‌ها یارانه داده که هم اکنون در حال تسویه این کمک‌ها هستیم.


بیشتر بخوانید


نوری خواستار جلوگیری از صدور پروانه جدید برای تاسیس کارخانه آرد در خراسان شد و بیان کرد: با توجه به اینکه بیش از ۳۰ کارخانه آرد در استان فعالیت دارند، تقاضا دارم پروانه و مجوزی برای احداث کارخانه جدید صادر نشود تا ظرفیت به اشباع نرسد و زیانی برای واحد‌های موجود ایجاد نگردد.

او تصریح کرد: موضوع چند نرخی بودن گندم و فاصله قیمت‌ها با بازار آزاد فسادزا بوده و تقاضای ما نیز این است که گندم تک نرخی شود، تک نرخی شدن گندم از خروج این محصول از شبکه و بروز فساد در این بخش جلوگیری می‌کند.

 

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.