لاله‌های واژگون گرمه، ظرفیتی بکر در گردشگری

رویش لاله‌های زرد و لیمویی منطقه خمبی و سرای از فروردین‌ماه در شهرستان گرمه خراسان شمالی آغاز می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  رویش لاله‌های زرد و لیمویی‌رنگ منطقه خمبی و سرای شهرستان گرمه در ۱۵ فروردین هرسال جلوه‌های زیبا و منحصربه‌فردی به طبیعت خراسان شمالی بخشیده است.

لاله‌هایی که باوجود زیبایی‌شان عمر کوتاهی دارند و زمان اندکی را میزبان گردشگران هستند، هرچند با شیوع ویروس کرونا از حضور مهمانان این لاله‌ها کاسته شده است.


بیشتر بخوانید 


علی یزرانپور یکی از اهالی روستای رباط قره بیل  گفت : این گیاه هرچند عمر کوتاهی دارد، اما برای درمان تعدادی از بیماری‌ها، بسیار مفید هستند که ضروری است مسؤولین در حفظ این گیاه کمیاب کوشا باشند.

او ادامه داد: بارویش این گیاه منظره‌ای دل‌انگیز و چشم‌نواز ایجاد می‌شود و قبل از شیوع کرونا فرصت بسیار خوبی برای جذب توریسم و گردشگر به این منطقه بود.

لاله‌های واژگون گرمه، ظرفیتی بکر در گردشگری خراسان شمالی

یکی دیگر از شهروندان گرمه‌ای افزود: هرسال با آغاز رویش لاله‌ها، جشنواره لاله‌های واژگون برگزار می‌شد که فرصتی برای رونق اقتصادی شهرستان بود، اما دو سال است که با شیوع این ویروس منحوس، لاله‌های واژگون گویا به دست فراموشی سپرده شده است.

لاله واژگون یا لاله نگونسار، گیاهی با گل‌های بسیار زیبا از خانواده سوسن با رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد است که نوع زرد رنگ آن که در استان خراسان شمالی می‌روید کمیاب‌تر از انواع دیگر آن است.

احسان محمودیان، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمه گفت: حفظ محیط‌ زیست و تنوع زیستی یک وظیفه همگانی است و تنوع زیستی غنی استان و شهرستان گرمه یکی از ثروت‌های بسیار مهمی است که می‌تواند نقش محوری در توسعه پایدار ایجاد کند.

محمدحسن زاده بابیان اینکه این منطقه محل رویش کمیاب‌ترین گونه گل در جهان است تصریح کرد: نبود نظارت در ورود و خروج گردشگران و رها کردن منطقه، بدون هیچ حفاظتی سبب آسیب و تخریب گل‌ها خواهد شد و بعضی از افراد بدون اطلاع از خواص این گیاه، گیاه را از ریشه جدا کرده و با خود به شهر می‌برند.

لاله‌های واژگون گرمه، ظرفیتی بکر در گردشگری خراسان شمالی

محمودیان افزود: منطقه خمبی تقریباً به وسعت ۱٠ هکتار در ۱۵ کیلومتری جنوب روستای رباط قره بیل و نیز حدود ۴٠ کیلومتری شمال غربی شهر گرمه است که ذخیره‌گاه ژنتیکی ارزشمندی از لاله واژگون در خراسان شمالی محسوب می‌شود.

وحید محمودی فر، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گرمه بیان کرد: لاله‌های واژگون زردرنگ منطقه خمبی شهرستان گرمه از آثار طبیعی به شماره ۶۲۷ در سال ۹۸ در فهرست آثار شاخص طبیعی کشور به همت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان شمالی و شهرستان گرمه ثبت ملی شد.

او گفت: به‌منظور محافظت از لاله‌های واژگون، ممنوعیت‌هایی برای برداشت و آسیب رساندن به آن گذاشته و جریمه‌هایی برای متخلفان اعمال‌شده است و انتظار می‌رود مردم همکاری لازمه را برای حفظ این گل‌های زیبا داشته باشند.

لاله‌های واژگون گرمه، ظرفیتی بکر در گردشگری خراسان شمالی

محمودی فر افزود: رویش این گیاه کمیاب از اواسط فروردین‌ماه ۱۴۰۰ آغاز و به‌احتمال‌زیاد تا اواسط اردیبهشت این گل‌ها ماندگار باشند.

لاله واژگون خراسان شمالی عمدتاً با دورنگ زرد و بنفش کمرنگ در برخی مناطق خراسان شمالی و در ارتفاعات بالای ۱۵۰۰ متر از سطح دریا می‌روید، به نظر می‌رسد این ظرفیت پیش از برگزاری جشنواره و بیش از جذب گردشگر، نیازمند توجه مسئولان امر و ایجاد زیرساخت‌هایی نظیر پارکینگ، آب آشامیدنی، تابلو‌های راهنمای گردشگران و البته قرق و حفاظت کامل از منطقه است، در این صورت است که با جذب گردشگر و رونق صنعت اکو توریسم در خراسان شمالی، فرهنگ گردشگری و حفظ محیط‌زیست نیز تقویت و ترویج می‌شود.

منبع : فارس

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.